School transitions among mixed age groups: An ethnographic approach to comprehensive support processes

Authors

Abstract

School transitions are a crucial period in student’s lives, full of challenges and uncertainties. This study looks at how school transition processes are handled in various alternative educational settings, and the role that teachers play in the process. More specifically, it examines the progressive nature of changes of group and/or school stage from a practical perspective, within a framework of ethnographic research carried out in five educational centres that share a common approach in how they combine different age groups. The schools offer flexible approaches to location and timetabling, which allows adaptation periods to be tailored to how the needs of each student evolve. The paper discusses the importance of providing support during transitional phases through the provision of comprehensive and personalized care for the essential needs and unique qualities each child, in such a way that they feel safe and understood when facing changes of school group and educational location in their schooling.

Keywords

school transitions, progressiveness, mixed-age groups, comprehensive accompaniment, ethnography

References

ANTÚNEZ, S. (2005). El cuidado de los procesos de transición de primaria a secundaria: A modo de avance. Aula de Innovación Educativa, 142, 7-11.

ARAYA-PIZARRO, S. C. y ESPINOZA PASTÉN, L. (2020). Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos. Propósitos y Representaciones, 8(1), e312. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.312 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.312

BOIX, R. y BUSTOS, A. (2016). La enseñanza en las aulas multigrado: Una aproximación a las actividades escolares y los recursos didácticos desde la perspectiva del profesorado. Revista Iberoamericana en Evaluación Educativa, 7(3), 29-43. https://doi.org/10.15366/riee2014.7.3.002 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2014.7.3.002

BUSTOS, A. (2010). Aproximación a las aulas de escuela rural: Heterogeneidad y aprendizaje en los grupos multigrado. Revista de Educación, 352, 353-378.

CONTRERAS, J. (2004). Una educación diferente. Cuadernos de Pedagogía, 341, 12-17.

CONTRERAS, J. (2010). Otras escuelas, otra educación, otra forma de pensar en el currículum. En J. GIMENO SACRISTÁN (comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 548-566). Morata.

CONTRERAS, J. y ARNAUS, R. (2015). Educació alternativa: Moviments creatius cap a una obertura pedagògica. Temps d’Educació, 48, 29-49.

DÍAZ DE RADA, Á. (2011). El taller del etnógrafo: Materiales y herramientas de investigación en Etnografía. UNED.

GAIRÍN, J. (2005). El reto de la transición entre etapas educativas. Aula de Innovación Educativa, 142, 12-17.

GIMENO SACRISTÁN, J. (1996). La transición a la educación secundaria: Discontinuidades en las culturas escolares. Morata.

GIMENO SACRISTÁN, J. (2007). La diversidad de la vida escolar y las transiciones. En S. ANTÚNEZ et al., La transición entre etapas: Reflexiones y prácticas (pp. 13-21). Graó.

HAMMERSLEY, M. y ATKINSON, P. (1994). Etnografía: Métodos de investigación (2.ª ed.). Paidós.

HARGREAVES, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad. Morata.

HARGREAVES, E. (2001). Assessment for learning in the multigrade classroom. International Journal of Educational Development, 21, 553-560. https://doi.org/10.1016/S0738-0593(01)00015-3 DOI: https://doi.org/10.1016/S0738-0593(01)00015-3

HERNÁNDEZ-CÉSPEDES, L. A. (2021). La importancia de un acompañamiento integral en la educación. Con-Ciencia: Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 3, 8(16), 22-25.

JINDAL-SNAPE, D. (2023). Re-conceptualising multiple and multi-dimensional transitions of international students and significant others. En J. MITTELMEIER, S. LOMER y K. UNKULE (eds.), Research with international students: Critical conceptual and methodological considerations (pp. 165-173). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003290803-21 DOI: https://doi.org/10.4324/9781003290803-21

MARCUS, G. E. (2001). Etnografía en/del sistema mundo: El surgimiento de la etnografía multilocal. Alteridades, 11(22), 111-127.

MONARCA, H. A. (2013). Trabajo colaborativo con padres y madres: Ámbito de actuación desde la orientación educativa. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(3), 114-123. DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.3.2013.11248

MULRYAN-KYNE, C. (2004). Teaching and learning in multigrade classrooms: What teachers say. The Irish Journal of Education, 35, 5-19.

OLMO, M. del y OSUNA, C. (2014). Introducción a la investigación etnográfica. En B. BALLESTEROS (coord.), Taller de investigación cualitativa (pp. 48-76). UNED.

PARELLADA, C. y TRAVESET, M. (2016). Las redes sutiles de la educación: Las ideas clave de la pedagogía sistémica multidimensional. Octaedro.

PAYÁ GÓMEZ, M. A. (2019). El reto de la transición a la Educación Secundaria: Barreras que impiden la continuidad entre culturas escolares. En B. LÓPEZ CUESTA (coord.), Educación y refugio (pp. 47-55). Federación de Enseñanza de Comisiones Obreras.

ROBERTS, C. y KLEINER, A. (2000). Cinco tipos de pensamiento sistémico. En P. SENGE, A. KLEINER, C. ROBERTS, S. ROSS, G. ROTH y B. SMITH, La danza del cambio: Cómo crear organizaciones abiertas al aprendizaje (pp. 120-128). Gestión 2000.

ROCKWELL, E. (2009). La experiencia etnográfica: Historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.

ROMERO-GARCÍA, C., PERICACHO-GÓMEZ, F. J., BUZÓN-GARCÍA, Q. y FEU-GELIS, J. (2024). Personalised education in current pedagogical renewal centers. Journal of Technology and Science Education, 14(3), 781-797. https://doi.org/10.3926/jotse.2558 DOI: https://doi.org/10.3926/jotse.2558

SIERRA M. y PARRILLA, A. (2019). Haciendo de las transiciones educativas procesos participativos: Desarrollo de herramientas metodológicas. Publicaciones, 49(3), 191-209. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i3.11409 DOI: https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i3.11409

VAN GENNEP, A. (2008). Los ritos de paso. Alianza.

VELASCO, H. M. y DÍAZ DE RADA, Á. (2009). La lógica de la investigación etnográfica: Un modelo de trabajo para etnógrafos de escuela (6.ª ed.). Trotta.

VIÑAO, A. (1990). Innovación pedagógica y racionalidad científica: La escuela graduada pública en España (1898-1936). Akal.

WILD, R. (1999). Educar para ser: Vivencias de una escuela activa. Herder.

WILD, R. (2003). Calidad de vida: Educación y respeto para el crecimiento interior de niños y adolescentes. Herder.

Published

2025-07-30

How to Cite

Goñi Goikoetxea, A. (2025). School transitions among mixed age groups: An ethnographic approach to comprehensive support processes. EDUCAR, 61(2), 413–426. https://doi.org/10.5565/rev/educar.2368

Downloads

Download data is not yet available.