Addressing the SDGs and fostering reflective thinking in teacher training: A study on transdisciplinary planning of language and literature through Learning Situations
Abstract
This study explores the possibilities of linguistic and literary education to address the subject of the Sustainable Development Goals (SDGs) and to foster reflective thinking in teacher training. The theoretical framework is based on a conceptual framework of transdisciplinarity, the paradigm of literary and reading education, and the use of active methodologies such as Learning Situations (LS). The project consists of developing Learning Situations following the guidelines of the LOMLOE and has been carried out using Project-Based Learning (PBL) methodology on university-level Primary Education Teaching degree students. The component of transdisciplinarity, the development of reflective thinking, and didactic aspects related to the SDGs were studied. An ad hoc questionnaire with pre-test and post-test based on Sabariego et al. (2020) was used, as well as two qualitative instruments: the conclusions of the Learning Situations elaborated and the reflections of the participants. The analysis of the pre- and post-test questionnaires shows a general improvement, with significantly higher scores in the post-test, in the areas linked to methodology and satisfaction with the activity. The results demonstrate that the transdisciplinary approach based on the SDGs promotes critical thinking and enriches the educational experience.
Keywords
Sustainable Development Goals (SDGs), transdisciplinarity, literary education, teacher training, reflexive thinkingReferences
ÁLVAREZ-MARTÍNEZ, J. M., MOLINA-SAORÍN, J., MIRALLES-MARTÍNEZ, P. i TRIGUEROS CANO, F. J. (2021). Key Competences and the Transfer of Social Knowledge: Perceptions of Secondary School Pupils. Sustainability, 13(4), 2299. https://doi.org/10.3390/su13042299
ANTÓN HUIMAN, J. C., GÓMEZ RUTTI, Y. Y., FAJARDO VIZQUERRA, L. S., LEÓN LIZAMA, R. D. i BULEJE VELÁSQUEZ, N. P. (2024). Pensamiento crítico en la educación superior universitaria. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 45-56. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.703
BALLESTER ROCA, J. i IBARRA RIUS, N. (2020). Cartografía crítica de la educación literaria contemporánea. En J. BALLESTER ROCA i N. IBARRA RIUS (coords.), Entre la lectura, la escritura y la educación: Paradigmas de investigación en Didáctica de la Literatura y la Lengua (pp. 203-216). Narcea.
CRESWELL, J. W. i CRESWELL, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
Decret 106/2022, de 5 d’agost, del Consell, d’ordenació i currículum de l’etapa d’Educació Primària. Generalitat Valenciana. https://dogv.gva.es/datos/2022/08/10/pdf/2022_7572.pdf
EDO AGUSTÍN, E. (2023). Gamificación: Metodología para el desarrollo de competencias. Educar, 59(2), 333-349. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1768
HERNAIZ-AGREDA, N., SOTO-GONZÁLEZ, M. D. i RODRÍGUEZ-LÓPEZ, R. (2024). Development of Transdisciplinary and Complex Learning in Inclusive Educational Practices. Education Sciences, 14(3), 222. https://doi.org/10.3390/educsci14030222
JIMÉNEZ PÉREZ, E. P. (2023). Pensamiento crítico VS competencia crítica: Lectura crítica. Investigaciones sobre Lectura, 18(1), 1-26. https://doi.org/10.24310/isl.vi18.15839
MATEO, J. i VIDAL, M. C. (coords.) (2000). Mètodes d’investigació en educació. Universitat Oberta de Catalunya.
NICOLESCU, B. (1996). La transdisciplinariedad: Manifiesto. Ediciones du Rocher.
RAMOS TORRES, D. I. (2021). Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. Revista Española de Educación Comparada, 37, 89-110. http://dx.doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763
Reial Decret 157/2022, d’1 de març, pel qual s’estableixen l’ordenació i els ensenyaments mínims de l’educació primària. Boletín Oficial del Estado, 52 (2 març de 2022). https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-3296
RENOVELL-RICO, S., SOTO-GONZÁLEZ, M. D. i SANZ-CERVERA, P. (2022). Desarrollo de la competencia del pensamiento reflexivo en el grado de maestro/a de educación infantil. En A. TIJERAS IBORRA, V. GABARDA MÉNDEZ i M. J. SOSPEDRA BAEZA, (coords.), Contradicciones del sistema educativo: Análisis crítico y metamorfosis en una sociedad plural y diversa (pp. 185-194). Dykinson.
RODRIGO SEGURA, F. i IBARRA RIUS, N. (2022). Educación literaria y competencia digital mediante metodologías activas para la formación de los futuros docentes. Educatio Siglo XXI, 40(3), 37-60. https://doi.org/10.6018/educatio.486381
SABARIEGO, M., SÁNCHEZ-MARTÍ, A., RUIZ-BUENO, A. i SÁNCHEZ-SANTAMARÍA, J. (2020). The Effects of Learning Contexts on the Development of Reflective Thinking in University Education: Design and Validation of a Questionnaire. Sustainability, 12(8), 3298. https://doi.org/10.3390/su12083298
SAURA-MAS, S., BLANCO-ROMERO, A. i BARRERA, J. (2021). Towards a transdisciplinary approach in the training of teachers: Creating procedures in learning and teaching in higher education. En 7th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’21). Universitat Politècnica de València, 773-781. https://doi.org/10.4995/HEAd21.2021.13037
SETTATI, A. i GUZMÁN IBARRA, I. (2021). La formación de profesores: Un modelo complejo y transdisciplinario. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12(e1503), 1-23. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1503
SUÁREZ, D. H. (2011). Narrativas, autobiografías y formación: Una presentación y algunos comentarios. Revista Educación y Pedagogía, 61(23), 11-24.
TRUJILLO, F. (2015). Aprendizaje basado en proyectos: Infantil, Primaria i Secundaria. Ministerio de Educación.
UNESCO (2019). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
WATTS, F., GARCÍA-CARBONELL, A. i ANDREU-ANDRÉS, M. A. (2013). Innovation competencies development: INCODE Barometer and user guide. Turku University of Applied Sciences.
ZABALZA BERAZA, M. A. (2000). Estrategias didácticas orientadas al aprendizaje. Revista Española de Pedagogía, 217, 459-490.
Published
Downloads
Copyright (c) 2024 Francesc Rodrigo-Segura, Jeroni Méndez-Cabrera, Nerea Hernaiz-Agreda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.