A comparative study on the development of technical skills in higher education students through the use of the learning contract
Abstract
Acquiring technical skills during university education becomes essential for developing professional field-specific capabilities, for which the application of innovative methodologies is recommended. This study aims to conduct a comparative analysis of the assessments provided by students on the Pedagogy and Dentistry programmes at the University of Seville (Spain) and the Translation and Interpretation programme at the University of Edinburgh (Scotland) to understand their perception of the development of technical skills through the learning contract. Percentages, means, standard deviations and results of non-parametric inferential tests (Kruskal-Wallis and Games Howell) were evaluated between different groups. The results indicate a positive assessment from the students regarding the development of skills related to the organisation and planning of learning, followed by those related to autonomous learning, and lastly, those related to the application of various methods and procedures through the learning contract. Additionally, it is noted that both the participants’ qualifications and age substantially influence their perceptions. Thus, it is inferred that the statistically significant differences found may be attributed to prior experience with the use of the methodology itself.
Keywords
active learning, autonomous learning, professional career, professional skill, educational innovation, university studiesReferences
ALBINO, G. (2018). Technical and behavioral competencies on performance evaluation: Petrek leaders’ perspectives. SAGE Open, 8(2). https://doi.org/10.1177/2158244018780972
ALCALÁ, M. J., SANTOS, M. J. y LEIVA, J. J. (2020). Metodologías activas e innovadoras en la promoción de competencias interculturales e inclusivas en el escenario universitario. European Scientific Journal, ESJ, 16(40), 6. https://doi.org/10.19044/esj.2020.v16n41p6
BERROCAL, F., ALONSO, M. A. y RAMÍREZ-VIELMA, R. (2021). La elaboración de modelos de competencias técnicas y su aplicación en la detección de necesidades formativas. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, 26, 11-129. https://doi.org/10.24965/gapp.i26.10813
FORTEA, M. A. (2019). Metodologías didácticas para la enseñanza/aprendizaje de competencias. Materiales para la docencia universitaria de la Universitat Jaume I, 1. http://dx.doi.org/10.6035/MDU1
GIL-GALVÁN, R. (2023). Innovación universitaria a través de la metodología Contrato de Aprendizaje: ¿qué opinan los estudiantes? En J. CABERO, C. LLORENTE, A. PALACIOS y M. SERRANO (Coords.), Mejorando la enseñanza a través de la innovación educativa (pp. 339-348). Dykinson. https://doi.org/10.2307/jj.1866701.34
GIL-GALVÁN, R., MARTÍN-ESPINOSA, I. y GIL-GALVÁN, F. J. (2021). Percepciones de los estudiantes universitarios sobre las competencias adquiridas mediante el aprendizaje basado en problemas. Educación XX1, 24(1), 271-295. http://doi.org/10.5944/educXX1.26800
GIL-GALVÁN, R., MARTÍN-ESPINOSA, I. y GIL-GALVÁN, F. J. (2024). El Contrato de Aprendizaje como estrategia para fomentar las competencias comunicativas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 22(1), 27-44. https://doi.org/10.15366/reice2024.22.1.002
GÓMEZ, P. F., COMETTO, M. C., CERINO, S. I., CATALINI, S., DAGATTI, N. y CORONADO, M. (2019). La implementación del contrato pedagógico, experiencia de innovación educativa en estudiantes de enfermería, Argentina. Revista Iberoamericana de Educación e Investigación en Enfermería, 9(1), 27-35.
HYNES, M. (2017). Students-as-producers: Developing valuable student-centered research and learning opportunities. International Journal of Research Studies in Education, 7(4). https://doi.org/10.5861/ijrse.2017.1858
JIMÉNEZ, D. (2018). Métodos didácticos activos en el sistema universitario actual. Dykinson.
KLOTZ, A. (2018). Projeto Pedagógico, um contrato sob a ótica do Instituto do Direito Contratual. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, 5(2), 71-90. http://dx.doi.org/10.5354/0719-5885.2018.51973
LAMIRI, A., LHBIBANI, A., QAISAR, R., KHOAJA, D., ABIDI, O., KHYATI, A. y BOUZOUBAA, H. (2022). The learning contract and its impact on scholarship among moroccan nursing students. The Open Nursing Journal, 16(1), 62-70. http://doi.org/10.2174/18744346-v16-e2206270
LUÍS-PASCUAL, J. C. y MUROS, B. (2018). La autocalificación como instrumento de aprendizaje en una asignatura universitaria inversa. Estudios Pedagógicos, 44(2), 79-91.
MARTÍNEZ-MÍNGUEZ, L., MOYA, L., NIEVA, C. y CAÑABATE, D. (2019). Percepciones de estudiantes y docentes: Evaluación formativa en proyectos de aprendizaje tutorados. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 59-84. http://dx.doi.org/10.15366/RIEE2019.12.1.004
NOGUERA-FRUCTUOSO, I. y VALDIVIA-VIZARRETA, P. (2023). Teachers’ and students’ perspectives on the intensive use of technology for teaching and learning. Educar, 59(1), 213-229. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1551
PEGALAJAR, M. C. (2020). Estrategias de trabajo autónomo en estudiantes universitarios noveles de educación. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 29-45. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.002
RIVERA, L. N. y MEDINA, J. L. (2017). Pensamiento reflexivo del estudiante de enfermería en su prácticum clínico: Investigación en Enfermería. Imagen y Desarrollo, 19(1), 17-30. https://doi.org/10.11144/Javeriana.ie19-1.pree
RODRÍGUEZ, G., IBARRA, M. S. y CUBERO, J. (2018). Competencias básicas relacionadas con la evaluación: Un estudio sobre la percepción de los estudiantes universitarios. Educación XX1, 21(1), 181-208. https://doi.org/10.5944/educXX1.20184
RODRÍGUEZ-FUENTES, G. y MACHADO, I. (2014). Implementación de la metodología del contrato de aprendizaje en la totalidad de una materia de fisioterapia: Opinión de los alumnos. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 17(4), 213-219. https://doi.org/10.4321/S2014-98322014000400007
RUAY, R., CEBALLOS, X., HERRERA, S., NIEMANN, K., RODRÍGUEZ, F., … y HERNÁNDEZ, P. (2017). El contrato didáctico o de aprendizaje: Una estrategia de evaluación auténtica en la educación superior. Boletín Virtual, 6-7, 62-82.
SOTO, M. y SALAS, A. (2022). Análisis de requerimientos de los mercados sostenibles que interpelan al traductor a desarrollar competencias: investigación exploratoria correlacional. Onomázein, 240-258. https://doi.org/10.7764/onomazein.ne10.11
TEJADA, J. y NAVÍO, A. (2019). Valoración de la adquisición de competencias profesionales en el prácticum a través del contrato de aprendizaje por parte de los alumnos: Caso del grado de Pedagogía. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(2), 67-88. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.004
TEJADA, J. y NAVÍO, A. (2022). Utilidad del contrato de aprendizaje en el prácticum por competencias. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 26(3), 353-372. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.21322
VILLALOBOS-LÓPEZ, J. A. (2022). Metodologías Activas de Aprendizaje y la Ética Educativa. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0 (RTED), 13(2), 47-58. https://doi.org/10.37843/rted.v13i2.316
Published
Downloads
Copyright (c) 2024 Rosario Gil-Galván, Inmaculada Martín-Espinosa, Francisco Javier Gil-Galván
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.