The views of students from Spain and Latin America on the impact of the on-line master’s degree in psychopedagogy on their professional development
Abstract
In recent years there has been a significant increase in the supply of master’s studies and the interest in pursuing them. This is due to various factors, such as changes in the labour market, the demand for continuous training or the motivation for professional development, among others. In a world in constant transformation, the transition of graduates into the labour market is an important issue for educational systems. This study looks at the relationship between work trajectories, student motivations and the perceived impact on professional development. For this purpose, an ex post facto quantitative study was carried out, analysing the views of graduates of an on-line master’s degree in psychopedagogy at a centre affiliated to the University of Barcelona were analysed, using a questionnaire with a sample of 199 students living in Spain and various countries in Latin America and the Caribbean. The results indicate that the main motivation is professional advancement and improved job opportunities and, in terms of the trajectory and impact of training, differences were found depending on the place of residence of the students.
Keywords
psychopedagogy, job insertion, motivation for studies, transitioned to professional life, master’s studiesReferences
AGENCIA PARA LA CALIDAD DEL SISTEMA UNIVERSITARIO DE CATALUÑA – AQU (2020). La inserción laboral de los titulados y tituladas de máster de las universidades catalanas. [Informe de inserción laboral] AQU Cataluña. https://www.aqu.cat/doc/Estudis/il-titulats/Masters/La-insercio-laboral-dels-titulats-i-titulades-de-master-de-les-universitats-catalanes-2020
AGENCIA PARA LA CALIDAD DEL SISTEMA UNIVERSITARIO DE CATALUÑA – AQU (2023). La inserción laboral de los titulados y tituladas de máster de las universidades catalanas [Informe de inserción laboral]. AQU Cataluña. https://www.aqu.cat/ca/doc/Estudis/il-titulats/Enquesta-IL-2023/La-insercio-laboral-dels-titulats-i-titulades-de-master-de-les-universitats-catalanes
AMIDA, A., ALGARNI, S. y STUPNISKY, R. (2021). Testing the relationships of motivation, time management and career aspirations on graduate students’ academic success. Journal of Applied Research in Higher Education, 13(5), 1305-1322. https://doi.org/10.1108/JARHE-04-2020-0106
BEELEN, J. (2023). Internationalisation at home and virtual exchange: Addressing old and erroneous approaches. En F. HUNTER, R. AMMIGAN, H. DE WIT, J. GREGERSEN-HERMANS, E. JONES y A. C. MURPHY (eds.), Internationalisation in higher education: Responging to new opportunities and challenges (pp. 101-112). EDUCat.
CAPILLA CASCO, A. (2021). Universidad Iberoamérica 2030: La propuesta de la OEI para la educación superior en Iberoamérica. Revista Española de Educación Comparada, 37, 111-128. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27715
CASTAÑEDA-VÁZQUEZ, C., PÉREZ-CORTÉS, A. J., VALDIVIA-MORAL, P. A. y ZURITA-ORTEGA, F. (2020). Motivos de interés por la docencia e identidad profesional del futuro profesorado de Educación Física: Análisis en los másteres universitarios de Sevilla, Granada y Jaén (España). Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(2), 299-314.
CHALELA, S., VALENCIA, A. y ARANGO, D. (2017). Motivaciones de los estudiantes universitarios para continuar con su formación académica en programas de posgrado. Revista Lasallista de Investigación, 14(2), 160-170. https://doi.org/10.22507/rli.v14n2a15
CHOI, H. J. y KIM, B. U. (2018). Factors Affecting Adult Student Dropout Rates in the Korean Cyber-University Degree Programs. The Journal of Continuing Higher Education, 66(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/07377363.2017.1400357
CONEYWORTH, L., JESSOP, R., MADEN, P. y WHITE, G. (2020). The overlooked cohort? Improving the taught postgraduate student experience in higher education. Innovations in Education and Teaching International, 57(3), 262-273. https://doi.org/10.1080/14703297.2019.1617184
CRISOL-MOYA, E., HERRERA-NIEVES, L. y MONTES-SOLDADO, R. (2020). Educación virtual para todos: Una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 13. https://doi.org/10.14201/eks.23448
EUROSTATS (2023). Regional Yearbook. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Eurostat_regional_yearbook
FIGUERA, P., BUXARRAIS, M. R., LLANES, J. y VENCESLAO, M. (2018). Perfil, motivación y satisfacción académica en los estudiantes de máster: El caso de Ciencias Sociales y Jurídicas. Estudios sobre Educación, 34, 219-237. https://doi.org/10.15581/004.34.219-237
FIGUERA, P., LLANES, J., TORRADO, M., VALLS, R. G. y BUXARRAIS ESTRADA, M. R. (2022). Reasons for Course Selection and Academic Satisfaction among Master’s Degree Students. Journal of Hispanic Higher Education, 10. https://doi.org/10.1177/1538192720954573
FIGUERA, P. y TORRADO, M. (2019). El rol de los másteres universitarios en la transición al mercado laboral. En P. ALLUEVA TORRES (coord.), Orientación y calidad educativa universitarias. Guidance and Quality of University Education (No. BOOK-2019-021) (pp. 397-412). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Zaragoza.
GAO, C. Y. (2019). Measuring University Internationalization. Palgrave Studies in Global Higher Education. https://doi.org/10.1007/978-3-030-21465-4_3
GARCÍA-BLANCO, M. y CÁRDENAS-SEMPÉRTEGUI, E. B. (2018). La inserción laboral en la Educación Superior: La perspectiva latinoamericana. Educación XX1, 21(2), 323-347. https://doi.org/10.5944/educXX1.16209
HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ, C. y BAPTISTA, P. (2006). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill Interamericana.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA DE ESPAÑA – INE (2020). Encuesta de inserción laboral de titulados universitarios. https://www.ine.es/prensa/eilu_2019.pdf
INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA DE ESPAÑA – INE (2023). Encuesta de Población Activa (EPA) y Estadística de Flujos de la Población Activa (EFPA): Tercer trimestre de 2023. https://www.ine.es/uc/k9OZvwit
JURADO, P., FIGUERA, P. y LLANES, J. (2019). Análisis de las motivaciones y de las expectativas de los estudiantes de máster en Educación. Educar, 55(2), 325-341. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1016
JUSTINIANO, M. D. (2019). Las trayectorias profesionales de los estudiantes de máster en Educación: Un análisis desde las expectativas y la transición. Educar, 55(2), 419-434. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1040
KNIGHT, J. (2020). The internationalization of higher education scrutinized: International program and provider mobility. Sociologias, 22(54), 176-199. https://doi.org/10.1590/15174522-97865
MARINONI, G. y WIT, H. de (2019). Is Strategic Internationalization a reality? International Higher Education, 98, 12-13. https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/11187
MERTENS, D. M. (2005). Research and evaluation in Education and Psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Sage.
MICHAVILA, F., MARTÍNEZ, J. M., MARTÍN GONZÁLEZ, M., GARCÍA PEÑALVO, F. J. y CRUZ BENITO, J. (2018). Empleabilidad de los titulados universitarios en España: Proyecto OEEU. Education in the Knowledge Society (EKS), 19(1), 21-39. https://doi.org/10.14201/eks20181912139
MINISTERIO DE UNIVERSIDADES. GOBIERNO DE ESPAÑA (2023). Datos y cifras del Sistema Universitario Español. https://www.universidades.gob.es/wp-content/uploads/2023/04/DyC_2023_web_v2.pdf
MORALES, J., FERNÁNDEZ, K. y PULIDO, J. (2016). Evaluación de técnicas de producción accesible en cursos masivos, abiertos y en línea-MOOC. Revista CINTEX, 21(1), 89-112.
NG, T. C. W., CHIU, D. K. W. y LI, K. K. (2022). Motivations of choosing archival studies as major in the iSchools: Viewpoint between two universities across the Pacific Ocean. Library Hi Tech, 40(5), 1483-1496. https://doi.org/10.1108/LHT-07-2021-0230
ORGANIZACIÓN INTERNACIONAL DEL TRABAJO – OIT (2010). Guía para la evaluación de impacto de la formación. OIT/Cinterfor, 2011. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/guiaevaluacion_imp.pdf
ORGANIZACIÓN PARA LA COOPERACIÓN Y EL DESARROLLO ECONÓMICOS – OCDE (2022). «España», in Education at a Glance 2022: OECD Indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/73bde64f-es
PÉREZ, F. y ALDÁS, J. (2023). Análisis de la inserción laboral de los titulados universitarios: U-Ranking. Fundación BBVA. http://doi.org/10.12842/URANKING_INSERCION_LABORAL_2023
PÉREZ GARCÍA, F., ALDÁS, J., PEIRÓ, J. M., SERRANO, L., MIRAVALLES, B., SOLER, A. y ZAERA, I. (2018). Itinerarios de inserción laboral y actores determinantes de la empleabilidad. [Informe sobre inserción laboral de los universitarios] Fundación BBVA. https://www.fbbva.es/wp-content/uploads/2018/09/DE_2018_Itinerarios-insercion-laboral_web.pdf
QUIRÓS, C. y RODRÍGUEZ-PISCO, R. (2023). Inserción Laboral de los(as) titulados y tituladas de másteres on line: El Caso de Uniba. En I. MARTINS y J. GUIMARAES (2023), Relatos e reflexões sobre a educação a distância: Um dialogo entre Brasil e Espanha. Universidade Federal de Goiás. Faculdade de Letras.
RODRÍGUEZ ESPINAR, S., PRADES NEBOT, A., BERNÁLDEZ ARJONA, L. y SÁNCHEZ CASTIÑEIRA, S. (2010). Sobre la empleabilidad de los graduados universitarios en Catalunya: Del diagnóstico a la acción. Revista de Educación, 351 (enero-abril), 107-137. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:716d6d1b-d601-45d8-866b-30592dc6e4c0/re35105-pdf.pdf
ROMERO CARBONELL, M., ROMEU, T., GUITERT, M. y BAZTÁN, P. (2023). La transformación digital en la educación superior: El caso de la UOC. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1). https://doi.org/10.5944/ried.26.1.33998
RYAN, R. M. y DECI, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
SÁNCHEZ-SURICALDAY, A., GARCÍA-VARELA, A. B. y CASTRO-MARTÍN, B. (2021). ¿Cómo entienden las y los docentes su vocación?: Implicaciones de la vocación percibida en el desarrollo de la profesión docente. Pulso: Revista de Educación, 44, 145-162. https://doi.org/10.58265/pulso.4656
SOLÉ-MORO, M. L., SÁNCHEZ-TORRES, J. A., ARROYO-CAÑADA, F. y ARGILA-IRURITA, A. (2018). Los egresados universitarios y la inserción laboral: Un acercamiento al panorama latinoamericano y español. Revista CEA, 4(8), 67-74. https://doi.org/10.22430/24223182.1048
VALENZUELA, J. P. y YÁÑEZ, N. (2022). Trayectoria y políticas de inclusión en educación superior en América Latina y el Caribe en el contexto de la pandemia: Dos décadas de avances y desafíos. Documentos de Proyectos (LC/TS.2022/50). Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://hdl.handle.net/11362/47877
VALLS-FIGUERA, R. G. (2022). Transiciones y trayectorias de los estudiantes internacionales en el nivel de máster [Tesis doctoral]. Universitat de Barcelona.
VALLS-FIGUERA, R. G., TORRADO-FONSECA, M., ROMERO-RODRÍGUEZ, S. y JURADO-DE-LOS-SANTOS, P. (2023). The Decision-Making Process in Access Paths to Master’s Degree Studies: The Case of International Students in Spain. Sustainability, 15, 5621. https://doi.org/10.3390/su15075621
YILDIRIM, S., BOSTANCI, S. H., YILDIRIM, D. Ç. y ERDOGAN, F. (2021). Rethinking mobility of international university students during COVID-19 pandemic. Higher Education Evaluation and Development, 15(2), 98-113. https://doi.org/10.1108/HEED-01-2021-0014
Published
Downloads
Copyright (c) 2024 Carolina Quirós Domínguez, Valeria de Ormaechea Otarola, Robert Valls-Figuera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.