A training model for developing social entrepreneurship

Authors

Abstract

This research presents and validates a social entrepreneurship training model based on competencies considered key to the good performance of social entrepreneurs. An empirical study was carried out on a sample of 103 entrepreneurs in Galicia, Spain, with a relatively similar distribution of men (57%) and women (43%) in a field where men predominated. The study analyzes a total of twenty transversal competencies, which are divided into three types: Instrumental Competencies; Interpersonal competencies, which includes a) intrapersonal skills and b) interpersonal skills; and Systemic competencies. Five exploratory factor analyses were carried out in relation to the classification of the competencies model based on five large theoretical dimensions. The five dimensions show a very acceptable Armor theta reliability index. The instrument used was a selfperception questionnaire that included the twenty competencies of the proposed social entrepreneurship model. The factorial analyses confirmed the five key dimensions considered in the theoretical model: personal, interpersonal, technical, organizational and social environment.

Keywords

entrepreneurship training, entrepreneur alert, entrepreneurship factors, entrepreneurial skills

References

BORSTEIN, D. (2005). Cómo cambiar el mundo: Los emprendedores sociales y el poder de las nuevas ideas. Barcelona: Random House Mondadori.

BRAVO, C. (2018). Identifying Cross-Country Key Drivers of Social Entrepreneurial Activity. Journal of Social Entrepreneurship, 9(3), 181-199. https://doi.org/10.1080/19420676.2018.1467333

BRUSH, C.G.; MANOLOVA, T.S. y EDELMAN, L.F. (2008). Separated by a common language? Entrepreneuship Theory and Practice, 32(2), 249-266. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2007.00225.x

CHIRINOS ARAQUE, Y.; MERIÑO CÓRDOBA, V.H. y MARTÍNEZ DE MERIÑO, C. (2018). El clima organizacional en el emprendimiento sostenible. Revista EAN, 84, 43-61. https://doi.org/10.21158/01208160.n84.2018.1916

DÍAZ, F. y LEJARRIAGA, G. (2018). Emprendimiento social y empleabilidad. REVESCO: Revista de Estudios Cooperativos, 129, 9-15. https://doi.org/10.5209/REVE.62962

DRUCKER, P.F. (2011). Landmarks of tomorrow: A report on the new. New Brunswick, Canadá: Transaction Publishers.

EUROPEAN UNION (2016). Entrecomp: The Entrepreneurship Competence Framework. Recuperado de https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/entrecomp-entrepreneurship-competence-framework

FANDOS, M.; RENTA, A.I.; JIMÉNEZ, J.M. y GONZÁLEZ, A.P. (2017). Análisis sobre el aprendizaje y las aplicaciones de las competencias generales en el contexto laboral: Estrategias de colaboración entre la formación laboral, la universidad y la empresa. Educar, 53(2), 333-355. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.889

FERNÁNDEZ-FERRER, M. y FORÉS-MIRAVALLES, A. (2016). Evaluación del desarrollo competencial en la educación superior: La perspectiva del profesorado universitario. Educar, 54(2), 391-410. https://doi.org/10.5565/rev/educar.799

GUTIÉRREZ-SOLANA, F. (dir.) (2019). Global Entrepreneurship Monitor. Informe GEM España 2018-2019. Santander: Editorial de la Universidad de Cantabria. Recuperado de http://www.gem-spain.com/informes-nacionales

GUZMÁN-CEDILLO, Y.I. y FLORES MACÍAS, R. (2020). La competencia argumentativa como meta en contextos educativos: Revisión de la literatura. Educar, 56(1), 15-34.

HENDER, V. (2017). Desarrollo de competencias emprendedoras en docentes de universidades públicas autónomas. Encuentros, 15(1), 133-146. https://doi.org/10.15665/re.v15i1.815

KIRZNER, I.M. (1979). Perception, Opportunity, and Profit. Chicago: The University of Chicago Press.

PORTUGUEZ, M.; VALENZUELA, J.R. y NAVARRO, C. (2018). Diseño y validación de un test de evaluación del potencial en emprendimiento social. REVESCO: Revista de Estudios Cooperativos, 128. https://doi.org/10.5209/REVE.60207

SERRANO-BEDIA, A.M.; PÉREZ-PÉREZ, M. y PALMA-RUIZ, M. (2016). Emprendimiento: visión actual como disciplina de investigación. Un análisis de los números especiales publicados durante 2011-2013. Estudios Gerenciales, 32, 82-95. https://doi.org/10.1016/j.estger.2015.09.003

SIMÓN-MOYA, V.; SASTRE-SÁNCHEZ, O. y REVUELTO-TABOADA, L. (2015). El emprendedor social: Análisis de la alerta social. Suma de Negocios, 6(14), 155-165. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.07.001

VILLA, A. (2017). Un modelo de emprendimiento social: Competencias sociales y empresariales. En A. VILLA (ed.). Tendencias actuales de las transformaciones de las universidades en una sociedad digital. Vigo: Editora Alvarellos.

VILLA, A. (ed.) (2013). Un modelo de evaluación para la innovación social universitaria responsable. Bilbao: Proyecto TUNING. Universidad de Deusto.

VILLA, A. y POBLETE, M. (dirs.) (2008). Aprendizaje basado en competencias: Una propuesta de evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Mensajero. Universidad de Deusto.

Author Biography

Aurelio Villa Sánchez, Universidad de Deusto

Profesor Emérito

Universidad de Deusto

Published

2021-01-29

Downloads

Download data is not yet available.