Access to higher education in Chile through private financing: Between structural inequality and individual opportunity
Abstract
The main indicator for evaluating the equity of the higher education system in Chile has been the expansion of enrollment. Among the measures adopted to achieve such equity is the creation of a State Guaranteed Student Credit (SCSC) as a tool to finance university studies. The objective of this study is to analyze the impact of this policy, both in the configuration of the current university market and in the perception of its “beneficiaries.” Through a mixed methodological approach, which included documentary review and individual interviews with students who were beneficiaries of the SCSC, three dimensions of analysis were generated. The results show the existence of complex interfaces between the educational reality, public policy, and the experience of students. In effect, while a look at the objectivity of the system demonstrates the neoliberal support and reinforcement of the “bankarization” of educational financing, the perspective of the beneficiaries is that the SCSC represents a unique opportunity to access higher education.
Keywords
access to education, university, administration of education, private financingReferences
ATRIA, F. (2017). La mala educación: Ideas que inspiran al movimiento estudiantil de Chile. Santiago de Chile: Catalonia.
BANCO MUNDIAL (2011). Programa de Crédito con Aval del Estado (CAE) de Chile: Análisis y evaluación. Washington DC: The World Bank Press. Recuperado de https://bit.ly/3fJDK8P.
BERNASCONI, A. y ROJAS, F. (2004). Informe sobre la educación superior en Chile, 1980-2003. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
BRUNNER, J.J. (2015). New Dynamics in Latin America. International Higher Education, 71, 20-22.
https://doi.org/10.6017/ihe.2013.71.6092
CASANOVA, D. (2015). Entre el pago y el mérito: Admisión estudiantil e inclusión social en las universidades chilenas. Tesis doctoral, Latin America Studies, Institute for History, Faculty of Humanities, Leiden University. Recuperado de https://bit.ly/3hOMnkp.
CASEN - ENCUESTA DE CARACTERIZACIÓN SOCIOECONÓMICA NACIONAL (2013). Resultados CASEN 2013. Santiago de Chile: Ministerio de Desarrollo Social de Chile. Recuperado de http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/encuesta-casen-2013.
COLELLA, L. y DÍAZ SALAZAR, R. (2016). Análisis de la calidad educativa en el discurso neoliberal. Educar, 53(2), 447-465.
https://doi.org/10.5565/rev/educar.749
DENZIN, N. (2001). The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research, 1(1), 23-46.
https://doi.org/10.1177/146879410100100102
DIRECCIÓN DE PRESUPUESTOS DEL GOBIERNO DE CHILE (DIPRES) (2015). Informe de Pasivos Contingentes. Santiago de Chile: Ministerio de Hacienda de Chile. Recuperado de https://bit.ly/3fNQUBY.
DOONER, C. y MENA, P. (2018). Arancel de referencia v/s arancel real: Diagnóstico e interrogantes iniciales. Calidad en la Educación, 24, 287-318.
http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n24.280
FERNÁNDEZ-FERRER, M. y FORÉS MIRAVALLES, A. (2016). Evaluación del desarrollo competencial en la educación superior: La perspectiva del profesorado universitario. Educar, 54(2), 391-410.
https://doi.org/10.5565/rev/educar.799
GIROUX, H.; RIVERA-VARGAS, P. y PASSERÓN, E. (2020). Pedagogía Pandémica. Reproducción Funcional o Educación Antihegemónica. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-7. Recuperado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12199.
HOLSTEIN, J.A. y GUBRIUM, J.F. (1995). The Active Interview. Thousand Oaks, CA: Sage.
INGRESA: SISTEMA DE CRÉDITO ESTUDIOS SUPERIORES (2017). Cuenta Pública Año 2017. Santiago de Chile: Ingresa. Recuperado de https://bit.ly/2ZaiKBJ.
INZUNZA, J.; ASSAEL, J.; CORNEJO, R. y REDONDO, J. (2019). Public education and student movements: The Chilean rebellion under a neoliberal experiment. British Journal of Sociology of Education, 40(4), 490-506.
https://doi.org/10.1080/01425692.2019.1590179
JIMÉNEZ PERALTA, M. (2019). Identidad académica: Una franquicia en construcción. Educar, 55(2), 543-560.
https://doi.org/10.5565/rev/educar.960
LARRAÍN, C. y ZURITA, S. (2008). The new student loan system in Chile’s higher education. Higher Education, 55, 683-702.
https://doi.org/10.1007/s10734-007-9083-3
MAYOL, A. y AZÓCAR, C. (2011). Politización del malestar, movilización social y transformación ideológica: El caso «Chile 2011». Polis: Revista Latinoamericana, 10(30), 163-184.
http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682011000300008
MIRANDA-HIRIART, G. (2016). Paradojas de la modernización del sistema universitario chileno. Polis: Revista Latinoamericana, 15(45), 345-361.
http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682016000300017
PÁEZ, A. y KREMERMAN, M. (2016). Endeudar para gobernar y mercantilizar: El caso del CAE. Santiago de Chile: Fundación Sol. Recuperado de https://fundacionsol.cl/cl_luzit_herramientas/static/wp-content/uploads/2016/08/Estudio-CAE-20163-1.pdf.
RIVERA, P. y PAREDES, J. P. (2008). Por una democracia incluyente y participativa. En C. BASCUÑÁN, G. CORREA, J. MALDONADO y V. SÁNCHEZ. Más acá de los sueños, más allá de lo posible: la concertación en Chile, vol. 1 (pp. 251-315). Santiago de Chile: Editorial LOM.
RIVERA, R.; CLIMENT, V.; ESPINOZA, A. y RIVERA-VARGAS, P. (2018). Financiamiento de la Educación Superior en Chile a través del Crédito con Aval del Estado (CAE). Una oportunidad para la inclusión o el aumento de la brecha social. En P. RIVERA-VARGAS; J. MUÑOZ-SAAVEDRA; R. MORALES OLIVARES y S. BUTENDIECK-HIJERRA (ed.). Políticas Públicas para la Equidad Social (pp. 93-101). Santiago de Chile: Colección Políticas Públicas, Universidad de Santiago de Chile. Recuperado de https://goo.gl/NRS5NU.
RIVERA-POLO, F.; RIVERA-VARGAS, P. y ALONSO-CANO, C. (2018). Una mirada territorial al sistema universitario chileno. El caso de la Universidad regional de Aysén (UAY). Estudios pedagógicos, 44(1), 427-443.
https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100427
RODRÍGUEZ-PONCE, E. (2012). La educación superior en Chile y el rol del mercado: ¿Culpable o inocente? Ingeniare: Revista Chilena de Ingeniería, 20(1), 126-135.
http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052012000100013
SALAZAR, J.M. y LEIHY, P. (2013). El Manual Invisible: Tres décadas de políticas de educación superior en Chile (1980-2010). Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 21(34), 1-38.
https://doi.org/10.14507/epaa.v21n34.2013
SANDOVAL MOYA, J. y CARVALLO GALLARDO, V. (2019). Una generación «sin miedo»: Análisis de discurso de jóvenes protagonistas del movimiento estudiantil chileno. Última Década, 27(51), 225-257.
http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362019000100225
SCRIBANO, A. y SENA, A. de (2009). Construcción de conocimiento en Latinoamérica: Algunas reflexiones desde la auto-etnografía como estrategia de investigación. Cinta Moebio, 34, 1-15.
https://doi.org/10.4067/S0717-554X2009000100001
SERVICIO DE INFORMACIÓN DE EDUCACIÓN SUPERIOR - SIES (2017). Informe matrícula 2017 en educación superior en Chile. Santiago de Chile: Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.12365/4613.
SISTO, V. (2013). Entre la privatización y la reconstrucción de lo público en Chile: Movimientos estudiantiles y el debate acerca del devenir de la universidad. Horizontes Sociológicos, 1, 57-63.
VALLES, M. (2007). Entrevistas cualitativas. Madrid: CIS. Cuadernos Metodológicos, 32.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2021 Pablo Rivera-Vargas, Victor Climent Sanjuan, René Rivera Bilbao

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.