Contributions of gender pedagogies to teaching quality in higher education
Abstract
Most undergraduate programs of study in Catalonia, Spain, especially in the health sciences and psychology, lack a gender perspective in teaching. To fill this gap, a series of training workshops were designed with a gender perspective in content and methodology. This article explores the important role that the introduction of feminist methodologies and pedagogies can have in enhancing the quality of teaching through an experience using collective narratives of teachers and participants. The narratives were constructed from five discussion groups with a total sample of 20 people selected according to criteria of variability and representativeness. The two narratives reveal the processes the participants experienced during the workshops and how the integration of feminist methodologies and pedagogical approaches transform the shared construction of knowledge. The main conclusion is that the introduction of feminist methodologies and epistemologies allow us to critically reflect on our practices as trainers and students in the reproduction of gender power relations in and outside the classroom to become active subjects of change.Keywords
gender perspective in teaching, pedagogical innovation, quality, higher education, methodologies, narrativesReferences
BIGLIA, B. (2005). Narrativas de mujeres sobre las relaciones de género en los movimientos sociales. Tesis doctoral. Barcelona: Facultad de Psicología. Universidad de Barcelona.
BONILLA CAMPOS, A. (2010). Psicología, diferencias y desigualdades: Límites y posibilidades de la perspectiva de género feminista. Cuadernos de Psicología, 12(2), 65-80. http://dx.doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.806
BUTLER, J. (2007). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Madrid: Paidós, 1990.
COLÁS BRAVO, P. (2003). Investigación educativa y crítica feminista. Agora Digital, 6, 11-12.
COLÁS BRAVO, P. (2004). La construcción de una pedagogía de género para la igualdad. En M.A. REBOLLO e I. MERCADO. Mujeres y desarrollo en el siglo XXI: Voces para la igualdad (pp. 275-292). Madrid: MacGrawHill.
DENZIN, N. y LINCOLN, Y. (2000). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.
DONOSO-VÁZQUEZ, T. y VELASCO-MARTÍNEZ, A. (2013). ¿Por qué una propuesta de formación en perspectiva de género en el ámbito universitario? Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(1), 71-88.
FOUCAULT, M. (1984). La ética del cuidado de uno mismo como práctica de la libertad. Concordia, 6, 99-116.
GRÜNBERG, L. (2011). From gender Studies to gender IN studies: Case Studies on Gender-Inclusive Curriculum in Higher Education. Bucarest: UNESCO – CEPES Studies on Higher Education.
GUIL BOZAL, A. (2016). Género y construcción científica del conocimiento. Historia de la Educación Latinoamericana, 18(27), 263-288. https://doi.org/10.19053/01227238.5532
HARAWAY, D. (1995). Ciencia, cyborg y mujeres: La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.
HARDING, S. (1987). Feminism and methodology: Social science issues. Bloomington: Indiana University Press.
LUXÁN, M. y BIGLIA, B. (2011). Pedagogía ciberfeminista: Entre utopía y realidades. Teoría de la Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(2), 149-183.
MARTÍNEZ, M. (2003). Epistemología feminista y postmodernidad. Cinta Moebio, 16, 50-56.
MIES, M. (1983). Towards a methodology for feminist research. En G. BOWLESS y K. RENATE. Theories of Women’s Studies (pp. 117-139). Londres: Sage Publications.
MORA, E. y PUJAL, M. (2014). El cuidado y la provisión en el proyecto docente universitario. Un ejemplo: la asignatura. Las clases sociales y la estratificación del grado de Sociología. En III Jornada de Innovación en Género: Docencia e Investigación (pp. 105-126). Vigo: Unidad de Igualdad. Universidad de Vigo.
PENALVA, C. y MATEO, M.A. (2006). Tècniques qualitatives d’investigació. Alacant: Universitat d’Alacant.
RUÉ, J. (2015). Entornos de aprendizaje digitales y calidad de la educación superior. Barcelona: UOC.
VÁZQUEZ, F. (2000). El análisis de contenido temático: Objetivos y medios en la investigación psicosocial. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
VERGE, T.; FERRER-FONS, M. y GONZÁLEZ, M.J. (2017). Resistances to Mainstreaming Gender into the Higher Education Curriculum. European Journal of Women’s Studies, 9 (enero). https://doi.org/10.1177/1350506816688237
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2019 Maria Mena Yuste; Ángela Sáez Díaz; Aurora Leal; Margot Pujal Llombart

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.