Academic Expertise as a Visibility Factor of University Teachers: A Gender Perspective Study

Authors

  • Maria Dolors Bernabeu Tamayo Universitat Autònoma de Barcelona
  • Georgeta Ion Universitat Autònoma de Barcelona
  • Mònica Feixas Condom Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

This article forms part of a research study aimed at defining academic visibility from a gender perspective. A theoretical model based on three variables is considered: participation, expertise and power as manifested through the three academic functions of teaching, research and management. Specific results regarding academic expertise as a component of visibility are provided. A qualitative methodology based on in-depth interviews of 22 faculty members from two universities in Spain was used. The main findings show that academic expertise constitutes a visibility factor for teaching faculty and has important implications for the academic development of female teachers. The results reveal that expertise is a factor of academic visibility. From the gender perspective, having expertise enhances prestige in research, but does not contribute to narrowing the gender gap between academic achievements at the university level.

Keywords

expertise, university, women, gender, research, teaching, management, visibility

References

Abuhamdeh, S. y Csikszentamihalyi, M. (2004). The artistic personality: a system approach. En Stenberg, R.J.; Grigorenko, E.L. y Singer J.L. (eds.). Creativity: from potential to realization (pp. 31-42). Washington: American Psychological Association.

Alemany, C. (1995). Sobre la invisibilidad y la ignorancia en la institución del saber. En Invisibilidad y presencia: Seminario Internacional sobre Género y Trayectoria Profesional del Profesorado Universitario. Madrid: Instituto de Investigaciones Feministas. Universidad Complutense de Madrid.

Alexander, P.A. (2003). Can we get there from here?. Educational Researcher, 32, 3-4. http://dx.doi.org/10.3102/0013189X032008003

Alonso, M.J. (2001). Carrera, trayectoria y estrategias. En Garcia De Leon, M. A. y Garcia Cortazar, M. (ed.). Las académicas. Profesorado universitario y género (pp. 123-154). Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

Arnal, J.; Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Labor: Barcelona.

Baldi, S. (1998). Normative versus social constructivist processes in the allocation of citations: A Network Analytic model. American Sociological, 63(6), 829-846. http://dx.doi.org/10.2307/2657504

Biglia, B. y González, E.L. (2012). Reconocer el sexismo en espacios participativos. Revista de Investigación en Educación, 10(1), 88-99.

Bloom, B.S. (1985). Developing talent in young people. Nueva York: Ballantine Books.

Bruning, R.H.; Schraw, G.J.; Norby, M.N. y Ronning, R.R. (2004). Cognitive psycology and instruction. Nueva Jersey: Pearson Prentice Hall. Upper Saddle River.

Chesterman, C. (2002). Women’s executive development in Australian higher education. En Howie, G. y Tauchert, A. (eds.). Gender, teaching and research in higher education: Challenges for the 21st century (pp. 143-163). Aldershot: Ashgate.

Ericsson, K.A. (1996). The acquisition of expert performance. En Ericsson, K.A. (ed.). The road to excellence: the acquisition of expert performance in the arts, sciences, sports and games (pp. 1-59). Erlbaum: Mahwah.

Ericsson, K.A.; Krampe, R.T. y Tesch-Romer, M. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of the expert performance. Psychological Review, 100, 363-406. http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.100.3.363

European Commission (2009). Gender Equality. http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=418 [Consulta: 26 octubre 2009].

Fairén, S. (2003). Visibilidad y percepción del entorno. Análisis de la distribución del arte rupestre esquemático mediante sistemas de información geográfica. Alicante: Universidad de Alicante.

Harley, S. (2003). Research Selectivity and Female Academics in UK Universities: from gentleman’s club and barrack yard to smart macho. Gender and Education, 15(4), 377-392. http://dx.doi.org/10.1080/09540250310001610580

Hatano, G. y Oura, Y. (2003). Commentary: Reconceptualizing school learning using insight from expertise research. Educational Researcher, 32, 26-29. http://dx.doi.org/10.3102/0013189X032008026

Ion, G.; Duran-Bellonch, M.M. y Bernabeu, M.D. (2012). El profesorado y su percepción sobre la igualdad de género. Revista Complutense de Educación, 24(1), 123-140.

Jiménez Rodrigo, M.L.; Román Onsalo, M. y Traverso Cortés, J. (2011). Lenguaje no sexista y barreras a su utilización. Un estudio en el ámbito universitario. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 174-183.

Morales, M.J.; Luna, M.J. y Esteban, A.I. (2010). Diagnóstico de paridad en la universidad: análisis a través de indicadores. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2), 1-14.

Morley, L. (2005). Gender equity in Commonwealth higher education. Women’s. Studies International Forum, 28, 209-221. http://dx.doi.org/10.1016/j.wsif.2005.04.008

Priest; A.G. y Lindsay, R.O. (1992). New light on novice differences in psychics problem solving. The British Psychological Society, 83, 389-405.

Sánchez-Moreno, M. y López-Yáñez, J. (2008). Poder y liderazgo de mujeres responsables de instituciones universitarias. Revista Española de Pedagogía, 240, 345-363.

Sánchez-Moreno, M.; Tomàs Folch, M. y Lavié Martínez, J.M. (2013). Visibilidad y poder de las mujeres en instituciones universitarias. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 21(11). http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1092 [Consulta: 2 febrero 2014].

Stiver, L.S.; Malik, L. y Harris, D. (eds.) (1994). The Gender Gap. World Yearbook of Education. Londres: Kogan Page Ltd.

Taasoobshirazi, G. y Carr, M. (2008). Gender differences in science: An expertise perspective. Educational Psychology Review, 20, 149-169. http://dx.doi.org/10.1007/s10648-007-9067-y

Thomas-Hunt, M.C. y Phillips, K.W. (2004). When what you know is not enough: expertise and gender dynamics in task groups. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(12), 1585-1598. http://dx.doi.org/10.1177/0146167204271186

Tomàs, M.; Castro, D.; Bernabeu, M.D.; Feixas, M. y Ion, G. (2011). La visibilidad del profesorado en la Universidad. En Tomàs, M. (ed.). La universidad vista desde la perspectiva de género. Barcelona: Octaedro.

Ward, K.; Gast, J. y Grant, L. (1992). Visibility and dissemination of women’s and men’s sociological scholarship. Social Problems, 39(3), 291-298. http://dx.doi.org/10.2307/3096963 http://dx.doi.org/10.1525/sp.1992.39.3.03x0036j

Wheatley, D. y Gillings, M. (2000). Vision, perception and gist: developing enriched approaches to the study of archaeological visibility. En Lock, G. (ed.). Beyond the map. Archaeology and spatial technologie (pp. 1-27). Amsterdam: IOS Press.

Author Biographies

Maria Dolors Bernabeu Tamayo, Universitat Autònoma de Barcelona

Directora del Departament de Enfermeria.
Universitat Autònoma de Barcelona

Georgeta Ion, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesora
Departament de Pedagogia Aplicada, Facultat Ciències de l'Educació

Mònica Feixas Condom, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesora
Departament de Pedagogia Aplicada, Facultat Ciències de l'Educació

Published

30-07-2015

Downloads

Download data is not yet available.