Flipped Classroom implementation for online learning: Two case studies
Abstract
In recent years, the educational system has faced the challenge of the accelerated integration of information and communication technologies (ICT) into education. This has also had an impact on the emergence and consolidation of new educational models such as Flipped Classroom. This study looks at virtual university teaching, and aims to analyse and compare the implementation and influence of the Flipped Classroom model on two subjects, Mathematics II and Introduction to Finance. To do this, non-face-to-face tasks, and their possible effects on class attendance and performance, are monitored, and student satisfaction is analysed. The results of the descriptive, correlational and results-comparison study show a positive influence of the model on performance and greater follow-up in the higher course subject, Mathematics, whose online class attendance is influenced by viewing, while in Finance it influences study time and there is some resistance. The students value the pedagogical experience positively, regardless of the subject and their academic performance.
Keywords
Flipped Classroom, methodology, attendance, performance, satisfactionReferences
ACEDO, M. (2013). 10 Pros and Cons of a Flipped Classroom. https://www.teachthought.com/learning/pros-and-cons-of-a-flipped-classroom/
DEL ARCO BRAVO, I., FLORES ALARCIA, Ó. y SILVA, P. (2019). El desarrollo del modelo flipped classroom en la universidad: Impacto de su implementación desde la voz del estudiantado. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 451-469. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.327831
ARRÁEZ, G., LORENZO, A., GÓMEZ, M. y LORENZO, G. (2018). La Clase Invertida en la Educación Superior: Percepciones del Alumnado. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD. Revista de Psicología, 2(1), 155. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v2.1197
BERGMANN, J., SAMS, A., DANIELS, K., BENNETT, B., MARSHALL, H. W. y ARFSTROM, K. H. (2014). The four pillars of F-L-I-P. Flipped Learning Network (FLN). http://www.flippedlearning.org/cms/lib07/VA01923112/Centricity/Domain/46/FLIP_handout_FNL_Web.pdf.
BISHOP, J. L. y VERLEGER, M. A. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. Ponencia presentada en la 120th ASEE Annual Conference & Exposition. Atlanta. https://doi.org/10.18260/1-2--22585
BISQUERRA, R. (1987). Introducción a la estadística aplicada a la investigación educativa: Un enfoque informático con los paquetes BMDP y SPSSX. Promociones y Publicaciones Universitarias PPU.
BLASCO, A. C., LACRUZ, J. L. y GARRIDO, J. (2016). La clase invertida y el uso de vídeos de software educativo en la formación inicial del profesorado. Estudio cualitativo. @tic: Revista d’Innovació Educativa, 17, 12-20. https://roderic.uv.es/handle/10550/57153
CALVILLO, A. J. (2014). El modelo flipped learning aplicado a la materia de música en el cuarto curso de educación secundaria obligatoria: Una investigación-acción para la mejora de la práctica docente y del rendimiento académico del alumnado [Tesis doctoral]. Universidad de Valladolid. https://doi.org/10.35376/10324/9138
CARVALHO, H. y MCCANDLESS, M. (2014). Implementing the flipped classroom. Revista Hospital Universitário Pedro Ernesto, 13(4), 39-45. https://doi.org/10.12957/rhupe.2014.13946
DELGADO, M. M. y CASTRILLO, L. Á. (2015). Efectividad del aprendizaje cooperativo en contabilidad: Una contrastación empírica. Revista de Contabilidad, 18(2), 138-147. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2014.05.003
ESCOBARPÉREZ, J. y CUERVOMARTÍNEZ, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 2736. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2981181
FORNONS JOU, V. y PALAU MARTIN, R. (2021). Flipped classroom en la enseñanza de las matemáticas: Una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society (EKS), 22, e24409. https://doi.org/10.14201/eks.24409
FRANKLIN, S. y WALKER, C. (2010). Survey methods and practices (1.ª ed.). Statistics Canada.
GOKHALE, J (2021). Implementing the Flipped Classroom in an Undergraduate Corporate Finance Course. International Journal of Contemporary Education, Redfame publishing, 4(1), 13-23. https://doi.org/10.11114/ijce.v4i1.5026
IÑIGO, V. (2015). Flipped Classroom y la adquisición de competencias en la enseñanza universitaria online. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 5, 472-479. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31045570028
ISHAK, T., KURNIAWAN, R., ZANZIBAR, Z., ANDIRFA, M. y KEUMALA, C. M. (2020). Students’needs Satisfaction with Asynchronous Online Video Lectures in The Flipped Classroom Environment. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, 8(2), 103. https://tojdel.net/journals/tojdel/articles/v08i02/v08i02-05.pdf.
KAY, R. y KLETSKIN, I. (2012). Evaluating the use of problem-based video podcasts to teach mathematics in higher education. Computers & Education, 59(2), 619-627. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.007
LANDA CAVAZOS, M. R. y RAMÍREZ SÁNCHEZ, M. Y. (2018). Diseño de un cuestionario de satisfacción de estudiantes para un curso de nivel profesional bajo el Modelo de Aprendizaje Invertido. Páginas de Educación, 11(2), 153-175. https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1632
LONG, T., LOGAN, J. y WAUGH, M. (2016). Students’ perceptions of the value of using videos as a pre-class learning experience in the flipped classroom. TechTrends, 60(3), 245-252. https://doi.org/10.1007/s11528-016-0045-4
MARTÍN, D. y SANTIAGO, R. (2016). Flipped learning en la formación del profesorado de secundaria y bachillerato: Formación para el cambio. Contextos Educativos, 1, 117-134. https://doi.org/10.18172/con.2854
MESTRE-MESTRE, E. M., FITA, I. C., FITA, A. M., MONSERRAT, J. F. y MOLTÓ, G. (2015). Aula inversa en estudios tecnológicos. Actas del III Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad CINAIC 2015 (pp. 329-334). https://www.grycap.upv.es/gmolto/publications/preprints/Molto2015aie.pdf
MOYA, M. M. y SOLER, C. (2019). La clase invertida o “Flipped Classroom” en la enseñanza de materias jurídicas. En R. ROIG-VILA (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Octaedro.
NÚÑEZ, A. y GUTIÉRREZ, I. (2016). Flipped learning para el aprendizaje del inglés en Educación Primaria. EDUTEC: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 56, 89-102. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.56.654
OTERO-SABORIDO, F. M., PALOMINO-DEVIA, C., BERNAL-GARCÍA, A. y GÁLVEZ-GONZÁLEZ, J. (2020). Flipped learning y evaluación formativa: Carga de trabajo del estudiante en la enseñanza universitaria. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l’Eduació i de l’Esport, 38(2), 33-40. https://doi.org/10.51698/aloma.2020.38.2.33-40
PERERA, V. H. y HERVÁS, C. (2019). Percepción de estudiantes universitarios sobre el uso de Socrative en experiencias de aprendizaje con tecnología móvil. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(5), 1-10. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e05.1850
POZO SÁNCHEZ, S., LÓPEZ BELMONTE, J., FUENTES CABRERA, A. y LÓPEZ NÚÑEZ, J. A. (2020). Factores incidentes en el profesorado para la elección del aprendizaje invertido como referente metodológico. Educar, 57(1), 223-240. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1152
PRIETO, A., DÍAZ, D., LARA, I. y MONSERRAT, J. (2018). Nuevas combinaciones de aula inversa con just in time teaching y análisis de respuestas de alumnos. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 175-194. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18836
PRIETO, A., DÍAZ, D., MONSERRAT, J. y BARBARROJA, J. (2020). La medición del impacto de las innovaciones metodológicas sobre los resultados de la docencia universitaria. Revista de Investigación y Educación en Ciencias de la Salud (RIECS), 5(1), 50-69. https://doi.org/10.37536/RIECS.2020.5.1.201
PUEO, B., JIMENEZ-OLMEDO, J. M., PENICHET-TOMÁS, A. y CARBONELL MARTÍNEZ, J. A. (2017). Aplicación de la herramienta EDpuzzle en entornos de aprendizaje individuales dentro del aula. Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas. http://hdl.handle.net/10045/71190
RIBERA, J. M. y ROTGER, L. (2019). Creando vídeos para la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. Universitat d’Alacant. Institut de Ciències de l’Educació. http://hdl.handle.net/10045/98655
ROCAMORA, P., ESPINOSA, M. P. y VERA, M. M. (2019). Clase invertida: Un estudio de caso con alumnos de ESO con dificultades de aprendizaje. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 70, 34-56. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.70.1419
SÁEZ, B., VIÑEGLA, S. y PIEDAD, M. (2014). Una experiencia de flipped classroom. En C. GONZÁLEZ, R. LÓPEZ y J. M. AROCA (Ed.), Educar para transformar: Actas XI Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria (pp. 345-352). Universidad Europea de Madrid.
SANTIAGO, R. y BERGMANN, J. (2018). Aprender al revés. Paidós Educación.
STRELAN, P., OSBORN, A. y PALMER, E. (2020). The flipped classroom: A meta-analysis of effects on student performance across disciplines and education levels. Educational Research Review, 30, 100314. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100314
TØMTE, C., ENOCHSSON, A.-BR., BUSKQVIST, U. y KÅRSTEIN, A. (2015). Educating online student teachers to master professional digital competence: The TPACK-framework goes online. Computers & Education, 84, 26-35. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.01.005
URBINA, S., ARRABAL, M., CONDE, M., ORDINAS, C. y RODRÍGUEZ, S. (2015). Flipped classroom a través de videoconferencia: Un proyecto de innovación docente. Campus Virtuales, 4(2), 60-65. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/journal/7/6.pdf.
WESTERMAN, J. W., PEREZ-BATRES, L. A., COFFEY, B. S. y POUDER, R. W. (2011). The relationship between undergraduate attendance and performance revisited: Alignment of student and instructor goals. Decision Science Journal of Innovative Education, 9(1), 49-97. https://doi.org/10.1111/j.1540-4609.2010.00294.x
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2023 Inmaculada Concepción Masero-Moreno, Gema Albort Morant

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.