Motives that give meaning to learning in school: The view of teachers and students

Authors

Abstract

This study characterizes and contrasts the logic under which a sense of learning is assigned in the Chilean school context. A comparison is made of the profiles of students of high and low socio-economic status, as well as between the students and the teachers. For this purpose, we studied a sample of 181 third-year high school students of both sexes (K-11) and of low and high socio-economic status from the city of Santiago de Chile. Additionally, a sample of 207 pre-service teachers and 297 in-service teachers was considered for comparative purposes. The results show differences among the students and between the students and the teachers. Especially relevant is that the differences between teachers and students are accentuated in relation to students of low socio-economic status. Finally, these findings and the implications of the dissimilar evaluations between teachers and students regarding the reasons for learning in the school are discussed.

Keywords

motivation, learning, school system, teachers, socio-economic status

References

ABRAHAM, M. (2004). La Resignificación de los Procesos de Enseñanza y Aprendizaje de Alumnas y Alumnos de Formación Docente Inicial. Pensamiento Educativo, 35(2), 216-234. Recuperado de https://tinyurl.com/abraham2014

ÁLVAREZ CEDILLO, J.A.; ÁLVAREZ SÁNCHEZ, T.; SANDOVAL GÓMEZ, R.J. y AGUILAR FERNÁNDEZ, M. (2019). La exploración en el desarrollo del aprendizaje profundo. RIDE: Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 833-844. http://dx.doi.org/10.23913/ride.v9i18.474

BORZONE, M.A. (2017). Self-efficacy and academic experiences with university students. Acta Colombiana de Psicología, 20(1), 275-283.

<http://doi.org/10.14718/ACP.2017.20.1.13>

CARAVACA MORERA, J.A.; ITAYRA PADILHA, M.; GUERREIRO VIEIRA DA SILVA, D. y SAPAG, J. (2015). Theoretical and methodological aspects of social representations. Texto & Contexto-Enfermagem, 24(4), 1157-1165. http://dx.doi.org/10.1590/0104-0707201500003440014

CASTORINA, J.A. (2016). La significación de la teoría de las representaciones sociales para la psicología. Perspectivas en Psicología, 13(1), 1-10. Recuperado de <http://200.0.183.216/revista/index.php/pep/article/view/245>.

COLL, C. (2014). El sentido del aprendizaje hoy: Un reto para la innovación educativa. Aula de Innovación Educativa, 232, 12-17. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/65763/1/642900.pdf

DARVILLE, P.; DÍAZ, P. y MELIS, F. (2003). Metodología para agrupar establecimientos por nivel socioeconómico: Prueba Simce 4to Básico, 2002. Santiago: Departamento de Estudios y Estadísticas. Ministerio de Educación.

DELANNOY, C. (2005). La Motivation: Désir de savoir et décision d’apprendre. París: CNDP, Hachette Éducation.

DEVELAY, M. (2015). Donner du sens aux savoirs: La didactique, quarante ans après. Educar em Revista, 58, 149-163.

<https://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.43363>

EDER, A.B.; ELLIOT, A.J. y HARMON-JONES, E. (2013). Approach and avoidance motivation: Issues and advances. Emotion Review, 5(3), 227-229. http://doi.org/10.1177/1754073913477990

ELLIOT, A.J.; DWECK, C.S. y YEAGER, D.S. (2018). Handbook of competence and motivation. 2.ª ed. Nueva York: Guilford Publications.

ESTEBAN-GUITART, M. (2016). Funds of Identity: Connecting Meaningful Learning Experiences in and Out of School. Cambridge: Cambridge University Press.

FALSAFI, L. y COLL, C. (2015). Influencia educativa y actos de reconocimiento: La identidad de aprendiz, una herramienta para atribuir sentido al aprendizaje. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, 11(2), 16-19. Recuperado de https://tinyurl.com/falsafiycoll2015

FIELD, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. 3.ª ed. Londres: Sage.

GRAHAM, S. y TAYLOR, A.Z. (2016). Attribution theory and motivation in school. En K. R. WENTZEL y D. MIELE (eds.). Handbook of Motivation at School (pp. 11-33). Nueva York: Routledge.

GUZMÁN GÓMEZ, C. y SAUCEDO RAMOS, C.L. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela y a los estudios: Abordajes desde las perspectivas de alumnos y estudiantes. Revista Mexicana de Investigacion Educativa, 20(67), 1019-1054. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v20n67/v20n67a2.pdf

HAKSTIAN, R. y WHALEN, T. (1976). A K-Sample Significance Test for Independent Alpha Coefficients. Psychometrika, 41(2), 219-231. http://doi.org/10.1007/BF02291840

HATTIE, J. (2009). Visible learning: A synthesis of 800+ meta-analyses on achievement. Oxford: Routledge.

HERNÁNDEZ, O.G. (2010). El sentido de la escuela: Análisis de las representaciones sociales de la escuela para un grupo de jóvenes escolarizados de la ciudad de Bogotá. Revista Mexicana de Investigacion Educativa, 15(46), 945-967. Recuperado de https://tinyurl.com/hernandez2010

JIMÉNEZ, A. y GUTIÉRREZ, A.S. (2017). Realidades escolares en las clases de matemáticas. Educación Matemática, 29, 109-129. http://doi.org/10.24844/em2903.04

JOHNSON, M.L. y SINATRA, G.M. (2014). The Influence of Approach and Avoidance Goals on Conceptual Change. The Journal of Educational Research, 107(4), 312-325. http://doi.org/10.1080/00220671.2013.807492

KAPLAN, A. (2013). El sentido de educar: Identidad, diversidad, diferencia. Novedades Educativas, 271, 12-13.

KOK, G.; DEN BOER, D.-J.; DE VRIES, H.; GERARDS, H.J.H. y MUDDE, A.N. (2014). Self-Efficacy and Attribution Theory. En R. SCHWARZER (ed.). Self-Efficacy: Thought Control of Action. Nueva York: Routledge.

LEE, J. y TURNER, J. (2016). The role of pre-service teachers’ perceived instrumentality, goal commitment, and motivation in their self-regulation strategies for learning in teacher education courses. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 1-16. http://doi.org/10.1080/1359866X.2016.1210082

MARQUÍNEZ, G. (1980). Metafísica desde Latinoamérica. Bogotá: Universidad Santo Tomás.

MÉNDEZ-GIMÉNEZ, A.; CECCHINI-ESTRADA, J.A.; MÉNDEZ-ALONSO, D.; PRIETO-SABORIT, J.A. y FERNÁNDEZ-RIO, J. (2018). Efecto de las metas de logro y las estructuras de metas de clase 3 x 2 en la motivación autodeterminada: Un análisis multinivel en educación secundaria. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 34(1), 52-62. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.34.1.262131

NEUT, P.; RIVERA, P. y MIÑO, R. (2019). El sentido de la escuela en Chile: La creación de paradigmas antagónicos a partir del discurso de política pública, el discurso académico y la investigación educativa. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 45(1), 151-168. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000100151

OECD (2016). PISA 2015. Results Excellence and Equity in Education (Volume I). Recuperado de http://www.oecd.org/education/pisa-2015-results-volume-i-9789264266490-en.htm

OTERO, G.; CARRANZA, R. y CONTRERAS, D. (2016). Los «efectos del barrio» en el rendimiento educacional de los niños en Chile: Los efectos de la organización local, polarización y desigualdad (pp. 28). Recuperado de https://tinyurl.com/otero-et-al2016

PERRENOUD, P. (1993). Sens du travail et travail du sens à l’école. Cahiers Pédagogiques, 314-315, 23-27. Recuperado de <http://www.cahiers-pedagogiques.com/Sens-du-travail-et-travail-du-sens-a-l-ecole>.

QUERO VIRLA, M. (2010). Confiabilidad y coeficiente Alpha de Cronbach. Telos, 12(2), 248-252. Recuperado de https://tinyurl.com/quero2010

ROBBINS, S.; LAUVER, K.; LE, H.; DAVIS, D.; LANGLEY, R. y CARLSTROM, A. (2004). Do psychosocial and study skill factors predict college outcomes?: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 130(2), 261-288. http://doi.org/10.1037/0033-2909.130.2.261

ROSAS, R. y SANTA CRUZ, C. (2013). Dime en qué colegio estudiaste y te diré qué CI tienes: Radiografía al desigual acceso al capital cognitivo en Chile. Santiago: Ediciones UC.

RYAN, R.M. y DECI, E.L. (2017). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. Nueva York: Guilford Press.

SAMMUT, G.; ANDREOULI, E.; GASKELL, G. y VALSINER, J. (eds.). (2015). The Cambridge handbook of social representations. Cambridge: Cambridge University Press.

SILVA-PEÑA, I.; BASTIDAS, K.; CALFUQUEO, L.; DÍAZ, J. y VALENZUELA, J. (2013). Sentido de la escuela para niños y niñas mapuche en una zona rural. Polis (Santiago), 12(34), 243-258. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682013000100013

STAJKOVIC, A.D.; BANDURA, A.; LOCKE, E.A.; LEE, D. y SERGENT, K. (2018). Test of three conceptual models of influence of the big five personality traits and self-efficacy on academic performance: A meta-analytic path-analysis. Personality and Individual Differences, 120, 238-245. http://doi.org/10.1016/j.paid.2017.08.014

TIRAMONTI, G. y MINTEGUIAGA, A. (2004). Una nueva cartografía de sentidos para la escuela. En G. TIRAMONTI (ed.). La trama de la desigualdad educativa: Mutaciones recientes en la escuela media (pp. 101-118). Buenos Aires: Manantial.

URDAN, T.C. y SCHOENFELDER, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationships, and competence beliefs. Journal of School Psychology, 44(5), 331-349. http://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.04.003

URHAHNE, D. (2015). Teacher behavior as a mediator of the relationship between teacher judgment and students’ motivation and emotion. Teaching and Teacher Education, 45, 73-82. http://doi.org/10.1016/j.tate.2014.09.006

VALENZUELA, J. (2006). Enseñanza de Habilidades de Pensamiento y Motivación Escolar: Efectos del Modelo Integrado para el Aprendizaje Profundo (MIAP) sobre la Motivación de Logro, el Sentido del Aprendizaje Escolar y la Autoeficacia. [Tesis doctoral.] Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

VALENZUELA, J. (2007). Más allá de la tarea: Pistas para una redefinición del concepto de Motivación Escolar. Educaçao e Pesquisa, 33(3), 409-426. http://doi.org/10.1590/S1517-97022007000300002

VALENZUELA, J. (2009). Características psicométricas de una escala para caracterizar el Sentido del Aprendizaje Escolar. Universitas Psychologica, 8(1), 49-59. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/258

VANCOUVER, J.B.; ALICKE, M. y HALPER, L.R. (2018). Self-Efficacy. En D. LANCE FERRIS, R.E. JOHNSON y C. SEDIKIDES (eds.). The Self at Work: Fundamental Theory and Research (pp. 15-38). Londres: Routledge.

WEINER, B. (2008). Reflections on the History of Attribution Theory and Research. Social Psychology, 39(3), 151-156. http://doi.org/10.1027/1864-9335.39.3.151

WEINER, B. (2014). The attribution approach to emotion and motivation: History, hypotheses, home runs, headaches/heartaches. Emotion Review, 6(4), 353-361. http://doi.org/10.1177/1754073914534502

Author Biographies

Jorge Valenzuela, Universidad Católica del Maule

Facultad de Ciencias de la Educación

Carla Muñoz, Universidad Católica del Maule

Departamento de Psicología

Jorge Miranda-Ossandón, Universidad Católica de Temuco

Departamento de Educación
Facultad de Educación

Published

2021-01-29

How to Cite

Valenzuela, J., Muñoz, C., & Miranda-Ossandón, J. (2021). Motives that give meaning to learning in school: The view of teachers and students. EDUCAR, 57(1), 173–187. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1146

Downloads

Download data is not yet available.