Use of Moodle virtual platform for the development of self-regulated learning in university students
Abstract
Self-regulated learning has taken on great importance at the university level, seeking to enable students to meet the increasingly complex demands of lifelong learning in the postmodern/ digital era. In this study, a virtual accompanying program that promotes self-regulated learning for university students, through the PHVA (Plan, Do, Check and Act) cycle process, making use of the Moodle virtual platform was developed. A quasi-experimental design; experimental group (n = 38 students) and control group (n = 38 students), and pre-post test measures was used to evaluate five dimensions of self-regulated learning: a) cognitive: learning strategies; b) motivational: goal orientation and interest in the subject; c) management of resources: use of technological resources and study time; d) self-regulated learning strategies; e) contextual: perception of teacher support. In addition, the academic performance of students was assessed. Results show that students in the experimental group, unlike students in the control group, achieved significant improvements in the studied variables after the intervention, except in the performance orientation. The importance of promoting self-regulated learning at university, through the use of virtual learning environments, is emphasised.Keywords
higher education, self-management, learning strategies, motivation, information and communication technologiesReferences
AGUADED, I. y CABERO, J. (2014). Avances y retos en la promoción de la innovación didáctica con las tecnologías emergentes e interactivas. Educar, especial 30 aniversario, 67-83. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.691
AGÜERA, E. y HABA, P. de la (2009). Desarrollo de nuevas tecnologías de la información y la comunicación (TIC) para la docencia práctica en el área de Conocimiento de Fisiología Vegetal. Educar, 44, 59-65. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.107
ÁLVAREZ, C. y URBANO, D. (2012). Cultural-cognitive Dimension and Entrepreneurial Activity: A Cross-country Study. Revista de Estudios Sociales, 44, 146-157. http://dx.doi.org/10.7440/res44.2012.14
ARANA, W. (2012). Impacto de herramientas Moodle en el aprendizaje de límites de funciones. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 36, 75-103. Recuperado de http://oai.redalyc.org/articulo.oa?id=194224431005
BUTLER, R. y SHIBAZ, L. (2008). Achievement goals for teaching as predictors of students’ perceptions of instructional practices and students’ help seeking and cheating. Learning and Instruction, 18(5), 453-467. http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2008.06.004
CABERO, J. (2007). Las TICs en la enseñanza de la química: Aportaciones desde la Tecnología Educativa. En A. BODALO y otros (eds.). Química: vida y progreso (pp. 1-34). Murcia: Asociación de Químicos de Murcia. Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/jca16.pdf
CASTAÑEDA, L. y LÓPEZ, P. (2007). Entornos virtuales de enseñanza aprendizaje libres: Moodle para profesores. En M.P. PRENDES (ed.). Herramientas telemáticas para la enseñanza universitaria en el marco del espacio europeo de educación superior (pp. 1-29). Murcia: Grupo de Investigación de Tecnología Educativa. Universidad de Murcia. Recuperado de https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/13417/1/moodle.pdf
CELIS, C. y JIMÉNEZ, J. (2009). Uso de un sistema de administración del aprendizaje (LMS) libre como apoyo a los procesos de enseñanza y aprendizaje en instituciones públicas de educación superior. Revista Avances en Sistemas e Informática, 6(2), 5-9.
CERDA, C. y OSSES, S. (2012). Aprendizaje autodirigido y aprendizaje autorregulado: Dos conceptos diferentes. Revista Médica de Chile, 140, 1504-1505. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872012001100020
CEREZO, R.; NÚÑEZ, J.C.; ROSÁRIO, P.; VALLE, A.; RODRÍGUEZ, S. y BERNARDO, A. (2010). New media for the promotion of self-regulated learning in higher education. Psicothema, 22(2), 306-315.
CRISPIN, M.L.; CAUDILLO, L.; DORIA, C. y ESQUIVEL, M. (2011). Aprendizaje autónomo. En M.L. CRISPIN (ed.). Aprendizaje autónomo: Orientaciones para la docencia (pp. 49-65). Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.
DONOLO, D.; CHIECHER, A. y RINAUDO, M.C. (2004). Estudiantes, estrategias y contextos de aprendizaje presenciales y virtuales. Primer Congreso Virtual Latinoamericano de Educación a Distancia. Recuperado de http://isfd87.bue.infd.edu.ar/sitio/upload/Chiecher20Estudiar1_1.pdf
GAETA, M. L. (2014). Autorregulación del aprendizaje y su promoción en el contexto del aula. En P. PAOLONI, M. C. RINAUDO y A. GONZÁLEZ (coord.). Cuestiones en Psicología Educacional. Perspectivas teóricas, metodológicas y estudios de campo (pp. 33-57). Universidad de La Laguna, Universidad Nacional de Rio Cuarto, Sociedad Latina de Comunicación Social. Recuperado de http://www.cuadernosartesanos.org/2014/cde01.pdf
— (2015a). Aspectos personales que favorecen la autorregulación del aprendizaje en la comprensión de textos académicos en estudiantes universitarios. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 17-35. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5436
— (2015b). Procesos motivacionales y metacognitivos del aprendizaje autorregulado. En HERNÁNDEZ, L. F. (coord.). Autorregulación académica. Procesos desde la asociación de los estudiantes (pp. 29-51). Editoras: Instituto Universitario Anglo Español; ReDIE. Recuperado de http://www.redie.mx/librosyrevistas/libros/autorregulacion.pdf
GALLEGO, D. y ALONSO, C. (2008). Estilos de aprender en el siglo XXI: Journal of Learning Styles, 1(2), 23-34.
GARCÍA CABRERO, B. (2009). Las dimensiones afectivas de la docencia. Revista Digital Universitaria, 10(11), 1-14. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.10/num11/art71/art71.pdf
GIBELLI, T. y CHIECHER, A. (2012). Autorregulación del aprendizaje en entornos mediados por TIC: Una propuesta de intervención en matemática universitaria de primer año. XVIII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación. Bahía Blanca, Buenos Aires: Red de Universidades con Carreras en Informática (RedUNCI). Recuperado de http://hdl.handle.net/10915/23688
GONZÁLEZ, A.; DONOLO, D. y RINAUDO, M.C. (2009). Emociones académicas en universitarios: Su relación con las metas de logro. Ansiedad y Estrés, 15(2-3), 263-277.
HERNÁNDEZ-PINA, F.; ROSÁRIO, P. y CUESTA SÁEZ DE TEJADA, J.D. (2010). Impacto de un Programa de Autorregulación del Aprendizaje en Estudiantes de Grado. Revista de Educación, 353, 571-588. Recuperado de http://hdl.handle.net/1822/11939
HERNÁNDEZ, N.; GONZÁLEZ, M. y MUÑOZ, P. (2014). Planning Collaborative Learning in Virtual Environments. Revista Comunicar, 42. http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-02
HIDALGO, S.; MAROTO, A. y PALACIOS, A. (2004). ¿Por qué se rechazan las matemáticas?: Análisis evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las matemáticas. Revista de Educación, 334, 75-95.
KLIMENKO, O. y ALVARES, J.L. (2009). Aprender cómo aprendo: La enseñanza de estrategias metacognitivas. Educación y Educadores, 12(2), 11-28.
LANZ, M.Z. (2006). El aprendizaje autorregulado: Enseñar a aprender en diferentes entornos educativos. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.
LUSSIER, R. (2003). Management Fundamentals: Concepts, Applications & Skill Development. Los Angeles, California: SAGE Publications.
MANRIQUE, L. (2004). El aprendizaje autónomo en la educación a distancia. Primer Congreso Virtual Latinoamericano de Educación a Distancia. Recuperado de http://departamento.pucp.edu.pe/educacion/publicacion/interculturalidad-66/
MARÍN, F. y ARMENTIA, J.I. (2009). Los estudiantes frente al reto de las TIC en la Universidad: Moodle y eKasi en la Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación (Universidad del País Vasco). Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 14(27), 319-347.
MARTÍNEZ, Y.; MARTÍNEZ, O. y GÁMEZ, Y. (2008). Evaluación del aprendizaje autónomo para entorno virtual de aprendizaje del inglés en la Universidad de las Ciencias Informáticas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 2(1-2), 55-62.
MÉNDEZ, A.; RIVAS, A. y TORO, M. del (2007). Entornos Virtuales de Enseñanza Aprendizaje. La Habana: Editorial Universitaria.
NÚÑEZ, J.C.; CEREZO, R.; BERNARDO, A.; ROSÁRIO, P.; VALLE, A.; FERNÁNDEZ, E. y SUÁREZ, N. (2011). Implementation of training programs in self-regulated learning strategies in Moodle format: Results of an experience in higher education. Psicothema, 23(2), 274-281.
ONRUBIA, J. (2007). Las tecnologías de la información y la comunicación como instrumento de apoyo a la innovación de la docencia universitaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 21-36.
PÉREZ-GÓMEZ, A. (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Morata.
PÉREZ, M.T.; MARTÍN, M.; ARRATIA, O. y GALISTEO, D. (2009). Innovación en docencia universitaria con Moodle: Casos prácticos. San Vicente, Alicante: Editorial Club Universitario.
PHALET, K.; ANDRIESSEN, I. y LENS, W. (2004). How Future Goals Enhance Motivation and Learning in Multicultural Classrooms. Educational Psychology Review, 16(1), 59-89. http://dx.doi.org/10.1023/B:EDPR.0000012345.71645.d4
PINTRICH, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31(6), 459-470. http://dx.doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00015-4
PINTRICH, P. R. y DE GROOT, E. (1990). Motivational and Self-Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40. http://dx.doi.org/10.1037//0022-0663.82.1.33
PINTRICH, P. R., SMITH, D. A., GARCÍA, T. y MCKEACHIE, W. J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI: The University of Michigan. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED338122.pdf
— (1993). Reliability and predictive validity of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Educational and Psychological Measurement, 53(3), 801-803. http://dx.doi.org/10.1177/0013164493053003024
RAMÍREZ, M.C.; CANTO, J.E.; BUENO, J.A. y ECHAZARRETA, A. (2013). Validación psicométrica del Motivated Strategies for Learning Qustionnaire en Universitarios Mexicanos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(29), 193-214.
RODRÍGUEZ, S.; CABANCH, R.; PIÑEIRO, I.; VALLE, A.; NÚÑEZ, J. y GONZÁLEZ-PIENDA, J. (2001). Metas de aproximación, metas de evitación y múltiples metas académicas. Psichotema, 13(4), 546-550.
ROMERO, M.A. y CRISOL, E. (2012). Las guías de aprendizaje autónomo como herramienta didáctica de apoyo a la docencia. Escuela Abierta, 15, 9-31.
SANABRIA, A. y HERNÁNDEZ, C. (2011). Percepción de los estudiantes y profesores sobre el uso de las TIC en los procesos de cambio e innovación en la enseñanza superior. Revista de Psicología, 29, 273-290.
SKAALVIK, E. (1997). Self-Enhancing and Self-Defeating Ego Orientation: Relations with Task and Avoidance Orientation, Achievement, Self-Perception, and Anxiety. Journal of Educational Psychology, 89(1), 71-81.
VALENZUELA-ZAMBRANO, B. y PÉREZ-VILLALOBOS, M.V. (2013). Aprendizaje autorregulado a través de la plataforma virtual Moodle. Educación y Educadores, 16(1), 66-79. http://dx.doi.org/10.5294/edu.2013.16.1.4
ZIMMERMAN, B.J. (1986). Development of self-regulated learning: Which are the key subprocesses? Contemporary Educational Psychology, 16, 307-313.
— (1989). Models of self-regulated learning and academic achievement. En Self-regulated learning and academic achievement (pp. 1-25). Nueva York: Springer.
ZIMMERMAN, B.J.; KITSANTAS, A. y CAMPILLO, M. (2005). Evaluación de la autoeficacia regulatoria: Una perspectiva social cognitiva. Revista Evaluar, 5. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/537
Published
Downloads
Copyright (c) 2018 Luis Fernando Martínez-Sarmiento, Martha Leticia Gaeta González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.