“I am a Quechua girl”: Building collaborative autoethnography through indigenous self-recognition in early education

Authors

Abstract

Intercultural bilingual education aims to remedy the acculturation that many people experienced due to the imposition of the Spanish language and its worldview. Education, from early childhood to university, has made progress in promoting the educational rights of indigenous peoples living in Peru. Thus the aim of this study was to describe the stories of young people in their process of self-recognition. For this, autoethnography has been used, as it allows us to hear first-person narratives based on lived experiences, in this case from the perspective of an indigenous sense of self-recognition that runs through both formal school education and informal cultural and family education. The results of the autoethnography elicited the narratives of four personal experiences connected to early childhood education and the journey towards self-recognition. The study concludes with a discussion on aspects that autoethnography can reveal, and the role of formal early childhood education in the formation of indigenous identity and self-recognition.

Keywords

autoethnography, bilingual intercultural education, self-recognition, Quechua

References

ACADEMIA MAYOR DE LA LENGUA QUECHUA (2019). Simi Taqe. Diccionario. Regesa.

ADAMS, T., HOLMAN JONES, S. y ELLIS, C. (2013). Handbook of Autoethnography. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315427812 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315427812

ANDERSON, J., GOODALL, H. y TRAHAR, S. (2019). Women in powerful conversation: Collaborative autoethnography and academia. International Journal of Qualitative Studies in Education. Routledge. Taylor and Francis Group, 2-11. https://doi.org/10.1080/09518398.2019.1671632 DOI: https://doi.org/10.1080/09518398.2019.1671632

BOUYSSE-CASSAGNE, T. (2005). Las minas del centro sur-andino, los cultos prehispánicos y los cultos cristianos. Boletín del Instituto Francés de Estudios Andinos, 34(3), 443-462. https://doi.org/10.4000/bifea.4988 DOI: https://doi.org/10.4000/bifea.4988

CONGRESO DE LA REPÚBLICA DEL PERÚ (1972). Ley General de Educación. https://bit.ly/3FxPihA

CONGRESO DE LA REPÚBLICA DEL PERÚ (1975). Decreto Ley No. 21156 que reconoce el quechua como lengua oficial de la República. https://bit.ly/428LTyB

CHOQUE, C. (2020). Indios originarios y forasteros: Interacciones culturales y cambios demográficos en los Altos de Arica y Tacna (siglos XVI y XVIII). Estudios Atacameños, 64, 153-181. http://dx.doi.org/10.22199/issn.0718-1043-2020-0011 DOI: https://doi.org/10.22199/issn.0718-1043-2020-0011

DARNETT, E. y RHODES, P. (2021). Exploration of My Aboriginal Heritage: An Autoethnography. Human Arenas, 6, 462-477. https://doi.org/10.1007/s42087-021-00234-x DOI: https://doi.org/10.1007/s42087-021-00234-x

DÍAZ, A. y RUZ. R. (2009). Estado, escuela chilena y población andina en la ex Subdelegación de Putre. Polis, 24. https://journals.openedition.org/polis/1654

DUNN, T. y MYERS, B. (2020). Contemporary Autoethnography Is Digital Autoethnography: A proposal for maintaining methodological relevance in changing times. Journal of Autoethnography, 1(1), 43-59. https://doi.org/10.1525/joae.2020.1.1.43 DOI: https://doi.org/10.1525/joae.2020.1.1.43

ELLIS, C. (2004). The ethnographic I: A methodological novel about autoethnography. Altamira Press.

GISBERT, T. (2004). Iconografías y mitos indígenas en el arte. Editorial Gisbert y Cia.

GUERRERO, J. (2014). El valor de la auto-etnografía como fuente para la investigación social: Del método a la narrativa. AZARBE: Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, 3, 237-242. https://revistas.um.es/azarbe/article/view/198691

HOLMAN-JONES, S. (2005). Auto Ethnography: Making the Personal Political. En N. K. DENZIN e Y. S. LINCOLN (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 763-791). Sage.

INEI (2017). Perú: Perfil sociodemográfico. Informe nacional. Instituto Nacional de Estadística e Informática. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1539/libro.pdf

INEI (2018). Población indígena u originaria de los Andes. Instituto Nacional de Estadística e Informática. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1642/cap03_01.pdf

INSTITUTO INDIGENISTA INTERAMERICANO (1982). América Indígena, Informe Final. Reunión de Especialistas sobre Educación Bilingüe Bicultural, III, Vol. XLII.

MARGOLIS, E. y ROMERO, M. (1998). The department is very male, very white, very old, and very conservative: The functioning of the hidden curriculum in graduate sociology departments. Harvard Educational Review, 68(1), 1-32. https://doi.org/10.17763/haer.68.1.1q3828348783j851 DOI: https://doi.org/10.17763/haer.68.1.1q3828348783j851

MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2002). Ley Nº 27818: Ley para la educación bilingüe intercultural. El Peruano (16 de agosto). https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/3844933-27818

MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2024). Educación intercultural bilingüe. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1642/cap03_01.pdf

MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2025). Evaluación de dominio de la lengua indígena u originaria. https://www.gob.pe/34878-evaluacion-de-dominio-de-la-lengua-indigena-u-originaria

MUSEO CHILENO DE ARTE PRECOLOMBINO (2009). Chile bajo el Imperio de los Inkas. Exposición noviembre 2009 – mayo 2010.

OCHOA, G., MAILLARD, C. y TABILO, K. (2014). Estudio diagnóstico de las mujeres indígenas en la macrozona norte: Región de Arica y Parinacota, Tarapacá y Antofagasta. Corporación Nacional de Desarrollo Indígena. Unidad de Estudios.

O’PHELAN, S. (2023). Cuando el molde se rompió: Estereotipo de sumisión y empoderamiento de la mujer andina en la gran rebelión de 1780-81. Temas Americanistas: Dossier Género y Alteridad en la América Colonial, 50, 87-108. https://dx.doi.org/10.12795/Temas-Americanistas.2023.i50.06 DOI: https://doi.org/10.12795/Temas-Americanistas.2023.i50.06

PACHECO, A. (2012). Diccionario de palabras usuales y topónimos quechuas en Chile. Ediciones Madrigal.

PEASE, F. (2009). Los Incas. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

SALLES, C. y NOEJOVICH, H. (2006). La herencia femenina andina prehispánica y su transformación en el mundo colonial. Bulletin de l’Institut Francais d’Études Andines, 35(1), 37-53. https://doi.org/10.4000/bifea.4758 DOI: https://doi.org/10.4000/bifea.4758

SPRY, T. (2001). Performing autoethnography: An embodied methodological praxis. Qualitative Inquiry, 7(6), 706-732. https://doi.org/10.1177/107780040100700605 DOI: https://doi.org/10.1177/107780040100700605

TOYOSAKI, S., PENSONEAU-CONWAY, S., WENDT, N. y LEATHERS, K. (2009). Community autoethnography: Compiling the personal and resituating whiteness. Cultural Studies. Critical Methodologies, 9(1), 56-83. https://doi.org/10.1177/1532708608321498 DOI: https://doi.org/10.1177/1532708608321498

TUBINO, F. (2002). Entre el multiculturalismo y la interculturalidad: Más allá de la discriminación positiva. Derecho & Sociedad, 19. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/17276

UNIVERSIDAD NACIONAL DE SAN AGUSTÍN DE AREQUIPA. FACULTAD DE EDUCACIÓN. (2017). Segunda especialidad. https://fce.unsa.edu.pe/pruebas/#c8

VITRY, C. (2020). Los caminos ceremoniales en los Apus del Tawantinsuyu. Chungará (Arica), 52(3), 509-521. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562020005001802 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-73562020005001802

WALSH, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En J. VIAÑA, L. TAPIA y C. WALSH (Eds.), Construyendo interculturalidad crítica (pp. 75-96). Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello. https://bit.ly/3OPAZra

ZAPATA, P. (2017). La autoetnografía interpretativa para humanizar la investigación social en contextos transfronterizos latinoamericanos. Enfermería: Cuidados Humanizados, 6, 49-58. https://doi.org/10.22235/ech.v6iespecial.1451 DOI: https://doi.org/10.22235/ech.v6iEspecial.1451

Author Biographies

Jeannette Pacheco-Campos, University of Huelva

Jeannette Pacheco-Campos. Master in Communication and Audiovisual Education, Doctorate in Communication from the University of Huelva, Spain. With dedication to the promotion of Quechua culture, through digital activism and research with indigenous women through Intercultural Education and social networks, such as Instagram.

Erika Minga, San Agustín National University of Arequipa

Erika Minga Ccorpuna, student at the Faculty of Educational Sciences, Specialty of Initial Education. Quechua speaking.

Mylenka Ponce-Conza, Universidad Nacional San Agustín de Arequipa

Mylenka Ponce Conza, student at the Faculty of Educational Sciences, Specialty of Initial Education.

Caoba Andía, San Agustín National University of Arequipa

Caoba Andía Valdivia, student of the Faculty of Education Sciences, Specialty of Initial Education

Published

2025-07-30

How to Cite

Pacheco-Campos, J., Minga, E., Ponce-Conza, M., & Andía, C. (2025). “I am a Quechua girl”: Building collaborative autoethnography through indigenous self-recognition in early education. EDUCAR, 61(2), 317–330. https://doi.org/10.5565/rev/educar.2349

Downloads

Download data is not yet available.