Teaching strategy for the development of digital skills in the university classroom: From recreational use to training use

Authors

  • Aránzazu Albertos Universidad de Navarra. Escuela de Ingeniería.
  • Àngels Domingo Universitat Internacional de Catalunya
  • Jesús E. Albertos Universidad Internacional de la Rioja

Abstract

This paper examines the initial phase of an investigation into a teaching strategy whose aim is to develop the digital skills of first-year engineering students. The research is framed within the qualitative paradigm and a multimodal approach to the use of instruments. Action research methodology was used to perform the research. The study focuses on two learning strategies: one which is more conceptual in nature and targeted at the professional use of the Internet and social networks, and the other which is of an applied and practical nature that culminates in the creation of a personal blog by students. We believe this work is of interest due to the methodology used and the positive results regarding the course objectives. The effectiveness of these strategies is supported by the results of surveys conducted on the training scheme, the large number of students who created a personal blog, the quality of their work and the satisfactory results of the students’ evaluations. We conclude that the use of action research methodology proved suitable for conducting further research into technological and digital competence in higher level university courses and other degree programs.

Keywords

educational innovation, skills, digital competence, ICT, engineering

References

Adell, J. y Castaneda, L. (2010). Los entornos personales de aprendizaje (PLEs): Una nueva manera de entender el aprendizaje. En Roig, M. y Fioucci, M. (Eds.). Claves para la investigación en innovación y calidad educativas: La integración de las Tecnologías de la Información y Comunicación en las aulas (pp. 19-30). Madrid: Marfil.

Alfaro, J. A. y Avella, L. (2013). Investigación en acción: Cómo impulsar la contribución de la universidad en la competitividad de las organizaciones. Harvard Deusto Business Research, 2(2), 89-101. http://dx.doi.org/10.3926/hdbr.33

ANECA (2007). Informe ejecutivo: El profesional flexible en la Sociedad del Conocimiento. Recuperado el 13 de enero de 2015 de http://www.aneca.es/estudios/docs/InformeejecutivoANECA_jornadasREFLEXV20.pdf

Argyris, C. y Schön, D. A. (1991). Participatory Action Research and Action Science Compared – A Commentary. En Whyte, W. F. (Ed.). Participatory Action Research (pp. 185-196). Londres: Sage Publications.

Benbasat, I., Goldstein, D. K. y Mead, M. (1987). The Case Research Strategy in Studies of Information Systems. MIS Quarterly, 11(3), 369-386. http://dx.doi.org/10.2307/248684

Bisquerra Alzina, R. (coord.) (2014). Metodología de la investigación educativa (4.ª ed.). Madrid: La Muralla.

Canós-Darós, L., Pons-Morera, C. y Santandreu-Mascarell, C. (2011). Competencias que ofrecen las universidades españolas que imparten el Grado en Ingeniería en Tecnologías Industriales. Working Papers on Operations Management, 2(1), 31-38. Recuperado el 6 de octubre de 2015 de http://hdl.handle.net/10251/10615

Chang, Y., Kantola, J. y Vanharanta, H. (2007). A Study of Creative Tension of Engineering students in Korea. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 17(6), 511-520. http://dx.doi.org/10.1002/hfm.20090

Chein, I. (1948). The Field of Action Research. The American Psychologist, 3(2), 43-50. http://dx.doi.org/10.1037/h0053515

Coll, R. y Zegwaard, K. (2006). Perceptions of desirable graduate competencies for science and technology new graduates. Research in Science and Technological Education, 24 (1), 29-58. http://dx.doi.org/10.1080/02635140500485340

Comisión Europea (2007). Competencias clave para un aprendizaje permanente: Un marco de referencia europeo. Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, L394. Recuperado el 6 de octubre de 2015 de http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/es/oj/2006/l_394/l_39420061230es00100018.pdf

Coughlan, P. y Coghlan, D. (2002). Action Research for Operations Management. International Journal of Operations & Production Management, 22(2), 220-240. http://dx.doi.org/10.1108/01443570210417515

Curle, A. (1949). A Theoretical Approach to Action Research. Human Relations, 2(3), 269-280. http://dx.doi.org/10.1177/001872674900200304

Domingo, A. (2013). Práctica reflexiva para docentes: De la reflexión ocasional a la reflexión metodológica. Saarbrücken: Publicia.

Domingo, A. y Gómez, V. (2014). Práctica Reflexiva: Bases, modelos e instrumentos. Madrid: Narcea.

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.

Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis of frameworks. Sevilla: European Commission. Joint Research Centre (JRC).

Gisbert, M. y Esteve, F. (2011). Digital Learners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, 7, 48-59. Recuperado el 6 de octubre de 2015 de https://www.researchgate.net/profile/Francesc_Esteve/publication/221680100_Digital_Learners_la_competencia_digital_de_los_estudiantes_universitarios/links/09e4150b33eb28580f000000.pdf

Gilster, P. (1997). Digital literacy. Nueva York: Wiley Computer Pub.

Gobierno Vasco (2012). Competencia en el tratamiento de la información y competencia digital: Marco teórico. Recuperado el 13 de enero de 2015 de http://ediagnostikoak.net/ediag/cas/materiales-informativos/ED_marko_teorikoak/Marco_competencia_digital_cas.pdf

International Project Management Association (2006). ICB-IPMA Competence Baseline. Nijkerk. Version 3.0. Netherlands: IPMA.

Kemmis, S. y McTaggart, R. (Eds.) (1988). The action research planner. Victoria, Australia: Deakin University.

Larraz Rada, V. (2013). La competència digital a la Universitat. Tesis doctoral. Recuperado el 6 de octubre de 2015 de http://www.tdx.cat/handle/10803/113431

Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.

Lewin, K. (1946). Action Research and Minority Problems. Journal of Social Issues, 2(4), 34-46. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x

Martin, A. y Grudziecki, J. (2006). DigEuLit: Concepts and tools for digital literacy development. Innovation in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, 5(4), 249-267. http://dx.doi.org/10.11120/ital.2006.05040249

Megías, I. y Rodríguez, E. (2014). Jóvenes y comunicación: La impronta de lo virtual. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. Madrid. Recuperado el 13 de enero de 2015 de http://adolescenciayjuventud.org/es/publicaciones/monografias-y-estudios/item/jovenes-y-comunicacion-la-impronta-de-lo-virtual

Mon, F. y Cervera, M. (2013). Competencia digital en la educación superior: Instrumentos de evaluación y nuevos entornos. Enl@Ce, 10(3). Recuperado el 6 de octubre de 2015 de http://www.produccioncientificaluz.org/index.php/enlace/article/view/13737

OCDE (2005a). Informe PISA 2003: Aprender para el mundo de mañana. Madrid: Santillana. Recuperado el 13 de enero de 2015 de https://www.oecd.org/pisa/39732493.pdf

— (2005b). Definition and Selection of Key Competencies: Executive Summary (DeSe-Co). Recuperado el 13 de enero de 2015 de http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/definitionandselectionofcompetenciesdeseco.htm

«Orden CIN/351/2009, de 9 de febrero, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Ingeniero Técnico Industrial». Boletín Oficial del Estado, 44 (20 febrero 2009).

Pablos, J. de (2010). Universidad y sociedad del conocimiento: Las competencias informacionales y digitales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 7(2), 6-16. Recuperado el 6 de octubre de 2015 de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-de-pablos/v7n2-de-pablos

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.

Ponsa, P., Amante, B., Román, J. A., Oliver, S., Díaz, M. y Vives-Gràcia, J. (2009). Higher Education Challenges: Introduction of Active Methodologies in Engineering Curricula. International Journal of Engineering Education, 25(4), 799-813.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6. Recuperado el 6 de octubre de 2015 de http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

«Real Decreto 1393/2007, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales». Boletín Oficial del Estado, 260 (30 octubre 2007).

Redecker, R., Leis, M., Leendertse, M., Punie, Y., Gijsbers, G., Kirschner, P., Stoyanov, S. y Hoogveld, B. (2011). The Future of Learning: Preparing for Change. JRC Scientific and Technical Reports. Luxemburgo: Publications Office of the European Union. Recuperado el 6 de octubre de 2015 de http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC66836.pdf

Restrepo, B. (2003). Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. Nómadas, 18, 195-206.

— (2009). Investigación de aula: Formas y actores. Educación y Pedagogía, 21 (53), 103-112. Recuperado el 6 de octubre de 2015 de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/9835/9034

Rico, M., Coppens, J., Ferreira, P., Sánchez, H. y Agudo, J. E. (2013). Everything matters: Development of cross-curricular competences in engineering through web 2.0 social objects. En Sampson, D. G., Isaias, P., Ifenthaler, D. y Spector, J. M. (Eds.). Ubiquitous and Mobile Learning in the Digital Age (pp. 139-157). Nueva York: Springer.

Sádaba, Ch. y Bringué, X. (2010). Niños y adolescentes españoles ante las pantallas: Rasgos configuradores de una generación interactiva. CEE Participación Educativa, 15, 86-104. Recuperado el 13 de enero de 2015 de http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/n15-bringue-sala.pdf

Villa, A. y Poblete, M. (2011). Evaluación de competencias genéricas: Principios, oportunidades y limitaciones. Bordón: Revista de Pedagogía, 63(1), 147-170.

Villa, A. y Poblete, M. (Dirs.) (2007). Aprendizaje basado en competencias: Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Mensajero/ICE.

Wagenaar, R. y González, J. (2003). Tuning educational structures in Europe: Final report, phase one. Bilbao: Universidad de Deusto. Recuperado el 13 de enero de 2015 de http://www.unideusto.org/tuningeu/

Zabala, A. y Arnau, L. (2007). La enseñanza de las competencias. Barcelona: Graó.

Author Biographies

Àngels Domingo, Universitat Internacional de Catalunya

Docente, investigadora y consultora en Plataforma Internacional Práctica Reflexiva

Jesús E. Albertos, Universidad Internacional de la Rioja

Facultad de Educación

Published

22-06-2016

Downloads

Download data is not yet available.