Obert el termini per a la recepció d'articles originals vinculats al monogràfic "Educació comunitària avui. Perspectives internacionals"

05-05-2025

Obert el termini per a la recepció d'articles originals vinculats al monogràfic "Educació comunitària avui. Perspectives internacionals" coordinat pels professors Segundo Quintriqueo Quilaqueo (Universidad Católica de Temuco, Chile), Gerardo Muñoz Troncoso (Universidad Austral de Chile) y Miquel Àngel Essomba Gelabert (Universitat Autònoma de Barcelona).

L'educació comunitària s'erigeix ​​com a marc pedagògic alternatiu per donar resposta als desafiaments actuals tant de l'àmbit formal com del no formal de l'educació. D'una banda, l'educació comunitària pot representar una aposta decidida per obrir l'escola al seu entorn comunitari, establint aliances i complicitats per al desenvolupament del projecte educatiu. Per altra banda, l’educació comunitària també pot vertebrar les propostes educatives que sorgeixen en un entorn social concret i satisfer les necessitats associades a una educació al llarg de la vida pròpies duna comunitat.

El marc de l'educació comunitària comprèn un conjunt diversificat d'estratègies metodològiques: les comunitats d'aprenentatge, els processos de recerca-acció participativa que tenen lloc a l'educació, la proposta de les ciutats educadores, les experiències d'aprenentatge-servei, entre d'altres. Segons sigui el context social i polític, aquesta traducció metodològica pren formes diversificades que busquen adaptar-se als requeriments dels espais, les persones participants i els temps en què tenen lloc.

Deixada enrere l'època en què l'educació comunitària quedava restringida a l'àmbit de l'educació de les poblacions rurals a Amèrica del Sud, o a l'educació compensatòria en contextos anglosaxons, és un moment propici per fer una anàlisi als desenvolupaments actuals de l'educació comunitària en perspectiva internacional.

Aquest monogràfic pretén recollir diverses investigacions recents en el marc de l’educació comunitària, aportant un ventall ampli i actualitzat de les últimes tendències i problemàtiques de recerca incipients. Amb aquestes aportacions, confiem a proporcionar debat acadèmic que il·lustri quina és la realitat de l'educació comunitària avui, i com avançar en la construcció del corpus teòric i metodològic.

Consulteu les normes per a autors per conèixer els requisits formals que ha de complir l’article.

Data límit de recepció d'articles: 31/08/2025 (no s'admetran articles fora del termini).