Autobiographical narratives as a feminist teaching method

Authors

Abstract

This article proposes autobiographical research as a feminist teaching methodology. Undergraduate students analyse their embodied experiences and resignify them analytically and politically. Taking a qualitative approach, a narrative analysis is followed by a focus group to examine the issue in greater depth with data insights. The theoretical approaches that nourish this research are feminist, critical and poststructuralist pedagogies. The objective is to situate the autobiographical narrative at the core of epistemic production, political practices and the construction of subjectivities in the university context. Finally, we emphasise how the autobiographical narrative has allowed us to approach knowledge in several ways, including the resignification of collectively and theoretically constructed experience, the fluctuations of the self towards resonance and, finally, the centrality of the methodological inquiry that enables the politicization process.

Keywords

autobiographical research, feminisms, education, resonances, politicization experience

References

AHMED, S. (2015). La política cultural de las emociones. PUEG-UNAM.

ARENDT, H. (2014). ¿Qué es la política? Paidós.

BARONE, T. y EISNER, E. W. (1997). Arts-based educational research. En R. M. JAEGER (Ed.). Complementary Methods for Research in Education (2.ª ed.). AER.

BROCKMEIER, J. (2000). Autobiographical time. Narrative Inquiry, 10(1), 51-73.

CABALEIRO, J. (2005). Educació, dones i història. Icaria.

CONNELLY, M. y CLANDININ, J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En J. LARROSA (Ed.). Déjame que te cuente: Ensayos sobre narrativa y educación (pp. 11-59). Laertes.

EISNER, E. (1998). The Primacy of Experience and the Politics of Method. Educational Researcher, junio-julio, 15-20.

ELLINGSON, L. y ELLIS, C. (2008). Autoethnography as Constructional Project. En J. A. HOLSTEIN y J. F. GUBRIUM (Eds.). Handbook of constructionist research (pp. 445-465). The Guilford Press.

ELLIS, C. (2004). The ethnographic I: A methodological novel about autoethnography. AltaMira Press.

ELLSWORTH, E. (1989). Why Doesn’t This Feel Empowering?: Working through the Repressive Myths of Critical Pedagogy. Harvard Educational Review, 59(3), 297-325. https://doi.org/10.17763/haer.59.3.058342114k266250

FOUCAULT, M. (1975). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.

FOX, N. J. y ALLDRED, P. (2017). Sociology and the New Materialism: Theory, Research, Action. Sage. https://doi.org/10.4135/9781526401915

FREIRE, P. (2012). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

GARCÉS, M. (2020). Escola d’aprenents. Galaxia Gutenberg.

GILLIGAN, C. (2013). La ética del cuidado. Vol. 30. Fundació Víctor Grífols i Lucas.

GORE, J. (1996). Controversias entre las pedagogías. Morata.

HARAWAY, D. (1998). Ciencia, cyborgs y mujeres: La reinvención de la naturaleza, de Donna Haraway. Teorema: Revista Internacional de Filosofía, 17(3), 129-130.

HERNÁNDEZ, F. y RIFÀ, M. (2011). Investigación autobiográfica y cambio social. Octaedro.

HOOKS, b. (2000). Feminist theory: From margin to center. Pluto Press (2.ª ed.). South End Press.

HOOKS, b. (2014). Teaching to transgress. Routledge.

HOOKS, b. (2020) Teoría feminista: De los márgenes al centro. Traficantes de Sueños.

HOOKS, b. (2022) Ensenyar pensament crític. Raig Verd.

IRIGARAY, L. (1985). El cuerpo a cuerpo con la madre: El otro género de la naturaleza. Otro modo de sentir. Lasal.

JULIAO VARGAS, C. G. (2021). El relato autobiográfico: Narrar la experiencia como ejercicio de escritura de sí mismo y construcción social de la realidad. Revista de Filosofia (Chile), 78, 79-95. https://doi.org/10.4067/S0718-43602021000100079

LUKE, C. (1999). Feminismos y pedagogías de la vida cotidiana. Morata.

MONTENEGRO-GONZÁLEZ, C. y CORVALÁN-NAVIA, A. P. (2020). Desplazamientos desde las pedagogías feministas: Reflexiones posibles para un ejercicio docente situado. FEMERIS: Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, 5(3), 8. https://doi.org/10.20318/femeris.2020.5760

MURARO, L. (2002). El concepto de genealogía femenina. http://www.alipso.com/monografias/2024_lamorada.

ORNER, M. (1999). Interrumpiendo los llamados para una voz del y la estudiante en la educación “liberadora”. En M. BELAUSTEGUIGOITIA y A. MINGO (Eds.). Géneros profíguos (pp. 117-133). Paidós.

PADRÓ, C. (2011). Retos de la museología crítica desde la pedagogía crítica y otras intersecciones. Museo y Territorio, 4, 102-114.

PINAR, W. F. (2004). What is curriculum Theory? Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

RODÓ-ZÁRATE, M. (2021). Interseccionalitat: Desigualtats, llocs i emocions. Editorial Bellaterra.

SANCHO, J. M. (2014). Historias de vida: El relato biográfico entre el autoconocimiento y dar cuenta de la vida social. Praxis Educativa, 18(2), 24-33.

SHARP, R. y GREEN, A. (1975). Educational and social control: A study in progressive primary education. Routledge / Kegan Paul.

WALKERDINE, V. (2000). Las pedagogías psicológicas y el gobierno del yo en tiempos liberales. MCEP.

ZAFRA, R. (2011). Un cuarto propio conectado: Feminismo y creación desde la esfera público-privada online. Asparkía, 22, 115-129.

Published

2023-01-31

How to Cite

Foradada Villar, M., & López Ruiz, S. (2023). Autobiographical narratives as a feminist teaching method. EDUCAR, 59(1), 83–97. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1581

Downloads

Download data is not yet available.