The views of trainee teachers on the application of cooperative learning at university
Abstract
Cooperative learning is a teaching method that promotes active learning among students, including at university level. This study analyzes the application of this methodology in third-year university teaching of the degrees in Early Childhood Education and Primary Education from the perspective of trainee teachers. To this end, a cross-sectional study was carried out with a non-experimental, descriptive design and a sample of 306 university students who responded to the Cooperative Learning Application Scale (CLAS) (Atxurra et al., 2015). The results show a higher score in the dimensions “Social skills”, “Interaction” and “Positive interdependence”, and lower scores in the dimensions “Evaluation”, “Group reflection” and “Mentoring”. Through a refined analysis, differences were found in some dimensions considering the variables of degree subject and sex, which are discussed in the article. These results can offer methodological guidelines to assist the application of cooperative learning, which involves adopting particular evaluation approaches, stimulating reflection and strengthening the teacher's role as provider of guidance. The findings also contribute new knowledge to the conceptual framework on cooperative learning in higher education in the context of initial teacher training for Early Childhood and Primary Education.
Keywords
cooperative learning, active methodologies, higher education, student perceptionReferences
ATXURRA, C., VILLARDÓN-GALLEGO, L. y CALVETE, E. (2015). Diseño y validación de la Escala de Aplicación del Aprendizaje Cooperativo (CLAS). Revista de Psicodidáctica, 20(2), 339-357. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.11917
AZORÍN, C. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles Educativos, 40(161), 181-194. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.161.58622
BÄCHTOLD, M., ROCA, P. y DE CHECCHI, K. (2023). Students’ beliefs and attitudes towards cooperative learning, and their relationship to motivation and approach to learning. Studies in Higher Education, 48(1), 100-112. https://doi.org/10.1080/03075079.2022.2112028
BERNAT, O. y FUNDAMENTO, M. (2016). El aprendizaje de la solidaridad empieza en el centro escolar. Publicaciones Didácticas, 76, 856-858.
BØRTE, K., NESJE, K. y LILLEJORD, S. (2023). Barriers to student active learning in higher education. Teaching in Higher Education, 28(3), 597-615. https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1839746
BOUD, D. y BEARMAN, M. (2022). The assessment challenge of social and collaborative learning in higher education. Educational Philosophy and Theory, 56(5), 459-468. https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2114346
CAMILLI, C., LÓPEZ, E. y BARCELÓ, M. L. (2012). Eficacia del aprendizaje cooperativo en comparación con situaciones competitivas o individuales. Su aplicación en la tecnología: Una revisión sistemática. Enseñanza & Teaching, 30(2), 81-103. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-5374/article/view/9316
CAÑABATE, D. y COLOMER, J. (2020). El aprendizaje cooperativo en la universidad del siglo XXI: Propuestas, estrategias y reflexiones. Graó
CHAMBI-MESCCO, E., CALERO ESCURRA, O. P., LA TORRE, D., SALAZAR, M., MESTANZA TEJADA, M., PAUCAR MIRANDA, P. J. y MATOS CARHUARICRA, M. (2023). Percepciones de los estudiantes de ciencias de la salud sobre el aprendizaje cooperativo en la modalidad virtual. Horizonte Médico, 23(2), e2169. http://dx.doi.org/10.24265/horizmed.2023.v23n2.03
CORREA-GURTUBAY, P. y OSSES-SÁNCHEZ, N. A. (2023). El aprendizaje cooperativo: Reflexiones para su implementación en aulas inclusivas. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14543
ESPINOSA, I. P. L. D., SEIJO, J. C. T. y MARTÍNEZ, Y. M. (2021). Habilidades sociales y aprendizaje cooperativo en la inclusión de estudiantes con Necesidades Educativas Específicas. Revista Brasileira de Educação Especial, 27, e0066. https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0066
FERNÁNDEZ MARTÍN, E. (2020). Análisis de estrategias metodológicas docentes apoyadas en el uso de TIC para fomentar el Aprendizaje Cooperativo del alumnado universitario del Grado de Pedagogía. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(2), 79-99. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i2.77628
FERNÁNDEZ-PÉREZ, V. y MARTÍN-ROJAS, R. (2022). Emotional competencies as drivers of management students’ academic performance: The moderating effects of cooperative learning. The International Journal of Management Education, 20(1), 100600. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022.100600
GILLIES, R., MILLIS, B. y DAVIDSON, N. (2023). Contemporary Global Perspectives on Cooperative Learning. Routledge.
GREK, S. y RUSSELL, I. (2023). Beyond Bologna?: Infrastructuring quality in European higher education. European Educational Research Journal. https://doi.org/10.1177/14749041231170518
GUTIÉRREZ CURIPOMA, C. N., NARVÁEZ OCAMPO, M. E., CASTILLO CAJILIMA, D. P. y TAPIA PERALTA, S. R. (2023). Metodologías activas en el proceso de enseñanza-aprendizaje: Implicaciones y beneficios. Ciencia Latina: Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 3311-3327. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6409
GUTIÉRREZ-FRESNEDA, R. y VERDÚ-LLORCA, V. (2018). Aprendizaje individual, colaborativo y cooperativo, ¿cómo valoran los estudiantes estas metodologías? En R. ROIG-VILA (ed.), El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior (pp. 951-957). Octaedro.
HEBLES, M., YÁNIZ-ÁLVAREZ-DE-EULATE, C., ALONSO-DOS-SANTOS, M. y VILLARDÓN-GALLEGO, L. (2021). Towards a cooperative learning environment in universities through in-service training. Sustainability, 13(3), 1-17. https://doi.org/10.3390/su13031112
HERNÁNDEZ-SELLÉS, N. (2021). La importancia de la interacción en el aprendizaje en entornos virtuales en tiempos del COVID-19. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 51(3), 257-294. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18518
IGLESIAS, J. C., GONZÁLEZ, L. F. y FERNÁNDEZ-RÍO, J. (coords.) (2017). Aprendizaje cooperativo: Teoría y práctica en las diferentes áreas y materias del currículum. Pirámide.
IZQUIERDO, T., ASENSIO MARTÍNEZ, E., ESCARBAJAL FRUTOS, A. y RODRÍGUEZ MORENO, J. (2019). El aprendizaje cooperativo en la formación de maestros de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 543-559. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.369731
JOHNSON, D. W., JOHNSON, R. y HOLUBEC, E. (2013). Cooperation in the Classroom (9.ª ed.). Interaction Book Company.
KOZANITIS, A. y NENCIOVICI, L. (2023). Effect of active learning versus traditional lecturing on the learning achievement of college students in humanities and social sciences: A meta-analysis. Higher Education, 86(6), 1377-1394. https://doi.org/10.1007/s10734-022-00977-8
LENHARD, W. y LENHARD, A. (2016). Calculation of effect sizes. Psychometrica. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.17823.92329
MANTEROLA, C., HERNÁNDEZ-LEAL, M. J., OTZEN, T., ESPINOSA, M. E. y GRANDE, L. (2023). Estudios de corte transversal: Un diseño de investigación a considerar en ciencias morfológicas. International Journal of Morphology, 41(1), 146-155. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022023000100146
MENA-GUACAS, A. F., RODRÍGUEZ, J. A. U., TRUJILLO, D. M. S., GÓMEZ-GALÁN, J. y LÓPEZ-MENESES, E. (2023). Collaborative learning and skill development for educational growth of artificial intelligence: A systematic review. Contemporary Educational Technology, 15(3), ep428. https://doi.org/10.30935/cedtech/13123
MENDO LÁZARO, S., BARCO, B. L. del, POLO-DEL-RÍO, M. I. y RASSKIN-GUTMAN, I. (2019). Predictive factors of task interdependence in the university context. Sustainability, 12(1), 1-11. https://doi.org/10.3390/su12010100
MORA BENÍTEZ, B. A. (2020). Valoración del Aprendizaje Cooperativo según la Escala de Aplicación CLAS. Tsafiqui: Revista Científica en Ciencias Sociales, 11(14), 108-116. https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v14i1.600
MUÑOZ MARTÍNEZ, Y., MONGE-LÓPEZ, C. y TORREGO SEIJO, J. C. (2020). Teacher education in cooperative learning and its influence on inclusive education. Improving Schools, 23(3), 277-290. https://doi.org/10.1177/1365480220929440
OPDECAM, E. y EVERAERT, P. (2018). Seven disagreements about cooperative learning. Accounting Education, 27(3), 223-233. https://doi.org/10.1080/09639284.2018.1477056
PEGALAJAR, M. C. (2018). Formación en competencias en alumnado universitario de Educación Social mediante prácticas basadas en aprendizaje cooperativo. Revista Complutense de Educación, 29(3), 829-845. https://doi.org/10.5209/RCED.53970
PEÑA-ACUÑA, B. (2022). Indagación evaluativa de una intervención con metodologías activas para estudiantes universitarios. Revista de Estilos de Aprendizaje, 15(29), 5-18. https://doi.org/10.55777/rea.v15i29.4054
RODRIGO SEGURA, F. e IBARRA RIUS, N. (2022). Educación literaria y competencia digital mediante metodologías activas para la formación de los futuros docentes. Educatio Siglo XXI, 40(3), 37-60. https://doi.org/10.6018/educatio.486381
SUÁREZ-LANTARÓN, B. (2023). Uso de metodologías activas en las aulas: Experiencia educativa de aprendizaje-servicio y fotovoz. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 21(1), 53-69. https://doi.org/10.4995/redu.2023.19310
SUTHERLAND, S., STUHR, P. T., RESSLER, J., SMITH, C. y WIGGIN, A. (2019). A model for group processing in cooperative learning. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90(3), 22-26. https://doi.org/10.1080/07303084.2019.1559676
VÖLLINGER, V. A. y SUPANC, M. (2020). Student teachers’ attitudes towards cooperative learning in inclusive education. European Journal of Psychology of Education, 35(3), 727-749. https://doi.org/10.1007/s10212-019-00435-7
WANG, X. y CHENG, Z. (2020). Cross-sectional studies: Strengths, weaknesses, and recommendations. Chest, 158(1), S65-S71. https://doi.org/10.1016/j.chest.2020.03.012
YANG, X. (2023). A historical review of collaborative learning and cooperative learning. TechTrends, 67(4), 718-728. https://doi.org/10.1007/s11528-022-00823-9
Published
Downloads
Copyright (c) 2024 María Luisa Barceló-Cerdá, Ernesto López-Gómez, Belén Poveda-García-Noblejas, Inmaculada Rodríguez Gómez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.