The social-constructivist teacher: A hero without a cape

Authors

Abstract

The change in the education paradigm required by the information and knowledge society stems from the social-constructivist approach to learning. Although many authors have made contributions to the social-constructivist approach, its precision at the classroom level and especially its implications for the teacher profile are not yet clearly defined. Defining this profile might help teachers understand how they should be, what knowledge and skills they need, and how they can improve. This study aims to define the teacher profile for a social-constructivist education, integrating the different contributions by means of an analogy with the hero archetype. The proposed social-constructivist teacher profile matches the two main features of the hero: a high level of competence and moral action. This analogy might be useful for teachers not only to better understand the social-constructivist teacher profile, but also to make them more aware of their responsibility and power to improve education and society.

Keywords

teacher profile, social constructivism, teacher competence, moral action, hero

References

ALLIAUD, A. y FEENEY, S.M. (2015). What type of teachers do we intend to train?: An analysis of teacher profiles in MERCOSUR curricula. Journal of Curriculum Studies, 47(5), 685-704. http://doi.org/10.1080/00220272.2015.1053528

ÁLVAREZ-GARCÍA, D.; DOBARRO, A.; RODRÍGUEZ, C.; NÚÑEZ, J.C. y ÁLVAREZ, L. (2013). El consenso de normas de aula y su relación con bajos niveles de violencia escolar. Infancia y Aprendizaje, 36(2), 199-217.

BRUNER, J. (1999). La educación, puerta de la cultura. Traducido por F. Díaz. Madrid: Visor. (Obra original publicada en 1997.)

COIDURAS, J.L.; ISUS, S. y DEL ARCO, I. (2015). Formación inicial de docentes en alternancia: Análisis desde las percepciones de los actores en una experiencia de integración de aprendizajes. Educar, 51(2), 277-297. https://doi.org/10.5565/rev/educar.670

COLL, C. (1999). La concepción constructivista como instrumento para el análisis de las prácticas educativas escolares. En C. COLL (coord.). Psicología de la instrucción: La enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria (pp. 15-24). Barcelona: Horsori.

COLL, C. (2001). Lenguaje, actividad y discurso en el aula. En C. COLL, J. PALACIOS y A. MARCHESI (comps.). Desarrollo psicológico y educación. Psicología de la Educación Escolar (vol. 2, pp. 387-413). Madrid: Alianza.

COLL, C. (2013). La educación formal en la nueva ecología del aprendizaje: Tendencias, retos y agenda de investigación. En J.L. RODRÍGUEZ (comp.). Aprendizaje y educación en la sociedad digital (pp. 156-170). Barcelona: Universitat de Barcelona. https://doi.org/10.1344/106.000002060

COLL, C.; ONRUBIA, J. y MAURI, T. (2008). Ayudar a aprender en contextos educativos: El ejercicio de la influencia educativa y el análisis de la enseñanza. Revista de Educación, 346, 33-70.

COLLINS, A. y HALVERSON, R. (2010). The second educational revolution: Rethinking education in the age of technology. Journal of Computer Assisted Learning, 26, 18-27.

CORREA, E. (2015). La alternancia en la formación inicial docente: Vía de profesionalización. Educar, 51(2), 259-275. https://doi.org/10.5565/rev/educar.712

DEROCHE, E.F. y WILLIAMS, M.M. (2001). Educating hearts and minds: A comprehensive character education framework. 2.ª ed. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

DE VRIES, S.; JANSEN, E. y VAN DE GRIFT, W. (2013). Profiling teachers’ continuing professional development and the relation with their beliefs about learning and teaching. Teaching and Teacher Education, 33, 78-89. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.02.006

DURAN, D. (2014). Aprenseñar: Evidencias e implicaciones educativas de aprender enseñando. Madrid: Narcea.

DURAN, D. (2017). Learning-by-teaching: Evidence and implications as a pedagogical mechanism. Innovations in Education and Teaching International, 54(5), 476-484. https://doi.org/10.1080/14703297.2016.1156011

DURAN, D.; CORCELLES, M. y FLORES, M. (2017). Enhancing expectations of cooperative learning use through initial teacher training. International Journal of Educational Psychology, 6(3), 278-300. http://doi.org/10.17583/ijep.2017.2504

DURAN, D. y MIQUEL, E. (2006). L’aprenentatge entre iguals com a recurs per a l’atenció a la diversitat. En P. PUJOLÀS (ed.). Cap a una educació inclusiva: Crònica d’unes experiències (pp. 187-217). Vic: Eumo.

ENGESTRÖM, Y.; MIETTINEN, R. y PUNAMÄKI, R.L. (1999). Perspectives on activity theory. Cambridge: Cambridge University Press.

GOETHALS, G.R. y ALLISON, S.T. (2012). Making heroes: The construction of courage, competence and virtue. En J.M. OLSON y M.P. ZANNA (eds.). Advances in experimental social psychology (vol. 46, pp. 183-235). Burlington: Academic Press.

JOFRÉ, G. y GAIRÍN, J. (2009). Formación inicial de los docentes de enseñanza media: Una mirada desde las universidades pedagógicas chilenas. Educar, 44, 31-46. https://doi.org/10.5565/rev/educar.105

KAPTELININ, V. y NARDO, B.A. (2006). Activity theory in a nutshell. En V. KAPETLININ y B.A. NARDO. Acting with technology: Activity theory and interaction design (pp. 29-72). Cambridge: The MIT Press.

LAVE, J. y WENGER, E. (2002). Legitimate peripheral participation in communities of practice. En M.R. LEA y K. NICOLL (eds.). Distributed Learning: Social and cultural approaches to practice (pp. 56-63). Nueva York, NY: Routledge Falmer.

LEONTIEV, A.N. (1978). Activity, consciousness and personality. Traducido por M.J. Hall. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. (Obra original publicada en 1975.)

MATUSOV, E. (1998). When solo activity is not privileged: Participation and internalization models of development. Human Development, 41, 326-349. http://doi.org/10.1159/000022595

MAURI, T.; CLARÀ, M.; COLOMINA, R. y ONRUBIA, J. (2017). Patterns of interaction in the processes of joint reflection by student teachers. Journal of Education for Teaching, 43(4), 427-443. https://doi.org/10.1080/02607476.2017.1296542

MERCER, N. (2001). Palabras y mentes: Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Traducido por G. Sánchez-Barberán. Barcelona: Paidós. (Obra original publicada en 2000.)

MIQUEL, E. y DURAN, D. (2017). Peer Learning Network: Implementing and sustaining cooperative learning by teacher collaboration. Journal of Education for Teaching, 43(3), 349-360. https://doi.org/10.1080/02607476.2017.1319509

MONEREO, C.; WEISE, C. y ÁLVAREZ, I. (2013). Cambiar la identidad docente en la universidad: Formación basada en incidentes dramatizados. Infancia y Aprendizaje, 36(3), 323-340. https://doi.org/10.1174/021037013807533043

OVENDEN-HOPE, T.; BLANDFORD, S.; CAIN, T. y MAXWELL, B. (2018). RETAIN early career teacher retention programme: Evaluating the role of research informed continuing professional development for a high quality, sustainable 21st century teaching profession. Journal of Education for Teaching, 44(5), 590-607. https://doi.org/10.1080/02607476.2018.1516349

PERRENOUD, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Traducido por Riambau. Barcelona: Graó. (Obra original publicada en 2001.)

POBLETE, M.; BEZANILLA, M.J.; FERNÁNDEZ-NOGUEIRA, D. y CAMPO, L. (2016). Formación del docente en competencias genéricas: Un instrumento para su planificación y desarrollo. Educar, 52(1), 71-91. https://doi.org/10.5565/rev/educar.713

REEVE, C. (1999). Still me. Londres: Arrow Books.

ROBINSON, K. y ARONICA, L. (2015). Escuelas creativas. Traducido por R. Pérez. Barcelona: Penguin Random House. (Obra original publicada en 2015.)

SANMARTÍ, N. (2010). Avaluar per aprendre: L’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. Recuperado de http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0024/fc53024f-626e-423b-877a-932148c56075/avaluar_per_aprendre.pdf

SMITH, W.A. (2002). Celebrities in hell. Nueva York, NY: ChelCpress.

THARP, R.G.; ESTRADA, P.; DALTON, S.S. y YAMAUCHI, L.A. (2002). Transformar la enseñanza: Excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas. Traducido por G. Sánchez-Barberán. Barcelona: Paidós. (Obra original publicada en 2000.)

TURNER, F.; BROWNHILL, S. y WILSON, E. (2017). The transfer of content knowledge in a cascade model of professional development. Teacher Development, 21(2), 175-191. http://doi.org/10.1080/13664530.2016.1205508

VILA, I. y CASERES, R. (2009). Educación y sociedad: Una perspectiva sobre las relaciones entre la escuela y el entorno social. Barcelona: Horsori.

VYGOTSKY, L.S. (1978). Mind in Society. Cambridge, MA: Harvard University Press.

WELLS, G. (1999). La zona de desarrollo próximo y sus repercusiones para el aprendizaje y la enseñanza. En G. WELLS. Indagación dialógica: Hacia una teoría y una práctica socioculturales de la educación (pp. 315-336). Barcelona: Paidós.

WERTSCH, J.V. (1988). Vygotsky y la formación social de la mente. Traducido por J. Zanón y M. Cortés. Barcelona: Paidós. (Obra original publicada en 1985.)

WOOD, D.J.; BRUNER, J.S. y ROSS, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychiatry and Psychology, 17(2), 89-100. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

Published

2020-01-30

How to Cite

Ribosa, J. (2020). The social-constructivist teacher: A hero without a cape. EDUCAR, 56(1), 77–90. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1072

Downloads

Download data is not yet available.