Presentació
Les transicions escolars: perspectives nacionals i internacionals
Resum
Avui dia, tota la població en edat escolar transita dins del sistema educatiu, com a mínim, en dues ocasions: la transició d’educació infantil a primària —sense oblidar la que es produeix des de l’entorn familiar a infantil— i la transició a l’educació secundària. Des de l’estudi de Gimeno Sacristán (1996) sobre la transició a l’educació secundària i seguint els plantejaments dels treballs disponibles (Mackenzie et al., 2012), sabem que la transició escolar d’una etapa a una altra suposa un canvi en la vida de l’alumnat derivat de l’evolució pròpia del sistema educatiu, que ha cultivat finalitats diverses, mètodes diferenciats, formes de relacionar-se i exigències que tenen poc a veure entre les diferents etapes. En la mateixa línia, els treballs de Pietarinen et al. (2010) i Jindal-Snape (2023) mostren que en els processos de transició intervenen factors complexos i multidimensionals (personals, socials, econòmics, culturals, administratius i pedagògics, entre d’altres). No obstant això, tot i que s’ha desenvolupat una profusa investigació sobre les transicions escolars a escala internacional, segons Juhl (2023), encara no s’han assolit resultats amb un impacte sostingut en la pràctica.
Referències
GIMENO SACRISTÁN, J. (1996). La transición a la educación secundaria. Morata.
JINDAL-SNAPE, D. (2023, 4a ed.). Multiple and multi-dimensional educational and life transitions: conceptualization, theorization and XII pillars of transitions. En R. J. TIERNEY, F. RIZVI i K. ERKICAN (eds.), International Encyclopaedia of Education (pp. 530-543). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818630-5.14060-6 DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818630-5.14060-6
JUHL, P. (2023). Exploring Young Children’s Agency in Everyday Transitions. Bloomsbury Publishing. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350188327
MACKENZIE, E., MCMAUGH, A. i O’SULLIVAN, K. (2012). Perceptions of primary to secondary school transitions: Challenge or threat? Issues in educational research, 22(3), 298-314.
PIETARINEN, J., PYHÄLTÖ, K. i SOINI, T. (2010). A horizontal approach to school transitions: a lesson learned from Finnish 15-year-olds. Cambridge Journal of Education, 40(3), 229-245. DOI: https://doi.org/10.1080/0305764X.2010.506145
Publicades
Com citar
Descàrregues
Funding data
-
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación
Grant numbers I+D+I TESO.ICP Ref. PID2019-109994RA-I00
Drets d'autor (c) 2025 Iulia Mancila, Divya Jindal-Snape

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.