Diferències de gènere en l’ús de telèfons intel·ligents: un estudi quantitatiu entre universitaris mexicans
Resum
Els telèfons intel·ligents s’han convertit en elements omnipresents en la vida moderna, especialment entre els joves. Aquesta investigació caracteritza i diferencia l’ús dels telèfons intel· ligents entre estudiants universitaris segons el gènere. Van participar-hi 1.089 estudiants d’una universitat pública mexicana. Es va aplicar un qüestionari que avaluava l’historial d’ús, l’ús actual en diverses situacions i indicadors d’ús excessiu. Es van fer proves Mann-Whitney i khi quadrat i es va calcular el factor de Bayes. Es va observar que les dones passaven més temps utilitzant els telèfons per a missatgeria i xarxes socials. A més, les dones experimentaven més problemes visuals i molèsties musculoesquelètiques associades a l’ús excessiu del telèfon. D’altra banda, els homes van utilitzar els telèfons amb més freqüència al bany i mentre conduïen vehicles. Els resultats suggereixen la necessitat d’intervencions i campanyes de conscienciació per fomentar hàbits saludables d’ús dels telèfons intel·ligents.
Paraules clau
universitat, comportament dels estudiants, salut, noves tecnologies, telèfon intel·ligent, gènereReferències
AKOGLU, H. (2018). User’s guide to correlation coefficients. Turkish Journal of Emergency Medicine, 18(3), 91-93. https://doi.org/10.1016/j.tjem.2018.08.001
ANSHARI, M., ALAS, Y., HARDAKER, G., JAIDIN, J. H., SMITH, M. & AHAD, A. D. (2016). Smartphone habit and behavior in Brunei: Personalization, gender, and generation gap. Computers in Human Behavior, 64, 719-727. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.07.063
APPLE INC. (2007). Apple Reinvents the Phone with iPhone. https://www.apple.com/newsroom/2007/01/09Apple-Reinvents-the-Phone-with-iPhone/
AZNAR-DÍAZ, I., ROMERO-RODRÍGUEZ, J. M., GARCÍA-GONZÁLEZ, A. & RAMÍREZ-MONTOYA, M. S. (2020). Mexican and Spanish university students’ internet addiction and academic procrastination: Correlation and potential factors. PLoS ONE, 15(5). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0233655
BOTTORFF, J. L., OLIFFE, J. L. & KELLY, M. (2012). The gender(s) in the room. Qualitative Health Research, 22(4), 435-440. https://doi.org/10.1177/1049732311430949
CARBONELL, X., CHAMARRO, A., OBERST, U., RODRIGO, B. & PRADES, M. (2018). Problematic use of the internet and smartphones in university students: 2006-2017. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(3). https://doi.org/10.3390/ijerph15030475
CASAS ANGUITA, J., REPULLO LABRADOR, J. R. & DONADO CAMPOS, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31(8), 527-538. https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-la-encuesta-como-tecnica-investigacion--13047738
CELIKKALP, U., BILGIC, S., TEMEL, M. & VAROL, G. (2020). The Smartphone Addiction Levels and the Association With Communication Skills in Nursing and Medical School Students. The Journal of Nursing Research, 28(3). https://doi.org/10.1097/jnr.0000000000000370
GOSS-SAMPSON, M. (2020). Statistical Analysis in JASP. A Guide for Students. https://jasp-stats.org/wp-content/uploads/2020/11/Statistical-Analysis-in-JASP-A-Students-Guide-v14-Nov2020.pdf
HARRIS, B., REGAN, T., SCHUELER, J. & FIELDS, S. A. (2020). Problematic Mobile Phone and Smartphone Use Scales: A Systematic Review. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00672
KUSS, D. J., HARKIN, L., KANJO, E. & BILLIEUX, J. (2018). Problematic smartphone use: Investigating contemporary experiences using a convergent design. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(1). https://doi.org/10.3390/ijerph15010142
MARÍN-DÍAZ, V., MUÑOZ-GONZÁLEZ, J. M. & SAMPEDRO-REQUENA, B. E. (2020). Problematic relationships with smartphones of Spanish and Colombian university students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 1-18. https://doi.org/10.3390/ijerph17155370
MARTÍNEZ-SÁNCHEZ, I., GOIG-MARTÍNEZ, R. M., ÁLVAREZ-RODRÍGUEZ, J. & FERNÁNDEZ-CRUZ, M. (2020). Factors contributing to mobile phone dependence amongst young people-Educational implications. Sustainability (Switzerland), 12(6). https://doi.org/10.3390/su12062554
MENGISTU, N., HABTAMU, E., KASSAW, C., MADORO, D., MOLLA, W., WUDNEH, A., ABEBE, L. & DUKO, B. (2023). Problematic smartphone and social media use among undergraduate students during the COVID-19 pandemic: In the case of southern Ethiopia universities. PLoS ONE, 18(1 January). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0280724
OKTAVIA, R., IRWANDI, I., RAJIBUSSALIM, T., MENTARI, M. & MULIA, I. S. (2018). Assessing the validity and reliability of questionnaires on the implementation of Indonesian curriculum K-13 in STEM education. Journal of Physics: Conference Series, 1088. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1088/1/012014
PÉREZ CABREJOS, R. G., RODRÍGUEZ GALÁN, D. B., COLQUEPISCO PAÚCAR, N. T. & ENRÍQUEZ LUDEÑA, R. L. (2021). Consecuencias de la nomofobia en adolescentes: una revisión sistemática. Revista Conrado, 17(81), 203-210. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1887
POESCHL, G. (2021). A hundred years of debates on sex differences: Developing research for social change. Journal of Social and Political Psychology, 9(1), 221-235. https://doi.org/10.5964/jspp.6399
RATAN, Z. A., PARRISH, A. M., ZAMAN, S. B., ALOTAIBI, M. S. & HOSSEINZADEH, H. (2021). Smartphone addiction and associated health outcomes in adult populations: A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), 1-17. https://doi.org/10.3390/ijerph182212257
ROIG-VILA, R., PRENDES-ESPINOSA, P. & URREA-SOLANO, M. (2020). Problematic smartphone use in Spanish and Italian university students. Sustainability (Switzerland), 12(24), 1-18. https://doi.org/10.3390/su122410255
RUIZ-PALMERO, J., VEGA, E. S., SÁNCHEZ-RIVAS, E. & GÓMEZ-GARCÍA, M. (2019). Future teachers’ smartphone uses and dependence. Education Sciences, 9(3). https://doi.org/10.3390/educsci9030194
SAADEH, H., AL FAYEZ, R. Q., AL REFAEI, A., SHEWAIKANI, N., KHAWALDAH, H., ABU-SHANAB, S. & AL-HUSSAINI, M. (2021). Smartphone Use Among University Students During COVID-19 Quarantine: An Ethical Trigger. Frontiers in Public Health, 9. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.600134
WACKS, Y. & WEINSTEIN, A. M. (2021). Excessive Smartphone Use Is Associated With Health Problems in Adolescents and Young Adults. Frontiers in Psychiatry, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.669042
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2024 Ramón Ventura Roque-Hernández, Rolando Salazar-Hernández, Adán López-Mendoza
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.