Resources for self-learning: An analysis from the learning ecologies of educational counsellors
Abstract
Learning ecologies position the individual as an active learner who self-regulates her own learning using varied resources. This study investigates the self-learning processes that educational counsellors develop, through an analysis of the type and frequency of use of certain resources, mostly technological. For this, a quantitative, exploratory and descriptive research methodology was used, with an ex post facto and cross-sectional design, applying a bespoke questionnaire with five blocks of content to n = 101 educational counsellors in A Coruña, Spain. The results showed a higher use of resources for accessing, searching and managing information, as opposed to those for creating and editing content, and for interaction and communication. No statistically significant differences were found according to sex or years of experience. A significantly increasing trend of use was found among younger teachers, and higher use was also found in professionals with more training. In short, the study found a growing interest in incorporating and updating knowledge of the resources that the digital society makes available to educational counsellors, especially among younger groups; and an understanding of the importance of on-going and self-regulated training within the framework of learning ecologies.
Keywords
educational guidance, educational counsellors, information and communication technologies, lifelong learning, learning ecologiesReferences
ADELL, J. y CASTAÑEDA, L. (2010). Los entornos personales de aprendizaje (PLEs): Una nueva manera de entender el aprendizaje. En R. ROIG VILA y F. FIORUCCI (eds.). Claves para la investigación en innovación y calidad educativas, la integración de las tecnologías de la información y la comunicación y la interculturalidad en las aulas. Marfil. http://hdl.handle.net/10201/17247.
AGUSTÍ, J.; PÉREZ, P. y VILLAESCUSA, M.I. (2014). Formación en competencias digitales y redes de orientación. Revista de Orientación Educativa AOSMA, 18(23), 48-61.
AIOEP (ASOCIACIÓN INTERNACIONAL DE ORIENTACIÓN EDUCATIVA Y PROFESIONAL) (2018). Competencias internacionales para los profesionales de la Orientación Educativa y Profesional. 1.ª rev. https://iaevg.com/Framework.
ARNAL, J.; RINCÓN, D. del y LATORRE, A. (1992). Investigación educativa: Fundamentos y metodología. Labor.
CARRASCO, J.B.; JAVALOYES, J.J. y CALDERERO, J.F. (2007). Cómo personalizar la educación: Una solución de futuro. Narcea.
DABBAGH, N. y CASTAÑEDA, L. (2020). The PLE as a framework for developing agency in lifelong learning. Educational Technology Research and Development, 68, 3041-3055. http://doi.org/10.1007/s11423-020-09831-z
DARLING-HAMMOND, L. y HYLER, M. (2020). Preparing educators for the time of COVID and beyond. European Journal of Teacher Education, 43(4). https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1816961
FAUL, F.; ERDFELDER, E.; LANG, A.-G. y BUCHNER, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavioral Research Methods, 39(2), 175-191. http://doi.org/10.3758/bf03193146
FLORES-TENA, M.J. y ORTEGA-NAVAS, M.C. (2018). El uso de las nuevas tecnologías: Una estrategia didáctica en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Gedisa.
GARCÍA-MARTÍNEZ, J.A.; SANTOS-CAAMAÑO, F.J.; MUÑOZ-CARRIL, P.C. y GONZÁLEZ-SANMAMED, M. (2021). Análisis de los recursos tecnológicos que utiliza el alumnado universitario de estudios de educación. American Journal of Distance Education, 35(2), 152-177. https://doi.org/10.1080/08923647.2021.1913786
GIMENO SACRISTÁN, J. (2003). El alumno como invención. Morata.
GONZÁLEZ-SANMAMED, M.; ESTÉVEZ, I.; SOUTO-SEIJO, A. y MUÑOZ-CARRIL, P. (2020). Digital learning ecologies and professional development of university professors. Comunicar, 62, 9-18. https://doi.org/10.3916/C62-2020-01.
GONZÁLEZ-SANMAMED, M.; MUÑOZ-CARRIL, P. y SANTOS-CAAMAÑO, F. (2019). Key components of learning ecologies: A Delphi assessment. British Journal of Educational Technology, 50(4), 1639-1655. https://doi.org/10.1111/bjet.12805
GONZÁLEZ-SANMAMED, M.; SANGRÀ, A.; SOUTO-SEIJO, A. y ESTÉVEZ, I. (2018). Ecologías de aprendizaje en la Era Digital: Desafíos para la Educación Superior. Publicaciones, 8(1), 25-38. http://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7329
GONZÁLEZ-SANMAMED, M.; TEJADA, J. y FERNÁNDEZ, M. (2021). Ecologías de aprendizaje: Oportunidades para la formación en la sociedad en red. Educatio Siglo XXI, 39(2), 13-18. http://hdl.handle.net/10201/111443.
HERNÁNDEZ, V. y MEDEROS, Y. (2018). Papel del orientador/a educativo como asesor/a: Funciones y estrategias de apoyo. REOP, 29(1), 40-57. https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.1.2018.23293
MAINA, M. y GARCÍA, I. (2016). Articulating personal pedagogies through learning ecologies. En B. GROS; KINSHUK y M. MAINA (eds.). The future of ubiquitous learning: Learning designs for emerging pedagogies (pp. 73-94). Lecture Notes in Educational Technology. Springer. http://doi.org/10.1007/978-3-662-47724-3
MORATA, J.I. (2020). Uso de TIC en orientación educativa en tiempos de COVID-19. Revista de Orientación Educativa AOSMA, 28, 88-91. https://aosma.es/wordpress/2020/04/28/numero-extraordinario-de-nuestra-revista/.
MUÑOZ-CARRIL, P.-C. y GONZÁLEZ-SANMAMED, M. (2014). Posibilidades de la web 2.0 en orientación educativa: Un estudio exploratorio sobre su presencia en las web de los departamentos de orientación de secundaria. REOP, 25(3), 36-55. https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.3.2014.13857
ROMERO, C. y MONTILLA, M.V. (2015). La utilización de las TIC en la orientación educativa: Un estudio exploratorio sobre la situación actual de uso y formación entre los profesionales de la orientación. REOP, 26(3), 78-95. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.3.2015.16402
SANGRÀ, A.; ESTÉVEZ, I. y SOUTO-SEIJO, A. (2019). Desarrollo profesional docente a través de las ecologías de aprendizaje: Perspectivas del profesorado. Edutec, 68, 42-53. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1307
SANTANA, L.E. (2014). La innovación educativa: Un desafío para los orientadores como agentes promotores de las iniciativas de cambio. REOP, 21(2), 261-270. https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11530
SIEMENS, G. y WELLER, M. (2011). La enseñanza superior y las promesas y los peligros de las redes sociales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(1), 157-163. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v8i1.1076
ZIMMERMAN, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice, 41(2), 64-70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2
Published
Downloads
Copyright (c) 2022 Noemi Cubeiro Rodríguez, Luisa Losada-Puente, Nuria Rebollo-Quintela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.