Accés a l’educació superior a Xile des del finançament privat: entre la iniquitat estructural i l’oportunitat individual

Autors/ores

Resum

El principal indicador per avaluar l’equitat del sistema d’educació superior a Xile ha estat l’ampliació de la matrícula. Entre les mesures adoptades per aconseguir-ho es troba l’ús del Crèdit amb Aval de l’Estat (CAE) com a eina per finançar els estudis universitaris. L’objectiu d’aquesta investigació és analitzar l’impacte de l’esmentada política, tant en la configuració del mercat universitari actual com en la percepció dels seus «beneficiaris». A través d’un enfocament metodològic mixt, que va incloure revisió documental i entrevistes individuals a estudiants beneficiaris del CAE, es van generar tres dimensions d’anàlisi. Els resultats evidencien l’existència d’interfícies complexes entre els resultats macroeconòmics i l’experiència dels estudiants. En efecte, mentre una mirada a l’objectivitat del sistema demostra el suport neoliberal i el reforç que suposa a la «bancarització» del finançament educatiu, la perspectiva dels beneficiaris és que el CAE representaria una oportunitat única d’accés a l’educació superior.

Paraules clau

accés a l’educació, universitat, administració de l’educació, finançament privat

Referències

ATRIA, F. (2017). La mala educación: Ideas que inspiran al movimiento estudiantil de Chile. Santiago de Chile: Catalonia.

BANCO MUNDIAL (2011). Programa de Crédito con Aval del Estado (CAE) de Chile: Análisis y evaluación. Washington DC: The World Bank Press. Recuperado de https://bit.ly/3fJDK8P.

BERNASCONI, A. y ROJAS, F. (2004). Informe sobre la educación superior en Chile, 1980-2003. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

BRUNNER, J.J. (2015). New Dynamics in Latin America. International Higher Education, 71, 20-22.

https://doi.org/10.6017/ihe.2013.71.6092

CASANOVA, D. (2015). Entre el pago y el mérito: Admisión estudiantil e inclusión social en las universidades chilenas. Tesis doctoral, Latin America Studies, Institute for History, Faculty of Humanities, Leiden University. Recuperado de https://bit.ly/3hOMnkp.

CASEN - ENCUESTA DE CARACTERIZACIÓN SOCIOECONÓMICA NACIONAL (2013). Resultados CASEN 2013. Santiago de Chile: Ministerio de Desarrollo Social de Chile. Recuperado de http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/encuesta-casen-2013.

COLELLA, L. y DÍAZ SALAZAR, R. (2016). Análisis de la calidad educativa en el discurso neoliberal. Educar, 53(2), 447-465.

https://doi.org/10.5565/rev/educar.749

DENZIN, N. (2001). The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research, 1(1), 23-46.

https://doi.org/10.1177/146879410100100102

DIRECCIÓN DE PRESUPUESTOS DEL GOBIERNO DE CHILE (DIPRES) (2015). Informe de Pasivos Contingentes. Santiago de Chile: Ministerio de Hacienda de Chile. Recuperado de https://bit.ly/3fNQUBY.

DOONER, C. y MENA, P. (2018). Arancel de referencia v/s arancel real: Diagnóstico e interrogantes iniciales. Calidad en la Educación, 24, 287-318.

http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n24.280

FERNÁNDEZ-FERRER, M. y FORÉS MIRAVALLES, A. (2016). Evaluación del desarrollo competencial en la educación superior: La perspectiva del profesorado universitario. Educar, 54(2), 391-410.

https://doi.org/10.5565/rev/educar.799

GIROUX, H.; RIVERA-VARGAS, P. y PASSERÓN, E. (2020). Pedagogía Pandémica. Reproducción Funcional o Educación Antihegemónica. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-7. Recuperado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12199.

HOLSTEIN, J.A. y GUBRIUM, J.F. (1995). The Active Interview. Thousand Oaks, CA: Sage.

INGRESA: SISTEMA DE CRÉDITO ESTUDIOS SUPERIORES (2017). Cuenta Pública Año 2017. Santiago de Chile: Ingresa. Recuperado de https://bit.ly/2ZaiKBJ.

INZUNZA, J.; ASSAEL, J.; CORNEJO, R. y REDONDO, J. (2019). Public education and student movements: The Chilean rebellion under a neoliberal experiment. British Journal of Sociology of Education, 40(4), 490-506.

https://doi.org/10.1080/01425692.2019.1590179

JIMÉNEZ PERALTA, M. (2019). Identidad académica: Una franquicia en construcción. Educar, 55(2), 543-560.

https://doi.org/10.5565/rev/educar.960

LARRAÍN, C. y ZURITA, S. (2008). The new student loan system in Chile’s higher education. Higher Education, 55, 683-702.

https://doi.org/10.1007/s10734-007-9083-3

MAYOL, A. y AZÓCAR, C. (2011). Politización del malestar, movilización social y transformación ideológica: El caso «Chile 2011». Polis: Revista Latinoamericana, 10(30), 163-184.

http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682011000300008

MIRANDA-HIRIART, G. (2016). Paradojas de la modernización del sistema universitario chileno. Polis: Revista Latinoamericana, 15(45), 345-361.

http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682016000300017

PÁEZ, A. y KREMERMAN, M. (2016). Endeudar para gobernar y mercantilizar: El caso del CAE. Santiago de Chile: Fundación Sol. Recuperado de https://fundacionsol.cl/cl_luzit_herramientas/static/wp-content/uploads/2016/08/Estudio-CAE-20163-1.pdf.

RIVERA, P. y PAREDES, J. P. (2008). Por una democracia incluyente y participativa. En C. BASCUÑÁN, G. CORREA, J. MALDONADO y V. SÁNCHEZ. Más acá de los sueños, más allá de lo posible: la concertación en Chile, vol. 1 (pp. 251-315). Santiago de Chile: Editorial LOM.

RIVERA, R.; CLIMENT, V.; ESPINOZA, A. y RIVERA-VARGAS, P. (2018). Financiamiento de la Educación Superior en Chile a través del Crédito con Aval del Estado (CAE). Una oportunidad para la inclusión o el aumento de la brecha social. En P. RIVERA-VARGAS; J. MUÑOZ-SAAVEDRA; R. MORALES OLIVARES y S. BUTENDIECK-HIJERRA (ed.). Políticas Públicas para la Equidad Social (pp. 93-101). Santiago de Chile: Colección Políticas Públicas, Universidad de Santiago de Chile. Recuperado de https://goo.gl/NRS5NU.

RIVERA-POLO, F.; RIVERA-VARGAS, P. y ALONSO-CANO, C. (2018). Una mirada territorial al sistema universitario chileno. El caso de la Universidad regional de Aysén (UAY). Estudios pedagógicos, 44(1), 427-443.

https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100427

RODRÍGUEZ-PONCE, E. (2012). La educación superior en Chile y el rol del mercado: ¿Culpable o inocente? Ingeniare: Revista Chilena de Ingeniería, 20(1), 126-135.

http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052012000100013

SALAZAR, J.M. y LEIHY, P. (2013). El Manual Invisible: Tres décadas de políticas de educación superior en Chile (1980-2010). Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 21(34), 1-38.

https://doi.org/10.14507/epaa.v21n34.2013

SANDOVAL MOYA, J. y CARVALLO GALLARDO, V. (2019). Una generación «sin miedo»: Análisis de discurso de jóvenes protagonistas del movimiento estudiantil chileno. Última Década, 27(51), 225-257.

http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362019000100225

SCRIBANO, A. y SENA, A. de (2009). Construcción de conocimiento en Latinoamérica: Algunas reflexiones desde la auto-etnografía como estrategia de investigación. Cinta Moebio, 34, 1-15.

https://doi.org/10.4067/S0717-554X2009000100001

SERVICIO DE INFORMACIÓN DE EDUCACIÓN SUPERIOR - SIES (2017). Informe matrícula 2017 en educación superior en Chile. Santiago de Chile: Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.12365/4613.

SISTO, V. (2013). Entre la privatización y la reconstrucción de lo público en Chile: Movimientos estudiantiles y el debate acerca del devenir de la universidad. Horizontes Sociológicos, 1, 57-63.

VALLES, M. (2007). Entrevistas cualitativas. Madrid: CIS. Cuadernos Metodológicos, 32.

Biografies de l'autor/a

Pablo Rivera-Vargas, Universitat de Barcelona / Universidad Andres Bello (Chile)

PhD in Education and Society at the Universidad de Barcelona (UB). Postdoctoral Research in Adult Education, University of Wisconsin-Madison. Master Degree in Political Analysis and Institutional Counseling. Master Degree in Superior Education (UB). Master Degree in Social Sciences, Universidad de Chile. Sociologist, Universidad de Concepción. Lecturer Associate at the Department of Teaching and Educational Organization at Universitat de Barcelona. Researcher at the consolidated research group ESBRINA — Subjectivities, visualizations and current educational environments (2017 SGR 1248) of the Universitat de Barcelona.

Victor Climent Sanjuan, Universitat de Barcelona

Profesor Titular, Departament de Sociologia, Universitat de Barcelona (España). Doctor en Sociología, Universitat de Barcelona.

René Rivera Bilbao, Universidad de las Artes y las Ciencias de la Comunicación (Chile)

Profesor de la Facultad de Administración, Universidad de las Artes y las Ciencias de la Comunicación (Chile). Doctor en Educación y Sociedad, Universidad de Barcelona

Publicades

05-07-2021

Com citar

Rivera-Vargas, P., Climent Sanjuan, V., & Rivera Bilbao, R. (2021). Accés a l’educació superior a Xile des del finançament privat: entre la iniquitat estructural i l’oportunitat individual. EDUCAR, 57(2), 447–463. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1204

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.