Contributions of gender pedagogies to teaching quality in higher education

Authors

  • Maria Mena Yuste Universitat Autònoma de Barcelona
  • Ángela Sáez Díaz Universitat Autònoma de Barcelona
  • Aurora Leal Universitat Autònoma de Barcelona
  • Margot Pujal Llombart Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

Most undergraduate programs of study in Catalonia, Spain, especially in the health sciences and psychology, lack a gender perspective in teaching. To fill this gap, a series of training workshops were designed with a gender perspective in content and methodology. This article explores the important role that the introduction of feminist methodologies and pedagogies can have in enhancing the quality of teaching through an experience using collective narratives of teachers and participants. The narratives were constructed from five discussion groups with a total sample of 20 people selected according to criteria of variability and representativeness. The two narratives reveal the processes the participants experienced during the workshops and how the integration of feminist methodologies and pedagogical approaches transform the shared construction of knowledge. The main conclusion is that the introduction of feminist methodologies and epistemologies allow us to critically reflect on our practices as trainers and students in the reproduction of gender power relations in and outside the classroom to become active subjects of change.

Keywords

gender perspective in teaching, pedagogical innovation, quality, higher education, methodologies, narratives

References

BIGLIA, B. (2005). Narrativas de mujeres sobre las relaciones de género en los movimientos sociales. Tesis doctoral. Barcelona: Facultad de Psicología. Universidad de Barcelona.

BONILLA CAMPOS, A. (2010). Psicología, diferencias y desigualdades: Límites y posibilidades de la perspectiva de género feminista. Cuadernos de Psicología, 12(2), 65-80. http://dx.doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.806

BUTLER, J. (2007). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Madrid: Paidós, 1990.

COLÁS BRAVO, P. (2003). Investigación educativa y crítica feminista. Agora Digital, 6, 11-12.

COLÁS BRAVO, P. (2004). La construcción de una pedagogía de género para la igualdad. En M.A. REBOLLO e I. MERCADO. Mujeres y desarrollo en el siglo XXI: Voces para la igualdad (pp. 275-292). Madrid: MacGrawHill.

DENZIN, N. y LINCOLN, Y. (2000). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.

DONOSO-VÁZQUEZ, T. y VELASCO-MARTÍNEZ, A. (2013). ¿Por qué una propuesta de formación en perspectiva de género en el ámbito universitario? Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(1), 71-88.

FOUCAULT, M. (1984). La ética del cuidado de uno mismo como práctica de la libertad. Concordia, 6, 99-116.

GRÜNBERG, L. (2011). From gender Studies to gender IN studies: Case Studies on Gender-Inclusive Curriculum in Higher Education. Bucarest: UNESCO – CEPES Studies on Higher Education.

GUIL BOZAL, A. (2016). Género y construcción científica del conocimiento. Historia de la Educación Latinoamericana, 18(27), 263-288. https://doi.org/10.19053/01227238.5532

HARAWAY, D. (1995). Ciencia, cyborg y mujeres: La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.

HARDING, S. (1987). Feminism and methodology: Social science issues. Bloomington: Indiana University Press.

LUXÁN, M. y BIGLIA, B. (2011). Pedagogía ciberfeminista: Entre utopía y realidades. Teoría de la Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(2), 149-183.

MARTÍNEZ, M. (2003). Epistemología feminista y postmodernidad. Cinta Moebio, 16, 50-56.

MIES, M. (1983). Towards a methodology for feminist research. En G. BOWLESS y K. RENATE. Theories of Women’s Studies (pp. 117-139). Londres: Sage Publications.

MORA, E. y PUJAL, M. (2014). El cuidado y la provisión en el proyecto docente universitario. Un ejemplo: la asignatura. Las clases sociales y la estratificación del grado de Sociología. En III Jornada de Innovación en Género: Docencia e Investigación (pp. 105-126). Vigo: Unidad de Igualdad. Universidad de Vigo.

PENALVA, C. y MATEO, M.A. (2006). Tècniques qualitatives d’investigació. Alacant: Universitat d’Alacant.

RUÉ, J. (2015). Entornos de aprendizaje digitales y calidad de la educación superior. Barcelona: UOC.

VÁZQUEZ, F. (2000). El análisis de contenido temático: Objetivos y medios en la investigación psicosocial. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

VERGE, T.; FERRER-FONS, M. y GONZÁLEZ, M.J. (2017). Resistances to Mainstreaming Gender into the Higher Education Curriculum. European Journal of Women’s Studies, 9 (enero). https://doi.org/10.1177/1350506816688237

Author Biography

Maria Mena Yuste, Universitat Autònoma de Barcelona

Técnica del Departamento de Psicología Social y de la Unidad Psicogénero del SIPEP de la Facultat de Psicología.

Published

15-07-2019

Downloads

Download data is not yet available.