Final Degree Projects as an innovation in the EHEA: a collaborative work proposal based on pyramidal tutorials
Abstract
The European Higher Education Area and the implementation of the new degrees have resulted in a number of changes in the Spanish university system, among which is the Final Degree Project as the culmination of the training process.
This paper arises from an innovation project focussed on collaborative learning and pyramidal tutorials to produce the Final Degree Project. A total of 31 students from Bachelor’s degrees in Pre-School and Primary Education, and five teachers from the Faculty of Education at the University of Córdoba participated in this project in the 2014/15 academic year.
In order to assess the benefits of the project and evaluate its development, an analysis was carried out by means of a descriptive methodology, combining observational instruments and rubrics for data collection. The data analysis and interpretation was performed using a triangulation of sources (observation, interviews and discussion groups) and the Nudist Nvivo qualitative analysis software.
The results revealed that the experience has been very positive and enriching. The need to continue with this kind of project to improve the benefits in the student learning process and the assessment of the Final Degree Projects was also deduced.
Keywords
EHEA, teaching innovation, collaborative work, Final Degree ProjectReferences
ÁLVAREZ GONZÁLEZ, M. (2008). La tutoría académica en el Espacio Europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 71-88.
AMOR, M.I. (2012). La Orientación y la Tutoría Universitaria como elementos para la calidad y la innovación en la Educación Superior: Modelo de Acción Tutorial. Córdoba: UCO. Tesis doctoral. Recuperado el 10 de septiembre de 2015, de http://helvia.uco.es/xmlui/bitstream/handle/10396/7665/556.pdf?sequence=1
BLANCH, S.; DURÁN, D.; VALDEBENITO, V. y FLORES, M. (2013). The effects and characteristics of family involvement on a peer tutoring programme to improve the reading comprehension competence. European Journal of Psychology of Education, 28, 101-119.
BONILLA, M.J.; FUENTES, I.; VACAS, C. y VACAS, T. (2012). Análisis del proceso de evaluación del Trabajo Fin de Grado en las nuevas titulaciones. Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, 3, 5-21.
CHANCEL, G.; JORDANA, M. y PERICÓN, R. (2008). La tutoría entre iguales en el marco del EEES: Cinco años de funcionamiento del Programa d’Assessors d’Estudiants en la UAB. Barcelona: Assessorament Psicopedagògic.
CORIAT, M. y SANZ, R. (2005). Orientación y tutoría en la Universidad de Granada. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.
ESCOBEDO, E.; AMAT, C.; MUÑOZ, M. y SIMÓN, J. (2012). Diseño e implementación del Trabajo Fin de Grado en la titulación de Farmacia. VII CIDUI: La Universitat, una Institució de la Societat / VII CIDUI: La Universidad, una Institución de la Sociedad / VII CIDUI: The University, an Institution of Society. Barcelona, 4-6 de julio de 2012.
FREIRE, M.P.; DÍAZ, R.; MARTÍNEZ, F.; MASIDE, J.M.; RÍO, M.L. del y VÁZQUEZ, E. (2015). Valoración del proceso de enseñanza-aprendizaje en el Trabajo Fin de Grado. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 323-344.
GARCÍA ANTELO, B. (2011). La tutoría en la Universidad de Santiago de Compostela: Percepción de alumnado y profesorado. Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Santiago de Compostela.
GEZURAGA, M. y MALIK, B. (2015). Orientación y Acción Tutorial en la Universidad: Aportes desde el Aprendizaje-Servicio. Revista Educativa de Orientación y Psicopedagogía, 26(2), 28-35.
GOIKOETXEA, E. y PASCUAL, G. (2002). Aprendizaje cooperativo: Bases teóricas y hallazgos empíricos que explican su eficacia. Educación XXI, 5, 227-247. http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.5.1.392
GÓMEZ, M.E.; SERRANO, R. y HUERTAS, C.A. (2015). Los Trabajos Fin de Grado (TFG) del área de Educación en el sistema universitario español. En La educación SÍ importa en el siglo xxi (pp. 161-172). Madrid: Síntesis.
JIMÉNEZ, J. (2010). Hacia un nuevo proyecto de tutoría universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Española de Orientación Psicopedagógica, 21(1), 37-44.
JOHNSON, D. y JOHNSON, R.T. (1991). Learning mathematics and cooperative learning lesson plans for teachers. Edina, MN: Interaction Book Company.
Ley Orgánica 6/2001 de Universidades. Boletín Oficial del Estado, 307 (24 de diciembre de 2001).
MARTÍNEZ, P.; PÉREZ, J. y MARTÍNEZ, M. (2014). Una (re)visión de la tutoría universitaria: La percepción de estudiantes y tutores de estudios de Grado. Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 269-305. https://doi.org/10.4995/redu.2014.6425
MATEO, J. (2000). La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. Barcelona: ICE-Horsori.
— (2009). Guía para la evaluación de competencias en el trabajo fin de grado en el ámbito de las ciencias sociales y jurídicas. Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.
PÉREZ, N.; FILELLA, G. y BISQUERRA, R. (2009). A los 100 años de la orientación: De la orientación profesional a la orientación psicopedagógica. Qurriculum, 22, 55-71.
Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. Boletín Oficial del Estado, 318.
REKALDE, I. (2011). ¿Cómo afrontar el trabajo fin de grado?: Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. Revista Complutense de Educación, 22(2), 179-193.
RODRÍGUEZ, S. (coord.) (2008). Manual de tutoría universitaria. 2.ª ed. Barcelona: Octaedro/ICE-UB.
SALINAS, B. y COTILLAS, C. (2007). La evaluación de los estudiantes en la Educación Superior: Apuntes de buenas prácticas. Valencia: Servei de Formació Permanent. Universitat de València.
TOPPING, K.J. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631-645.
VILLENA, M.D.; MUÑOZ, A. y POLO, M.T. (2013). La Unidad de Orientación de Centro como instrumento para la Orientación Universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 43-62. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5566
Published
Downloads
Copyright (c) 2018 M. Elena Gómez Parra, Rocío Serrano Rodríguez, M.ª Isabel Amor Almedina, Cristina A. Huertas Abril
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.