Twenty-first century education in light of interreligious dialogue

Authors

Abstract

The objective of the research was to identify the needs of academic experts, administrative personnel and the technical staff of entities currently working on interreligious dialogue in Catalonia. A qualitative methodology was used and data were collected through interviews. The participants were interviewed with regard to the need for a conceptual clarification of religion, a conceptual clarification of interreligious dialogue and the factors that promote this dialogue, and the role of education of socio-educational agents. The results of the interviews show that changing attitudes through training is an important factor to promote interreligious dialogue. Such training should be transversal and permanent, and span lower to higher education as well as continuing education, particularly among professionals who work directly with people. Religious education curriculum in schools should focus on religious diversity and values, while in higher education it is necessary to address this topic in greater depth in order to overcome prejudices and stereotypes.

Keywords

interreligious dialogue, religion, education

References

ARNESEN, A. L., HADJITHEODOULOU-LOIZIDOU, P., ALLAN, J., TRASBERG, K., CHAVDAROVA-KOSTOVA, S., FURCH, E., VALIANATOS, A., DUMONT, B. i QIRIAZI, V. (2010). Policies and practices for teaching sociocultural diversity. A framework of teacher competences for engaging with diversity. Estrasburg: Consell d’Europa.

BÎRZÉA, C. (2009). Recommendations CM/Rec(2008)12 on the dimension of religious and non-religious convictions within intercultural education: from principles to implementation. A Exchange on the religious dimension of intercultural dialogue. Estrasburg: Consell d’Europa.

BUADES, J. i VIDAL, F. (2007). Minorías de lo Mayor. Religiones minoritarias en la Comunidad Valenciana. Barcelona: Icaria.

BUENO, D. (2007, 28 de maig). Espiritualitat genètica. El Punt Avui. Barcelona.

BURGUET, M. (2014a). Els tutors de resiliència en l’educació social. Temps d’Educació, 46, 91-106.

— (2014b). Pedagogia i espiritualitat: vers una proposta oberta i integradora. Educació Social, 56, 59-73.

BUXARRAIS, M. R. i BURGUET, M. (coords.) (2016). Aprender a ser. Por una pedagogía de la interioridad. Barcelona: Graó.

COMISIÓN EUROPEA (2008). Libro Blanco sobre el Diálogo Intercultural. Vivir juntos con igual dignidad. Estrasburg: Consell d’Europa.

CORBÍ, M. (2007). Hacia una espiritualidad laica: sin creencias, sin religiones, sin dioses. Barcelona: Herder.

DIETZ, G., ROSÓN, F. J. i RUIZ, F. (2011). Homogeneidad confesional en tiempos de pluralismo religioso. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 13, 1-42.

DÍEZ DE VELASCO, F. (2012). Religiones en España: historia y presente. Madrid: Akal

DIRECCIÓ GENERAL D’AFERS RELIGIOSOS (2013). Mapa de les religions de Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Governació i Relacions Institucionals. Recuperat de http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/notapremsavw/210108/ca/generalitat-actualitza-mapa-centres-culte-catalunya.do [13/06/2016]

ELÓSEGUI, M. (2009). Políticas públicas y educación intercultural. A J. GARAY, G. DÍAZ, M. ELÓSEGUI i M. SABARIEGO. El diálogo intercultural en España: un requisito de la educación y cultura de Paz (pp. 131-189). Madrid: Ministerio de Educación.

GRATACÓS, P. i UGIDOS, P. (2011). Diversitat cultural i exclusió escolar. Dinàmiques educatives, relacions interpersonals i actituds del professorat. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

KRIPPENDORFF, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Second Edition. Thousand Oaks, CA: Sage.

LÓPEZ, M. (2012). Políticas europeas en relación con la formación en materia religiosa: la promoción del diálogo interreligioso y la educación intercultural. A J. L. ÁLVAREZ i M. A. ESSOMBA. Dioses en las aulas. Educación y diálogo interreligioso (pp. 61-84). Barcelona: Graó.

LÓPEZ, A., LUNDSTEEN i SOLÉ, A. (2016). La pràctica religiosa de les comunitats musulmanes de Barcelona. Expressions i problemàtiques. Barcelona: SAFI.

MELLONI, J. (2003). El Uno en lo múltiple. Aproximación a la diversidad y la unidad de las religiones. Santander: Sal Terrae.

MERTENS, D. (2005). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Thousand Oaks: Sage.

OSCE (2008). Principios orientadores de Toledo sobre la enseñanza acerca de religiones y creencias en las escuelas públicas. Varsòvia: OSCE/ODIHR.

SANDÍN, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.

SANTIAGO, M. i CORPAS, C. (2012). Bases para el desarrollo de buenas prácticas de educación para la convivencia en la diversidad cultural y religiosa. A J. L. ÁLVAREZ i M. A. ESSOMBA. Dioses en las aulas. Educación y diálogo interreligioso (pp. 123-141). Barcelona: Graó.

TAMAYO, J. J. (2005). Razones para el diálogo interreligioso. Encuentros Multidisciplinares, 7, 17-32.

TORRADEFLOT, F. (2011). Religiones y pluralismo. Las vías del diálogo interreligioso en España. Madrid: Observatorio del Pluralismo Religioso en España.

— (coord.) (2012). Catalunya i el diàleg interreligiós. Aportacions innovadores al diàleg interreligiós des dels valors de les Nacions Unides. Barcelona: Associació UNESCO per al diàleg interreligiós.

UNESCO (2005). The Rabat Commitment. Conclusions and Recommendations of the Rabat Conference on Dialogue among Cultures and Civilizations through Concrete and Sustained Initiatives. Rabat, Marroc. Recuperat de https://www.unaoc.org/repository/rabat_commitment.pdf

VILÀ, R. (2003). Es pot avaluar la competència dels adolescentes en la comunicació intercultural? Temps d’Educació, 27, 53-72.

VILÀ, R.; BURGUET, M.; ESCOFET, A. i RUBIO, M. J. (2015). Hacia el diálogo intercultural e interreligioso: necesidades normativas para una gestión de la diversidad religiosa en el espacio público. Recuperat de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/62687/6/P7_Ruth-Vila-Dialogo-intercultural.pdf

WEISSE, W. (coord.) (2009). Religión en educación: Contribución al diálogo. Sugerencias del proyecto de investigación REDCo para la política. Comisión Europea. Recuperat de http://www.redco.uni-hamburg.de

— (2012). Religiones, sociedad y educación en la Europa multicultural. A J. L. ÁLVAREZ i M. A. ESSOMBA (coords.). Dioses en las aulas. Educación y diálogo interreligioso (pp. 85-107). Barcelona: Graó.

WITKIN, B. R. i ALTSCHULD, J. W. (1996). Planning and conducting needs assessment. A practical guide. Califòrnia: Sage Publications.

Published

2019-01-16

How to Cite

Freixa-Niella, M., Rubio-Hurtado, M. J., Sánchez-Martí, A., & Vilà-Baños, R. (2019). Twenty-first century education in light of interreligious dialogue. EDUCAR, 55(1), 101–117. https://doi.org/10.5565/rev/educar.973

Downloads

Download data is not yet available.