The integration of media and information literacy in the educational curriculum of the Valencian Community: A content analysis
Abstract
In an increasingly digitalised society with broad access to information, the importance of media and information literacy (MIL) in the educational field has particularly increased. With the enactment of the Organic Law Amending the Organic Law of Education (LOMLOE) and its regional implementation, this study analyses the level of MIL integration in the curricula of the Valencian Community. A documentary analysis of the three Acts establishing the curricula for Early Childhood, Primary, and Secondary Education was carried out. The results show that competencies relating to critical evaluation of information and appropriate use of diverse formats are the most prominent at all educational stages (AMI areas 4 and 5). However, there is a limited presence of content that actively promotes MIL among students and citizens or deepens understanding of media and communication. Secondary education has higher levels of integration of MIL competencies, addressing the need to prepare young people to face current media challenges. This study offers a critical perspective on the application of MIL in regional education and lays the foundation for strengthening media literacy and critical skills to foster an informed and critical citizenry.
Keywords
media and information literacy, content analysis, compulsory education, critical thinking, curriculumReferences
ANDRADE, B., GUADIX, I., RIAL, A. y SUÁREZ, F. (2021). Impacto de la tecnología en la adolescencia: Relaciones, riesgos y oportunidades. UNICEF España. https://www.unicef.es/publicacion/impacto-de-la-tecnologia-en-la-adolescencia
ANDRADE-VARGAS, L., IRIARTE-SOLANO, M., RIVERA-ROGEL, D. y YUNGA-GODOY, D. (2021). Young people and social networks: Between the democratization of knowledge and digital inequality. Comunicar, 69, 85-95. https://doi.org/10.3916/C69-2021-07 DOI: https://doi.org/10.3916/C69-2021-07
BAPTISTA, J. P. y GRADIM, A. (2022). A working definition of fake news. Encyclopedia, 2(1), 632-645. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010043 DOI: https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010043
BELLATTI, I., SABIDO-CODINA, J., SOSA, L. y HURTADO, D. (2023). La enseñanza de las ciencias sociales para una ciudadanía digital: Estudio interdisciplinar sobre alfabetización mediática en los currículos de Educación Secundaria. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 45, 75-88. https://doi.org/10.6018/areas.528641 DOI: https://doi.org/10.6018/areas.528641
CARIUS, A. C. y VIEIRA, M. P. (2024). Influencers and Influence: The dissemination of information in times of fake news and post-truth. Observatorio de la Economía Latinoamericana, 22(2), e3304-e3304.
https://doi.org/10.55905/oelv22n2-140 DOI: https://doi.org/10.55905/oelv22n2-140
Decreto 100/2022, de 29 de julio, del Consell, por el cual se establece la ordenación y el currículo de Educación Infantil. Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, 9402 (10 de agosto de 2022). https://dogv.gva.es/datos/2022/08/10/pdf/2022_7571.pdf
Decreto 106/2022, de 5 de agosto, del Consell, de ordenación y currículo de la etapa de Educación Primaria. Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, 9402 (10 de agosto de 2022). https://dogv.gva.es/datos/2022/08/10/pdf/2022_7572.pdf
Decreto 107/2022, de 5 de agosto, del Consell, por el que se establece la ordenación y el currículo de Educación Secundaria Obligatoria. Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, 9403 (11 de agosto de 2022). https://dogv.gva.es/datos/2022/08/11/pdf/2022_7573.pdf
DELGADO, A., PÉREZ, M. A. y SANZ, M. (2024). La brújula mediática: Propuesta de situaciones de aprendizaje para el desarrollo de la AMI en Secundaria. Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes. https://www.libreria.educacion.gob.es/libro/la-brujula-mediatica-propuesta-de-situaciones-de-aprendizaje-para-el-desarrollo-de-la-ami-en-secundaria_184496/
FARIAS-GAYTAN, S., AGUADED, I. y RAMIREZ-MONTOYA, M. S. (2022). Transformation and digital literacy: Systematic literature mapping. Education and Information Technologies, 27(2), 1417-1437. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-021-10624-x
FERRÉS, J. (2020). Grandes carencias de la educación mediática. Temas de Comunicación, 41. https://doi.org/10.62876/tc.v0i41.4726
GELFERT, A. (2018). Fake news: A definition. Informal Logic, 38(1), 84-117. https://doi.org/10.22329/il.v38i1.5068 DOI: https://doi.org/10.22329/il.v38i1.5068
GIBBS, R. W. y COLSTON, H. L. (2012). Interpreting figurative meaning. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139168779
GIL, I. y MARZAL, J. (2023). ¿Cómo impulsar la educomunicación y la alfabetización mediática desde el sistema educativo en España?: Diagnóstico, problemática y propuestas por los expertos. Revista Mediterránea de Comunicación / Mediterranean Journal of Communication, 14(2), 207-226. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.24011 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.24011
GRIZZLE, A., WILSON, C., TUAZON, R., CHEUNG, C. K., LAU, J., FISCHER, R., GORDON, D., AKYEMPONG, K., SINGH, J., CARR, P., STEWART, K., TAYIE, S., SURAJ, O., JAAKKOLA, M., THÉSÉE, G. y GULSTON, C. (2023). Pensar críticamente, hacer clic sabiamente: Currículum de alfabetización mediática e informacional para educadores y estudiantes. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385119
HOPE CULVER, S. y JACOBSON, T. (2012). Alfabetización mediática como método para fomentar la participación cívica. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 20(39), 73-80. DOI: https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-07
KRIPPENDORFF, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. SAGE. DOI: https://doi.org/10.4135/9781071878781
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (30 de diciembre de 2020). Boletín Oficial del Estado, 340. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
ORTIZ SOBRINO, M. A., LÓPEZ VIDALES, N. y GONZÁLEZ PÉREZ, J. C. (2022). Educomunicación, webradio y educación no formal en un contexto Erasmus+: La experiencia de Europa on air. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 163-181. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30641 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30641
PEART, M., CUBO-DELGADO, S. y GUTIÉRREZ-ESTEBAN, P. (2022). Exploring the role of digital and socio-civic skills for promoting youth participation and digital citizenship. European Journal of Educational Research, 11(2), 697-709. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.2.697 DOI: https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.2.697
PÉREZ TORNERO, J. M. y PI, M. (2013). Media literacy policy in European Union: A new horizon. En U. CARLSSON y S. A. TAYIE (Eds.), Media and Information Literacy and Intercultural Dialogue: MILID Yearbook 2013. UNESCO, UNAOC. https://ddd.uab.cat/record/174081
QUIAN, A. y SIXTO-GARCÍA, J. (2024). Inteligencia artificial en la prensa: Estudio comparativo y exploración de noticias con ChatGPT en un medio tradicional y otro nativo digital. Revista de Comunicación, 23(1), 457-484. https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3374 DOI: https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3374
REDECKER, C. y PUNIE, Y. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. JRC Science Hub. European Commission. https://doi.org/10.2760/178382
RUPÉREZ, F. L. (2020). El currículo y la educación en el siglo XXI: La preparación del futuro y el enfoque por competencias, vol. 163. Narcea Ediciones.
SÁNCHEZ, M. J., FERNÁNDEZ, M. y DÍAZ, J. C. (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de información: Análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 107-121. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.400 DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.400
VUORIKARI, R., KLUZER, S. y PUNIE, Y. (2022). DigComp 2.2, The Digital Competence framework for citizens: With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2760/115376
Published
How to Cite
Downloads
Funding data
-
Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2022-13884NBI00
Copyright (c) 2025 Anna Sánchez-Caballé, M.ª Ángeles Llopis-Nebot, Roberto Arnau-Roselló

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.