Assessment of the training needs demanded by women undergoing or who have completed vocational training cycles in masculinized professional families: The case of Galicia
Abstract
This research study focuses on gender issues in training schemes, as well as the labor supply and access by women to certain professional sectors. The study first analyzes the train- ing and labor insertion processes of women in industrial branches of vocational training in Galicia, and assesses the perceptions towards gender issues of the stakeholders involved in these training and professional paths. A methodology combining questionnaires, structured interviews and focus groups was used. Among others, the results allowed us to identify curriculum content that addresses the issue of gender equality, as well as the knowledge and skills related to equality that the women develop over the course of their academic training, their labour insertion processes and the difficulties and discrimination they encounter along their career paths. We conclude that there is a lack of interest in these issues in both society and education. More specifically, the business sector is reluctant to modify and/or eradicate gender stereotypes and there are few initiatives to promote gender equality in these training centers and the work environment.Keywords
vocational training, women and work, employment, occupational segregationReferences
CANALES, A.F. (2006). Las mujeres y la enseñanza científico-tecnológica en la España del siglo XX. Revista de Estudios de Género y Teoría Feminista, 5, 111-128.
CCOO-Enseñanza (2013). La Formación Profesional en el curso 2012-2013. Madrid. Recuperado de http://www.educcoo.es/images/doc/FP/20131007CCOO_Informe%20FPEstatal.pdf
CCOO-Secretaría Confederal de la Mujer (2012). Crisis y discriminación salarial de género. Madrid. Recuperado de http://www.cantabria.ccoo.es/comunes/recursos/5/pub90947_Crisis_y_discriminacion_salarial_de_genero.pdf
CHINCHILLA, N.; LEÓN, C.; TORRES, E. y CANELA, M.A. (2006). Frenos e impulsores de la trayectoria profesional de las mujeres directivas. Madrid: Centro Internacional de Trabajo y Familia. Documento de investigación n.º 632. Recuperado de http://www.iese.edu/research/pdfs/DI-0632.pdf
CINTERFOR-OIT (2000). Resolución sobre el Desarrollo de Recursos Humanos de 2000. Ginebra. Recuperado de http://www.oitcinterfor.org/livedrupal/sites/default/files/file_articulo/oit_1.pdf
EUROSTAT. Base de datos oficial. Recuperado de http://ec.europa.eu/eurostat/data/database
IBÁÑEZ, M. (2008). La segregación ocupacional por sexo a examen: Características personales, de los puestos y de las empresas asociadas a las ocupaciones masculinas y femeninas. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 123, 87-122.
IGE (2014). As cifras da educación en Galicia. Estadísticas e indicadores: Curso 2012/13. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia-IGE. Recuperado de http://www.edu.xunta.es/portal/sites/web/files/libro_12_13_8v_1.pdf
INE (2015). Encuesta de Población Activa (EPA): IVT 2015. Madrid. Recuperado de http://www.ine.es/daco/daco42/daco4211/epa0415.pdf
LANBIDE-CAE (2012). Mujer y actividad laboral (II): Segregación ocupacional y techos de cristal. País Vasco: Gobierno Vasco. Recuperado de http://www.lanbide.euskadi.eus/contenidos/libro/pub_0014/eu_def/adjuntos/MUJER_Y_ACTIVIDAD_LABORAL2.pdf
MARIÑO, R. (2009). Análisis de la trayectoria formativa de la mujer en las ramas industriales de FP en Galicia y su inserción socio-laboral. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela. Tesis doctoral.
MARTÍNEZ, M.I.; GUILLO, N.; SANTERO, R. y CASTRO, R.B. (2011). Trayectorias laborales de las mujeres que ocupan puestos de alta cualificación. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. Colección EME. Recuperado de http://www.igualdadenlaempresa.es/recursos/monograficos/docs/Trayectorias_laborales_mujeres_ ocupan_puestos_alta_cualificacion.pdf
MECD (2014). Las cifras de la educación en España: Curso 2011-2012. Madrid. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/cifras-educacion-espana/2011-12.html
— (2016). Estadística del alumnado de Formación Profesional - Estadística de las Enseñanzas No Universitarias. Madrid. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/no-universitaria/alumnado/formacion-profesional/2015-2016.html
MOLPECERES, L.; ONGIL, M.; HENAR, L. y RODRÍGUEZ, M. (2013). Formación profesional de las mujeres y nuevos yacimientos de empleo. Madrid: Enred / Instituto de la Mujer. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Recuperado de http://www.inmujer.gob.es/areasTematicas/estudios/estudioslinea2013/docs/FormProfesMujeres.pdf
OIT (1998). Declaración de la OIT relativa a los principios y derechos fundamentales en el trabajo. Ginebra: Conferencia Internacional del Trabajo. Recuperado de http://www.ilo.org/declaration/thedeclaration/textdeclaration/lang--es/index.htm
— (2012). Igualdad de género y trabajo decente: Convenios y recomendaciones claves de la OIT para la igualdad de género. Ginebra. Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---normes/documents/publication/wcms_088160.pdf
ONU-OIT (2012). Tendencias Mundiales del Empleo de las Mujeres: Prevenir una crisis mayor del empleo. Ginebra. Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_168095.pdf
RIAL, A. y LORENZO, M. (coord.) (2008). A Formación para o Traballo en Galiza: Da Ensinanza Obreira á Formación Profesional. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia – Mupega.
RUBIO, E. (2007). Rompiendo tópicos: Las mujeres en la formación profesional. Revista Avances en Supervisión Educativa: Revista de la Asociación de Inspectores de Educación en España, 7. Recuperado de https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/301
SALLÉ, M.A. y MOLPECERES, L. (coord.) (2010). La brecha salarial: Realidades y desafíos. Las desigualdades salariales entre mujeres y hombres. España 2009. Madrid: Ministerio de Igualdad. Colección EME. Recuperado de http://www.igualdadenlaempresa.es/recursos/monograficos/docs/la_brecha_salarial_realidades_y_desafios.pdf
SILVESTRE, M. (2012). Informe socioeconómico sobre desigualdad entre mujeres y hombres. País Vasco: Eustat – Emakunde – Instituto Vasco de la Mujer. Recuperado de http://www.eustat.eus/elementos/ele0009800/ti_informe-socioeconomico-dela-ca-de-euskadi-2012-desigualdad-entre-mujeres-y-hombres-pdf-308kb/inf0009894_c.pdf
UNESCO (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. París. Recuperado de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm#declaracion
VICENTE, A.M.; MARTÍNEZ, A. y MARTÍNEZ, T. (2010). Cambios en el mercado laboral español. La incorporación de la mujer al mercado laboral: Factores determinantes a nivel geográfico, profesional y por actividades en el sistema de Seguridad Social. Madrid: Secretaría de Estado de Seguridad Social. Ministerio de Trabajo e Inmigración. Recuperado de < http://www.seg-social.es/prdi00/groups/public/documents/binario/131345.pdf
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2018 Raquel Mariño Fernández, Antonio Rial Sánchez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.