Interculturalitat i educació pròpia: veus docents des del Cauca
Resum
Als paisatges andins del Cauca, on els rius i les muntanyes guarden la memòria de coneixements ancestrals, l’educació hi emergeix com un pont entre els coneixements originaris i els hegemònics. Aquest article analitza les percepcions dels docents sobre l’educació pròpia indígena en aquests territoris, examinant com aquestes pràctiques educatives reflecteixen les cosmovisions comunitàries i articulen coneixements propis i externs. A través d’una investigació etnogràfica que inclou entrevistes semiestructurades i observació no participant, s’hi estudien els enfocaments pedagògics del Sistema Educatiu Indígena Propi (SEIP). Els resultats evidencien que, tot i que es reconeix el potencial transformador del SEIP, persisteixen desafiaments en el moment d’implementar-lo, especialment en l’articulació entre coneixements tradicionals i models educatius occidentals. Aquest estudi il·lumina el paper de l’educació pròpia en el reforçament de la identitat cultural i la cohesió social, proposant vies per millorar- la en contextos contemporanis.
Paraules clau
educació pròpia, Colòmbia, identitat, professorat, indígenaReferències
FAYAD, J. y TUNUBALÁ-VELASCO, G. (2021). Voces invisibilizadas, voces visibilizadas: Hacia un diálogo intercultural entre el saber misak y el conocimiento global. Nodos y nudos: Revista de la Red de Calificación de Educadores, 7(50), 159-172. https://doi.org/10.17227/nyn.vol7.num50-12610 DOI: https://doi.org/10.17227/nyn.vol7.num50-12610
GALEANO, E. (2000). Las venas abiertas de América Latina. Siglo XXI Editores.
GEERTZ, C. (1973). La interpretación de las culturas. Ediciones Siglo XXI.
KVALE, S. (1997). Las entrevistas: Una introducción a la investigación cualitativa mediante entrevistas. Gedisa.
MIGNOLO, W. (2009). Epistemologías del sur y colonialidad del poder: Un proyecto de política global del conocimiento. Política y Sociedad, 46(1), 103-127.
QUIJANO, A. (2000). Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of World Systems Research, 11(2), 342-386. DOI: https://doi.org/10.5195/jwsr.2000.228
SOUSA SANTOS, B. de (2007). La universidad en el siglo XXI: Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. Akal.
SPRADLEY, J. P. (1980). Participant Observation. Holt, Rinehart and Winston.
VILLARREAL, H. S. (2020). Educación Propia ¿Es posible una Episteme Raizal-Ancestral Indígena? Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(29), 117-129. https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.09 DOI: https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.09
VILLARREAL, H. S. (2021). Historia de la educación en el movimiento indígena caucano: Propuestas, desarrollos y desafíos [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid.
WALSH, C. (2009). Interculturalidad y educación superior en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 49(1), 71-91.
WALSH, C. (2013). Interculturalidad, colonialidad y educación. Ediciones Culturales del Nuevo Extremo.
ZULUAGA, J. I. y LARGO, W. A. (2020). Educación propia como rescate de la autonomía y la identidad cultural. Praxis, 16(2), 179-186. https://doi.org/10.21676/23897856.3657 DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.3657
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2025 Iris Páez Cruz

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.