Design, experimentation and evaluation of a training program for early care technicians and professionals in Bolivia

Authors

Abstract

This study presents the design and evaluation of a training program for early intervention technicians and professionals implemented in Bolivia. The competency-based training model used and the essential characteristics of the curriculum are explained. The results obtained from a satisfaction survey of the participants and an individual, open assessment survey, as well as information collected from the evaluative discussion groups are discussed. Through these three instruments, quantitative and qualitative data were obtained, which were integrated to obtain precise information about the evaluation process implemented. In light of the results, recommendations are made to improve the design of the program and other similar training programs for health practitioners.

Keywords

vocational education, competencies, program evaluation, early intervention, social discrimination

References

Beneitone, P.; Esquetini, C.; González, J.; Siufi, G. y Wagenaar, R. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final. Proyecto Tuning, América Latina 2004-2007. España: Universidad de Deusto.

Buiskool, B.J.; Broek, S.D.; Van Lakerveld, J.A.; Zarifis, G.K. y Osborne, M. (2010). Key comptences for adult learning professionals: Contributing to the development of a reference framework of key competences for adult learning professionals. Zoetermeer: European Commission, DG EAC.

Burke, J. (2005). Competency Bases Education and Training. Bristol: The Falmer Press Taylor & Francis Inc.

CEDEFOP (2013). Trainers in continuing VET: Emerging competence profile. Luxemburgo: Publications Office of the European Union.

Cuevas, M. y Borrego, G. (2013). Los sistemas de protección pública y la intervención socioeducativa con menores: El caso de los centros de menores en la ciudad autónoma de Ceuta. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(2), 101-115.

Díaz Barriga, A. (2014). Competencias: Tensión entre programa político y proyecto educativo. Propuesta Educativa, 42(2), 9-27.

Díaz Mohedo, M.T. y Vicente, A. (2014). Project based teaching as a didactic strategy for the learning and development of Basic competences in future teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences Journal, 141, 232-236.

Díaz Rosas, F. (2014). Los estudios de género y las redes de investigación. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(3), 10-15.

Fernández Cruz, M. (2015). Formación y desarrollo de profesionales de la educación: Un enfoque profundo. Blue Mounds WI: Deep University Press.

Fernández Cruz, M. y Gijón, J. (2012). Formación de profesionales basada en competencias. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 3(1), 109-119.

— (2015). Programa de Capacitación de Personal de Estimulación Temprana: Profesionales y Técnicos. La Paz: Ministerio de Salud.

Ferrández, A.; Salvá, F. y Sureda, J. (1996). Informe formación de profesores - España. Educar, 20, 29-41.

Gijón, J. (coord.) (2016). Formación por competencias y competencias para la formación. Perspectivas desde la investigación. Madrid: Síntesis.

Gijón, J. y Crisol, E. (2012). La internacionalización de la Educación Superior: El caso del Espacio Europeo de Educación Superior. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 389-414.

González, J. y Wagenaar, R. (eds.) (2003). Tuning educational structures in Europe: Informe final. Fase uno. Bilbao: Universidad de Deusto.

Guerrero Ramos, D.; Jiménez, M.G. y López, M. (2014). Escuela saludable versus protectora de la salud (salugénica). Educar, 50(2), 1-16.

Hanna, D.E. (2000). Higher education in an era of digital competition, choices and challenges. Madison WI: Atwood Publishing.

Keeley-Browne, L. (2009). Training to teach in the learning and skills sector. Edimburgo: Pearson Education.

Kelly, J. y Horder, W. (2001). The how and the why: Competences and holistic practice. Social Work Education, 20(6), 689-699.

Ku, M.M. y Tejada, J. (2015). Detección de necesidades de formación del profesorado de los institutos tecnológicos de Quintana Roo, México, basadas en competencias profesionales. Educar, 51(2), 397-416.

Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.

McClelland, D.C. (2001). Where do we stand on assessing competencies: Competence in the learning society. Nueva York: Peter Lang.

OEI (2010). 2021 Metas educativas: La educación que queremos para la generación de los bicentenarios.

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.

— (2006). Construir competencias desde la escuela. Santiago: JC Sáez Editor.

— (2009). ¿Enfoque por competencias, una respuesta al fracaso escolar? Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 16, 45-64.

Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe Ediciones.

EURYDICE (2002). Key competencies: A developing concept in general compulsory education. Bruselas: Eurydice.

— (2012). Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy. Bruselas: EACEA.

Volmari, K.; Helakorpi, S. y Frimodt, R. (2009). Competence framework for vet professions: Handbook for practitioners. Finlandia: FNBE Pub. and CEDEFOP.

Zabalza, M.A. (2012). Las competencias en la formación del profesorado: De la teoría a las propuestas didácticas. Tendencias Pedagógicas, 20, 5-32.

Author Biographies

Manuel Fernández Cruz, Universidad de Granada

(Catedrático Universidad)

Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada

 

José Gijón Puerta, Universidad de Granada

José Gijón Puerta (Profesor Contratado Doctor)

Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada

Emilio Jesús Lizarte Simón, Universidad de Granada

Emilio Jesús Lizarte Simón (Personal Docente e Investigador)

Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada

Published

2017-06-29

Downloads

Download data is not yet available.