Interculturality and indigenous education: Teachers’ voices from Cauca
Abstract
In the Andean region of Cauca, where rivers and mountains preserve the memory of ancestral knowledge, education is the bridge between indigenous and hegemonic knowledge. This article analyses teachers’ perceptions of indigenous education in these areas, exploring how indigenous educational practices reflect community worldviews and integrate both indigenous and external knowledge. Through an ethnographic study involving semi-structured interviews and non-participatory observation, the pedagogical approaches of the Sistema Educativo Indígena Propio [Indigenous Own Educational System] (SEIP) are examined. The results show that, while the transformative potential of SEIP is recognized, challenges remain in its implementation, particularly in the integration of traditional knowledge with Western educational models. This study underscores the role of indigenous education in reinforcing cultural identity and social cohesion, and proposes pathways to improve it in contemporary contexts.
Keywords
indigenous education, Colombia, identity, educators, indigenousReferences
FAYAD, J. y TUNUBALÁ-VELASCO, G. (2021). Voces invisibilizadas, voces visibilizadas: Hacia un diálogo intercultural entre el saber misak y el conocimiento global. Nodos y nudos: Revista de la Red de Calificación de Educadores, 7(50), 159-172. https://doi.org/10.17227/nyn.vol7.num50-12610 DOI: https://doi.org/10.17227/nyn.vol7.num50-12610
GALEANO, E. (2000). Las venas abiertas de América Latina. Siglo XXI Editores.
GEERTZ, C. (1973). La interpretación de las culturas. Ediciones Siglo XXI.
KVALE, S. (1997). Las entrevistas: Una introducción a la investigación cualitativa mediante entrevistas. Gedisa.
MIGNOLO, W. (2009). Epistemologías del sur y colonialidad del poder: Un proyecto de política global del conocimiento. Política y Sociedad, 46(1), 103-127.
QUIJANO, A. (2000). Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of World Systems Research, 11(2), 342-386. DOI: https://doi.org/10.5195/jwsr.2000.228
SOUSA SANTOS, B. de (2007). La universidad en el siglo XXI: Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. Akal.
SPRADLEY, J. P. (1980). Participant Observation. Holt, Rinehart and Winston.
VILLARREAL, H. S. (2020). Educación Propia ¿Es posible una Episteme Raizal-Ancestral Indígena? Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(29), 117-129. https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.09 DOI: https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.09
VILLARREAL, H. S. (2021). Historia de la educación en el movimiento indígena caucano: Propuestas, desarrollos y desafíos [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid.
WALSH, C. (2009). Interculturalidad y educación superior en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 49(1), 71-91.
WALSH, C. (2013). Interculturalidad, colonialidad y educación. Ediciones Culturales del Nuevo Extremo.
ZULUAGA, J. I. y LARGO, W. A. (2020). Educación propia como rescate de la autonomía y la identidad cultural. Praxis, 16(2), 179-186. https://doi.org/10.21676/23897856.3657 DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.3657
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2025 Iris Páez Cruz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.