Leadership and inclusive education from the perspective of students and families

Authors

Abstract

The aim of this study was to explore and understand inclusion and leadership processes from the perspective of students and families in schools which promote inclusivity. A qualitative methodology was used, and 14 focus groups were conducted with students and families from seven inclusive schools in Chile. The findings show that both families and students understand inclusion as having two main aspects: the involvement of all individuals, and consideration of disability. However, students – in contrast to families – identify more clearly both the barriers and facilitators relating to handling inclusion. A key finding is the key role of school intermediaries such as inclusion coordinators and school coexistence officers as key actors in implementing inclusion and leadership actions, and are more important than formal school leadership roles. The study discusses the challenges of school leadership from the theoretical perspective of communities of practice.

Keywords

leadership, school-community relationship, student participation, inclusion, communities of practice

References

AINSCOW, M. (2020). Promoting inclusion and equity in education: Lessons from international experiences. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(1), 7-16. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587 DOI: https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587

ATKINSON, P. y COFFEY, A. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos: Estrategias complementarias de investigación. Editorial Universidad de Antioquia.

CANALES, M. (2006). Metodología de investigación social: Introducción a los oficios. LOM Ediciones.

FLICK, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Morata.

FLORIAN, L. (2014). What counts as evidence of inclusive education? European Journal of Special Needs Education, 29(3), 286-294. https://doi.org/10.1080/08856257.2014.933551 DOI: https://doi.org/10.1080/08856257.2014.933551

GALLEGO VEGA, C., RODRÍGUEZ GALLEGO, M. R. y CORUJO VÉLEZ, C. (2016). La perspectiva comunitaria en la educación inclusiva: Desarrollo de dinámicas de trabajo colaborativas-participativas en los grupos de apoyo mutuo (GAM). La Educación Inclusiva en la Sociología, 16, 60-110. https://revistaprismasocial.es/article/view/1254

GÓMEZ-HURTADO, I., GARCÍA RODRÍGUEZ, M. del P., GONZÁLEZ FALCÓN, I. y CORONEL LLAMAS, J. M. (2023). ¿Liderazgo Inclusivo?: La Mirada de las Familias hacia las Prácticas de los Directores Escolares. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 17(2), 37-54. https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000200037 DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000200037

HAUG, P. (2017). Understanding inclusive education: Ideals and reality. Scandinavian Journal of Disability Research, 19(3), 206-217. https://doi.org/10.1080/15017419.2016.1224778 DOI: https://doi.org/10.1080/15017419.2016.1224778

JIMÉNEZ, L. y VALDÉS, R. (2022). Participación, ciudadanía y educación inclusiva: Posibilidades para pensar al estudiante como sujeto político. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 48(4), 297-315. https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000400297 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000400297

LIPSCOMBE, K., TINDALL-FORD, S. y LAMANNA, J. (2023). School middle leadership: A systematic review. Educational Management Administration & Leadership, 51(2), 270-288. https://doi.org/10.1177/1741143220983328 DOI: https://doi.org/10.1177/1741143220983328

MANGHI, D., CASTRILLÓN-CORREA, E. M., CÁRCAMO-VÁSQUEZ, H. y PRECHT, A. (2021). Las familias ante las escuelas en estudios chilenos: Algunos supuestos bajo sospecha. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), 27-40. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.002 DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.002

MANGHI, D., VALDÉS, R., GODOY, G., LÓPEZ, T., MELO-LETELIER, G., ARANDA, I. y CARRASCO, P. (2022). Repensando la escuela inclusiva desde la perspectiva de los/as estudiantes. Calidad en la Educación, 57, 231-260. DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n57.1191

MESSIOU, K. y AINSCOW, M. (2021). Investigación Inclusiva: Un Enfoque Innovador para Promover la Inclusión en las Escuelas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(2), 23-37. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200023 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200023

MUMPUNIARTI, M., BUDININGSIH, C., ANDINI, D. y RAHAYU, A. (2019). Perspective parents toward students diversity in inclusive education elementary school. Jurnal Prima Edukasia, 7(2), 139-149. https://doi.org/10.21831/jpe.v7i2.26937 DOI: https://doi.org/10.21831/jpe.v7i2.26937

ONU (2015). Objetivos de desarrollo sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/

OTÁROLA, F. y GODOY, G. (2022). ¿Qué es inclusión?: Posicionamiento valorativo de estudiantes y profesionales de la educación. RALED, 22(2), 199-221. https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/41546

PARRILLA, A. (2021). Pensar el Desarrollo Profesional Docente desde la Investigación: Rutas Participativas e Inclusivas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(2), 39-52. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200039 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200039

PASEKA, A. y SCHWAB, S. (2020). Parents’ attitudes towards inclusive education and their perceptions of inclusive teaching practices and resources. European Journal of Special Needs Education, 35(2), 254-272. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1665232 DOI: https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1665232

RODRÍGUEZ OTERO, L. M., GALLEGO JIMÉNEZ, M. G. y GARCÍA ÁLVAREZ, P. (2019). Educación inclusiva y personalizada: Un abordaje desde la perspectiva familiar. Trabajo Social Hoy, 86, 7-24. https://doi.org/10.12960/TSH.2019.0001 DOI: https://doi.org/10.12960/TSH.2019.0001

SMEPLASS, E. (2023). Nurturing inclusivity and professional growth among vocational teachers through communities of practice. Pedagogy, Culture & Society, 1-20. https://doi.org/10.1080/14681366.2023.2268108 DOI: https://doi.org/10.1080/14681366.2023.2268108

VALDÉS, R., AMÉSTICA, J. y MIRANDA, C. (2025). Liderazgo escolar inclusivo: validación de un instrumento español en chile. Revista Saberes Educativos, en prensa.

VALDÉS, R., JIMÉNEZ, L. y JIMÉNEZ, F. (2022). Radiografía de la investigación sobre educación inclusiva. Cadernos de Pesquisa, 52, e09524. https://doi.org/10.1590/198053149524 DOI: https://doi.org/10.1590/198053149524

VÁSQUEZ, F. (1994). Análisis de contenido categorial: El análisis temático. Universitat Autònoma de Barcelona.

VASSALLO, B. (2024). The role of the school leader in the inclusion of migrant families and students. Educational Management Administration & Leadership, 52(1), 171-188. https://doi.org/10.1177/17411432211038010 DOI: https://doi.org/10.1177/17411432211038010

WENGER, E. (2001). Comunidades de práctica: Aprendizaje, significado e identidad. Paidós.

Author Biographies

René Valdés, Universidad Andrés Bello

Doctor en Psicología por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile). Actualmente se desempeña como investigador de la Facultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad Andrés Bello. Cuenta con más de 50 publicaciones en temáticas relacionadas con la educación inclusiva, el liderazgo escolar y la relación migración-escuela. Es autor del libro “La Escuela Inclusiva en la Sociedad del Rendimiento” (RIL, 2023) y coautor y coordinador del libro “Dar vuelta la sala de clases” (RIL, 2024).

Sandra Urra, Andrés Bello University

Profesora especialista en educación diferencial con variada formación pre y posgradual en áreas de inclusión, discapacidad, autismo, innovación y creatividad pedagógica. Actualmente es docente de la Universidad Andrés Bello y es miembro del directorio de la Red de Educación Superior Inclusiva Biobío y mesa nacional de Chile.

Published

2025-07-30

How to Cite

Valdés, R., & Urra, S. (2025). Leadership and inclusive education from the perspective of students and families. EDUCAR, 61(2), 527–542. https://doi.org/10.5565/rev/educar.2399

Downloads

Download data is not yet available.

Funding data