Digital literacy for social education: From digital skills to critical knowledge
Abstract
We address the intersection between digital literacy and social education, particularly in socio-educational work with young people aimed at fostering their civic engagement. This challenge requires that social education professionals have holistic training in digital literacy, both in skills and critical digital knowledge. To find out their perceptions of their levels of digital literacy, we carried out a survey of the digital skills and knowledge of social education professionals (N= 144), looking at different sociodemographic variables. We proposed a bivariate analysis using correlations and a multivariate analysis with a multiple linear regression, taking critical digital knowledge as the dependent variable. The results show that, although sociodemographic variables have no effect on the level of critical digital knowledge, certain advanced technical and IT skills do have a significant influence. Finally, we discuss the possibilities for designing training focused on critical digital literacy, to improve performance working with young people.
Keywords
media literacy, digital literacy, social education, digital competence, critical consciousnessReferences
ARANDA, D., FERNÁNDEZ-DE-CASTRO, P. y MARTÍNEZ-MARTÍNEZ, S. (2022). Libro Blanco: competencias en educación social digital orientadas a una ciudadanía digital y la participación juvenil. Repositorio Institucional O2. http://hdl.handle.net/10609/147080.
BUCKINGHAM, D. (2003). Media education. Polity Press.
CABEZAS, M. y CASILLAS, S. (2017). ¿Son los futuros educadores sociales residentes digitales? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 61-72. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1369
CABEZAS, M. y CASILLAS, S. (2019). Las educadoras y educadores sociales ante la sociedad red. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 27(104), 521-542. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701360
CHOI, M. (2016). A concept analysis of digital citizenship for democratic citizenship education in the digital age. Theory and Research in Social Education, 44(4), 565-607. https://doi.org/10.1080/00933104.2016.1210549
DÍEZ-GUTIÉRREZ, E. J. (2022). Concientización. En T. GARCÍA GÓMEZ (Ed.), Palabras y pedagogía desde Paulo Freire (pp. 51-56). La Muralla.
ERSTAD, O. (2012). The learning lives of digital youth—beyond the formal and informal. Oxford Review of Education, 38(1), 25-43. https://doi.org/10.1080/03054985.2011.577940
FERNÁNDEZ-DE-CASTRO, P., ARANDA, D., MOYANO, S. y SAMPEDRO, V. (2021). Digital youth work: a systematic review with a proposal. Social Work Education, 42(3), 318-336. https://doi.org/10.1080/02615479.2021.1971187
FREIRE, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. Continuum.
FREIRE, P. (1974). Concientización: Teoría y práctica de la liberación. Búsqueda.
GARCÍA-RUIZ, R., BUENESTADO-FERNÁNDEZ, M. y RAMÍREZ-MONTOYA, M. S. (2023). Evaluación de la Competencia Digital Docente: instrumentos, resultados y propuestas: Revisión sistemática de la literatura. Educación XX1, 26(1), 273-301. https://doi.org/10.5944/educxx1.33520
GEORGE REYES, C. E. y AVELLO-MARTÍNEZ, R. (2021). Alfabetización digital en la educación: Revisión sistemática de la producción científica en Scopus. RED: Revista de Educación a Distancia, 21(66). https://doi.org/10.6018/red.444751
GREENHOW, C. y LEWIN, C. (2016). Social media and education: Reconceptualizing the boundaries of formal and informal learning. Learning, Media and Technology, 41(1), 6-30. https://doi.org/10.1080/17439884.2015.1064954
GUTIÉRREZ, A. y TYNER, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, 19(38). https://doi.org/10.3916/C38-2011-02-03
GUTIÉRREZ-MARTÍN, A., PINEDO-GONZÁLEZ, R. y GIL-PUENTE, C. (2022). Competencias TIC y mediáticas del profesorado: Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC. Comunicar: Revista Científica de Educomunicación, 70(30), 21-33. https://doi.org/10.3916/C70-2022-02
JEREMIC, R. (2021). Looking forward: Tying the critical and the digital in pedagogical practice. The Canadian Journal for the Study of Adult Education, 33(2), 65-77.
LAVIE-AJAYI, M. y KRUMER-NEVO, K. (2013). In a different mindset: Critical youth work with marginalized youth. Children and Youth Services Review, 35(10), 1698-1704. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.07.010
LÓPEZ, E. y ESTEBAN, M. (2008). La Educación Social y las nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación: Nuevos espacios en la construcción e intervención socioeducativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 38(1-2), 255-287.
LUKE, A. (2012). Critical Literacy: Foundational Notes. Theory into Practice, 51(1), 4-11. https://doi.org/10.1080/00405841.2012.636324
MARTÍN-ROMERO, A. M. (2020). La brecha digital generacional. Temas Laborales: Revista Andaluza de Trabajo y Bienestar Social, 151, 77-93.
MARTÍNEZ PÉREZ, A. (2015). Uso y percepción de las TIC por educadores y educadoras sociales en su tarea profesional. RES: Revista de Educación Social, 20, 1-11.
MARTÍNEZ PÉREZ, A. y LEZCANO, F. (2021). Las TIC en la formación inicial de los educadores y educadoras sociales. RES: Revista de Educación Social, 33, 100-112.
MESQUITA-ROMERO, A. W., FERNÁNDEZ-MORANTE, M. y CEBREIRO-LÓPEZ, B. (2022). Alfabetización mediática crítica para mejorar la competencia del alumnado. Comunicar, 30(70), 47-57. https://doi.org/10.3916/C70-2022-04
MEYERS, E.M., ERICKSON, I. y SMALL, R.V. (2013). Digital literacy and informal learning environments: An introduction. Learning, Media and Technology, 38(4), 355-367. https://doi.org/10.1080/17439884.2013.783597
MIHAILIDIS, P. (2018). Civic media literacies: Re-imagining engagement for civic intentionality. Learning and Media Technology, 43(2), 152-164. https://doi.org/10.1080/17439884.2018.1428623
MIHAILIDIS, P., SHRESTHOVA, S. y FROMM, M. (2021). Transformative Media Pedagogies. Routledge.
PANGRAZIO, L. (2016). Reconceptualising Critical Digital Literacy. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 37(2), 163-174. https://doi.org/10.1080/01596306.2014.942836
PAWLUCZUK, A., WEBSTER, G., SMITH, C. y HALL, H. (2019). The social impact of digital youth work: What are we looking for? Media and Communication, 7(2), 59-68. https://doi.org/10.17645/mac.v7i2.1907
PÖTZSCH, H. (2019). Critical digital literacy: Technology in education beyond issues of user competence and labour-market qualifications. TripleC, 17(2), 221-240. https://doi.org/10.31269/triplec.v17i2.1093
RAFFAGHELLI, J. (2022). Pathways for Social Justice in the Datafied Society: Reconsidering the educational response. Universitat Oberta de Catalunya.
RODRÍGUEZ-MIÑON, E. (2017). La mujer como profesional del Trabajo Social. Trabajo Social Hoy, 80, 23-44. https://doi.org/10.12960/TSH.2017.0002
SAMPEDRO REQUENA, B. (2015). Las TIC y la educación social en el siglo XXI. EDMETIC, 5(1), 8-24. https://doi.org/10.21071/edmetic.v5i1.4014
SÁNCHEZ, F. y RODRÍGUEZ-PANIAGUA. A. (2022). Hacia una comprensión del mundo social virtual en la configuración de espacios de aprendizaje informal. Foro de Educación, 20(1), 370-393. http://dx.doi.org/10.14516/fde.838
VASCO, M., GOIG, R. y GARCÍA PÉREZ, M. (2020). Percepción de los educadores sociales sobre el ocio digital educativo para la inclusión de los jóvenes en dificultad social. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 36, 97-110. https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.36.06
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2023 Pedro Fernández-de-Castro, Eva Bretones, Jordi Solé, Julio Meneses, Daniel Aranda, Víctor Sampedro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.