Experiències pedagògiques conscients en educació superior. Un estudi qualitatiu
Resum
Actualment hi ha nombroses investigacions sobre consciència plena en l’àmbit de l’educació en els diferents nivells. En educació superior, la majoria d’aquests treballs s’han afrontat des d’una visió positivista del fenomen i s’han centrat a valorar els beneficis de la pràctica sobre la salut i el benestar de l’alumnat, així com en el rendiment acadèmic. L’objectiu d’aquest treball va ser explorar les vivències de tres professors universitaris que enfoquen la seva acció pedagògica com a experiència conscient, a través de l’anàlisi dels seus relats de vida. La tècnica utilitzada va ser l’entrevista semiestructurada. L’anàlisi de les dades es va fer en dues fases successives, de primer i de segon ordre. El de primer ordre va consistir en una anàlisi categorial del contingut de les entrevistes, i la de segon ordre es va centrar en la reducció de les dades segons l’objectiu de la investigació, mostrant les tres perspectives diferents d’enfocar la pràctica que són discutides en aquest treball: 1) com un procés que ajudi a despertar l’alumnat; 2) com a procés d’autoconeixement, i 3) com a procés dirigit a l’expansió de la consciència no condicionada d’alumnat i professorat.
Paraules clau
consciència plena, aprenentatge transformatiu, pedagogia contemplativa, formació universitàriaReferències
ÁGUILA, C. (2020a). Mindfulness e investigación psicológica positivista: críticas y alternativas. Psychology, Society and Education, 12(1), 57-69. https://doi.org/10.25115/psye.v0i0.2159
ÁGUILA, C. (2020b). Mindfulness y educación: ¿Consumismo, tecnología o práctica transformadora? Espiral: Cuadernos del Profesorado, 13(26), 1-10. https://doi.org/10.25115/ecp.v13i26.2739
BARANSKI, M. F. S. y WAS, C. A. (2019). Can Mindfulness Meditation Improve Short-term and Long-term Academic Achievement in a Higher-education Course? College Teaching. https://doi.org/10.1080/87567555.2019.1594150
BRESÓ, E., RUBIO, M., GABRIELA, Y. y ANDRIANI, J. (2013). La inteligencia emocional y la atención plena (mindfulness) como estrategia para la gestión de las emociones negativas. Psicogente, 16(30), 439-450. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1929.
CEBOLLA, A. y CAMPOS, D. (2016). Enseñar mindfulness: Contextos de Instrucción y Pedagogía. Revista de Psicoterapia, 27(103), 103-118. https://doi.org/10.33898/rdp.v27i103.107
DEVIS, J. (2017). La investigación narrativa en la educación física y el deporte. Movimento, 23(1), 13-24. https://doi.org/10.22456/1982-8918.71277
DEVIS, J. y SPARKES, A. C. (2004). La crisis de identidad de un estudiante universitario de educación física: La reconstrucción de un estudio biográfico. En A. SICILIA y J. M. FERNÁNDEZ-BALBOA (Eds.), La otra cara de la investigación: Reflexiones desde la educación física (pp. 83-108). Wanceulen.
ERGAS, O. y HADAR, L. L. (2019). Mindfulness in and as education: A map of a developing academic discourse from 2002 to 2017. Review of Education, 7(3), 757-797. https://doi.org/10.1002/rev3.3169
ERGAS, O. y HADAR, L. L. (2021). Does mindfulness belong in higher education?: An eight-year research of students’ experiences. Pedagogy, Culture & Society. https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1906307
FRITZSCHE, L. (2021). Integrating contemplative pedagogy and antioppressive pedagogy in geography higher education classrooms. Journal of Geography in Higher Education. https://doi.org/10.1080/03098265.2021.1946766
GROSSMAN, P. y VAN DAM, N. T. (2011). Mindfulness, by any other name…: Trials and tribulations of sati in western psychology and science. Contemporary Buddhism, 12(1), 219-239. https://doi.org/10.1080/14639947.2011.564841
GUBA, E. G. (2008). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En J. GIMENO y A. PÉREZ (Eds.), La enseñanza: Su teoría y su práctica (6.ª ed., pp. 166-188). Akal.
HERRÁN, A., de la (2003). Autoconocimiento y formación: Más allá de la educación en valores. Tendencias Pedagógicas, 8, 13-42. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1827.
HYLAND, T. (2013). Moral education, Mindfulness and social engagement: Fostering social capital through therapeutic buddhist practice. SAGE Open, 3(4), 1-9. https://doi.org/10.1177/2158244013509253
HYLAND, T. (2017). McDonaldizing Spirituality: Mindfulness, Education, and Consumerism. Journal of Transformative Education, 15(4), 334-356. https://doi.org/10.1177/1541344617696972
KABAT-ZINN, J. (2013). Mindfulness para principiantes. Kairós.
LORDA, J. L. (2014). La educación, el arte de despertar. Revista Española de Pedagogía, 258, 315-325. https://revistadepedagogia.org/lxxii/no-258/la-educacion-el-arte-de-despertar/101400010400/.
MANSO, B. (2018). Estado de la cuestión de los efectos de las intervenciones basadas en mindfulness en contextos educativos. Universidad Internacional de La Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/6373.
MAÑAS, I., FRANCO, C., GIL, M. D. y GIL, C. (2014). Educación consciente: Mindfulness (atención plena) en el ámbito educativo. Educadores conscientes formando a seres humanos conscientes. En R. L. SORIANO DÍAZ y P. CRUZ ZÚÑIGA (eds.), Alianza de civilizaciones, políticas migratorias y educación (pp. 193-229). Aconcagua Libros. https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/563553.pdf.
MEZIROW, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. New directions for adult and continuing education, 74, 5-12. https://doi.org/10.1002/ace.7401
O’BRIEN, B. C., HARRIS, I. B., BECKMAN, T. J., REED, D. A. y COOK, D. A. (2014). Standards for reporting qualitative research: A synthesis of recommendations. Academic Medicine, 89(9), 1245-1251. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000388
PULIDO, R. Á. (2020). La educación y el despertar de la consciencia. Espiral: Cuadernos del Profesorado, 13(26), 12-28. https://doi.org/10.25115/ecp.v13i26.3042
RICARD, M. y SINGER, W. (2018). Cerebro y meditación: Diálogo entre el budismo y las neurociencias. Kairós.
SAYADAW, M. (2020). Mindfulness y vipassana. Kairós.
SINGH SIKH, B. y SPENCE, D. (2016). Methodology, Meditation, and Mindfulness: Toward a Mindfulness Hermeneutic. International Journal of Qualitative Methods, 15(1), 1-8. https://doi.org/10.1177/1609406916641251
SPARKES, A. C. y SMITH, B. (2014). Qualitative Research Methods in Sport, Exercise and Healt: From process to product. Routledge.
VICIANA, V., FERNÁNDEZ REVELLES, A. B., LINARES, M., ESPEJO, T., PUERTAS, P. y CHACÓN, R. (2018). Los estudios universitarios y el mindfulness: Una revisión sistemática. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 19-135. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.008
WEARE, K. (2019). Mindfulness and contemplative approaches in education. Current Opinion in Psychology, 28, 321-326. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.06.001
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2023 Cornelio Águila, Alberto Sánchez-Sanz
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.