Case Study of the Effect of M-Learning on the Communication and Language Development of a Child with ASD

Authors

  • María Dolores Jiménez Lozano CEIP San José de Calasanz. Yecla.
  • José Luis Serrano Sánchez Universidad de Murcia http://orcid.org/0000-0003-2359-959X
  • María Paz Prendes Espinosa Universidad de Murcia

Abstract

This case study analyzes the effect of using a tablet and apps on the communication and language development of a child with autism spectrum disorder (ASD) from an educational perspective. In the first phase of this observational research, a catalog of apps was designed and created to promote the development of communication and language in a student of the open classroom at the San José de Calasanz Pre-School and Elementary School of Yecla, Murcia. Sixteen activities enriched through the use of apps and a tablet were subsequently designed, implemented and assessed. As a result of this innovative experience, the student’s language prerequisites, communicative intention and behavior improved. However, the imitation of gestures and actions and the use of protodeclaratives did not improve.

Keywords

mobile learning, autism spectrum disorders, special education

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Author Biographies

María Dolores Jiménez Lozano, CEIP San José de Calasanz. Yecla.

Logopeda y maestra de audición y lenguaje en el CEIP San José de Calazanz de Yecla (Murcia)

José Luis Serrano Sánchez, Universidad de Murcia

Profesor de Tecnología Educativa en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia.

Miembro del Grupo de Investigación de Tecnología Educativa de la Universidad de Murcia.

María Paz Prendes Espinosa, Universidad de Murcia

Profesora de tecnología educativa en el departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia.

Directora del Grupo de Investigación de Tecnología Educativa de la Universidad de Murcia.

Published

2016-06-30

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