Digital skills of educators at integrated vocational training centres in Spain

Authors

Abstract

Professional teaching is key to ensuring optimum and inclusive education, with information and computing technologies (ICTs) among the ways of achieving this challenge, along with the necessary skills to exploit them. This study aims to understand the level of digital skills of educators at vocational training centres in Spain. The study describes, compares and analyses the responses of 47.11% of the population to a validated ad hoc questionnaire with a reliability of α = .81. A descriptive, correlational and Bayesian network data study was developed using the SPSS Statistics 22 and OpenMarkov programs. The results show that the sample has user-level digital skills, mostly acquired through self-teaching and attending conferences. Furthermore, the most innovative resources and tools are poorly integrated into professional teaching, with specific teaching platforms and programs being the most unknown. In conclusion, administrations must face this challenge by offering permanent training programs to improve digital skills and, as consequence, improve the integration of technological resources as tools for a more accessible and inclusive education.

Keywords

guidance, vocational training, technical ability, new technologies, digital competence

References

ALEMÁN-RAMOS, P. F. (2018). Orientación y tecnología digital en el siglo XXI: Implicaciones para la Universidad. El Guiniguada: Revista de Investigaciones y Experiencias en Ciencias de la Educación, 27, 22-33.

APA (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. American Psychological Association. https://www.apa.org/ethics/code

ARIAS, M., PÉREZ-MARTÍN, J., LUQUE, M. y DÍEZ, F. J. (2019). OpenMarkov, an Open-Source Tool for Probabilistic Graphical Models. International Joint Conference on Artificial Intelligence, 6485-6487. https://doi.org/10.24963/ijcai.2019/931

BANAGIRI, R., KUMAR, A. y PANDEY, A. (2021). Use of ICT in Teaching Vocational Subjects. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 17(4), 148-158.

BELTRÁN P, M., MUÑOZ-MARTÍNEZ, A. y MUÑOZ-ALAMILLOS, Á. (2014). Redes bayesianas aplicadas a problemas de «credit scoring»: Una aplicación práctica. Cuadernos de Economía, 37(104) 73-86.

BERMÚDEZ, E. A., PÉREZ, E. y CAMPOS, B. (2020). Orientación Profesional: Nexo entre Competencias Clave y Competencias Laborales. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 2(2), 31-52.

BETANCUR-CHICUÉ, V. y GARCÍA-VALCÁRCEL, A. (2022). Necesidades de formación y referentes de evaluación en torno a la competencia digital docente: Revisión sistemática. Fonseca, Journal of Communication, 25, 133-147. https://doi.org/10.14201/fjc.29603

CEDEFOP (2021). Una nueva visión de la profesionalización de los orientadores profesionales. Nota informativa, diciembre, 1-5. https://www.cedefop.europa.eu/files/9161_es_0.pdf

CEDEFOP, EUROPEAN COMMISSION, ETF, ICCDPP, ILO, OECD y UNESCO (2020). Career guidance policy and practice in the pandemic: Results of a joint international survey – June to August 2020. Publications Office of the European Union. http://data.europa.eu/doi/10.2801/318103

CEJUDO, J. (2017). Competencias profesionales y competencias emocionales en orientadores escolares. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(3), 349-370.

COOPER, G. y HERSKOVITZ, E. (1992). A Bayesian method for the induction of probabilistic networks from data. Machine Learning, 9, 309-348.

GARCÍA, D. (2019). TIC para la orientación académica y profesional en Educación Secundaria: El programa Orienta. REIDOCREA, 8, 375-388.

GARCÍA, M. E., BERNARDO, A. B. y CEREZO, R. (2015). E-orientación: Una metodología de orientación ubicua basada en la autorregulación del aprendizaje. En ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE PSICOLOGÍA CONDUCTUAL (Ed.), Proceedings del XI Foro Internacional sobre Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior, 47-51.

GLASHEEN, K., MCMAHON, M., CAMPBELL, M., RICKWOOD, D. y SHOCHET, I. (2018). Implementing Online Counselling in Australian Secondary Schools: What Principals Think. International Journal for the Advancement Counselling, 40(1), 14-25. http://dx.doi.org/10.1007/s10447-017-9307-x

GUTIÉRREZ-CRESPO, E. (2020). Informe: orientación en las Comunidades Autónomas. COPOE-Confederación de Organizaciones de Psicopedagogía y Orientación de España.

HERNÁNDEZ, V. (2019). Preparar para la vida en tiempos de incertidumbre: Retos para la orientación profesional en el horizonte de la Agenda 2030. Participación Educativa, 6(9), 69-84.

HERNÁNDEZ-RUBIO, E., SIDOROV, G., ALPIZAR-CEDILLO, M. A., SOLIS-MARTÍNEZ, F., VILCHIS-PINEDA, J. M. y MENESES-VIVEROS, A. (2023). OrieBot: chatbot para orientación vocacional. En N. CALLAOS et al. (eds.), Memorias de la Décima Tercera Conferencia Iberoamericana de Complejidad, Informática y Cibernética: CICIC 2023, 154-158. International Institute of Informatics and Cybernetics. https://doi.org/10.54808/CICIC2023.01.154

HIDAYAT, D. R., KUSTANDI, C. y PRABOWO, A. S. (2022). Developing mobile-based career counseling applications: A tool for assisting high school students on career decisions making. International Journal on Advanced Science, Engineering and Information Technology, 12(3), 1182-1188.

INTEF (2022). Marco de Referencia de la Competencia Digital Docente. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado. https://intef.es/wp-content/uploads/2022/03/MRCDD_V06B_GTTA.pdf

JOSSERME, R. C. G. (2020). Orientación educativa y tecnologías: Uso de recursos digitales, virtuales y tecnológicos en equipos de orientación educativa durante la pandemia. Orientación y Sociedad: Revista Internacional e Interdisciplinaria de Orientación Vocacional Ocupacional, 20(2), 1-15.

Ley 3/2022 de 31 de marzo, de ordenación e integración de la Formación Profesional. BOE, 78. https://www.boe.es/eli/es/lo/2022/03/31/3/con

MARTÍNEZ-CLARES, P., MARTÍNEZ-JUÁREZ, M. y PÉREZ-CUSÓ, J. (2016). LinkedIn como herramienta para el desarrollo del Orientador Profesional. Revista de Orientación Educacional, 30(57), 64-82.

MARTÍNEZ-CLARES, P., MARTÍNEZ-JUÁREZ, M. y PÉREZ-CUSÓ, J. (2020). Los blogs como recurso de la orientación profesional en la web 2.0. REOP: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(3), 7-25. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.3.2020.29259

MARTÍNEZ-JUÁREZ, M., GONZÁLEZ-MORGA, N. y PÉREZ-CUSÓ, J. (2018). Aproximación al perfil formativo del orientador profesional en la blogosfera. Revista Investigación Educativa, 36(1), 39. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.306401

MARTIN-ROMERA, A. y MOLINA, E. (2017). Valor del conocimiento pedagógico para la docencia en Educación Secundaria: Diseño y validación de un cuestionario. Estudios Pedagógicos, 43(2), 195-220. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000200011

MASON, E. C. M., GRIFFITH, C. y BELSER, C. T. (2019). School counselors’ use of technology for program management. Professional School Counseling, 22(1), 1-10. https://doi.org/10.1177/2156759X19870794

MEYDAN, A. y GOKSU, A. (2015). The Use of Artificial Intelligence in Vocational Guidance. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 6(2), 95-107. https://doi.org/10.9734/bjesbs/2015/15011

MIKRAT, H., AMR, M. F., BAHNASSE, A. y TALEA, M. (2022). Review of the Student’s Orientation in the Age of New Technologies. Procedia Computer Science, 203, 683-687. https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.07.101

MORALES-CARRERO, J. (2020). El rol del orientador como agente dinamizador del escenario educativo y social. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 184-198. http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i32.2903

MORATA, J. I. (2020). Uso de TIC en orientación educativa en tiempos de COVID-19. Revista AOSMA, 28, 88-91.

NACIONES UNIDAS (2022). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://ods.uam.es/agenda-2030-y-ods/#toggle-id-1

OUATIK, F., ERRITALI, M. y JOURHMANE, M. (2020). Student orientation using machine learning under MapReduce with Hadoop. Journal of Ubiquitous Systems & Pervasive Networks, 13(1), 21-26. https://doi.org/10.5383/juspn.13.01.003

REQUEJO, E., RAPOSO-RIVAS, M. y SARMIENTO, J. A. (2022). El uso de tecnologías en la orientación profesional: Una revisión sistemática. REOP: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 33(3), 40-65. https://doi.org/10.5944/reop.vol.33.num.3.2022.36460

RODRÍGUEZ-MORALES, L., GOMARIZ-VICENTE, M. A. y CASCALES-MARTÍNEZ, A. (2023). Competencia digital y tecnológica de los orientadores en la región de Murcia. REOP: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 34(3), 82-106. https://doi.org/10.5944/reop.vol.34.num.3.2023.39234

ROMERO, C. y MONTILLA, M. V. (2015). La utilización de las TIC en la orientación educativa: Un estudio exploratorio sobre la situación actual de uso y formación entre los profesionales de la orientación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(3), 78-95. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.3.2015.16402

SANTANA-VEGA, L. E., MEDINA-SÁNCHEZ, P. C. y FELICIANO-GARCÍA, L. (2019). Proyecto de vida y toma de decisiones del alumnado de Formación Profesional. Revista Complutense de Educación, 30(2), 423-440. https://doi.org/10.5209/RCED.57589

SARTOR, A. (2021). La comunidad docente y las competencias digitales: La formación a lo largo de la vida. Revista Conhecimento Online, 1, 177-192. https://doi.org/10.25112/rco.v1i0.2400

SOBOLEVA, E. V., SUVOROVA, T. N., ZENKINA, S. V. y BOCHAROV, M. I. (2020). Professional Self-Determination Support for Students in the Digital Educational Space. European Journal of Contemporary Education, 9(3), 603-620.

WESTMAN, S., KAUTTONEN, J., KLEMETTI, A., KORHONEN, N., MANNINEN, M., MONONEN, A., NIITTYMÄKI, S. y PAANANEN, H. (2021). Artificial Intelligence for Career Guidance – Current Requirements and Prospects for the Future. IAFOR Journal of Education: Technology in Education, 9(4), 43-62.

Published

06-06-2024

Downloads

Download data is not yet available.