Labour market participation of Spanish youth with an intermediate or higher vocational education and training diploma

Authors

  • Francesca Salvà-Mut Universitat de les Illes Balears
  • María Tugores-Ques Universitat de les Illes Balears
  • María Teresa Adame-Obrador Universitat de les Illes Balears
  • Miquel F. Oliver-Trobat Universitat de les Illes Balears

Abstract

This paper analyses the labour market participation of young Spanish workers holding an intermediate or higher vocational education and training (VET) diploma. The analysis is undertaken from a comparative perspective considering level of education and gender. Data are provided on the whole survey population, distinguishing between young people with general studies (compulsory schooling or lower, secondary education and university) and professional studies (intermediate and higher VET diploma). The data were collected by means of a household, interview-based questionnaire among young people aged 26-28 years old. The sample is statistically representative of the population census for the same age bracket living in Palma, Mallorca. The results suggest that women with vocational training have a higher employment participation rate, while the results for men are more ambiguous. Those who opted for the VET path earn higher wages and have fewer temporary jobs than those with a more general education. At the higher education level, opting for a university education rather than a higher VET diploma translates into better wages and decreased mismatches between job and education. In addition, longer working hours are observed in the case of those with VET diplomas.

Keywords

vocational education and training, general education, labour market insertion, transition from school to work, gender

References

Aguilar Ramos, M.I.; Corrales Herrero, H.; García Crespo, D. y Rodríguez Prado, B. (2010). Formación profesional y acceso al empleo de calidad en España. Investigaciones de Economía de la Educación, 5(5), 891-914.

Albert Verdú, C.; Davia Rodríguez, M.A. y Toharia Cortés, L. (2009). La transición de la educación secundaria (obligatoria y no obligatoria) al mercado laboral. Papeles de Economía Española, 119, 156-171.

Bertrand, H. (2005). Quand l’école est finie…: Premiers pas dans la vie active de la Génération 2001. Marsella: Céreq. Centre d’Études et de Recherches sur les qualifications. Recuperado de http://www.cereq.fr/publications/Ouvrages/Quandl-ecole-est-finie-Premiers-pas-dans-la-vie-active-de-la-Generation-2001

Bradley, H. y Devadason, R. (2008). Fractured transitions: Young adults’ pathways into contemporary labour markets. Sociology, 42(1), 119-136.

Bradley, H. y Van Hoof, J. (2005). Young people in Europe: Labour markets and citizenship. Bristol, Reino Unido: Policy.

Camacho, J.; Bardo, B.; Molina, S. y Vicedo, S. (2013). Informe Juventud en España 2012. Madrid: INJUVE.

Casquero Tomás, A. (2009). Demanda e inserción laboral de la Formación Profesional reglada en España. Revista del Instituto de Estudios Económicos, 2, 213-245.

Casquero Tomás, A.; García Crespo, M.D. y Navarro Gómez, M.L. (2010). Especialización educativa e inserción laboral en España. Estadística Española, 52 (175), 419-467.

Corrales Herrero, H. y Rodríguez Prado, B. (2012). Characterizing Spanish labour pathways of young people with vocational lower-secondary education. Applied Economics, 44(29), 3777-3792.

Du Bois Reymond, M. y López Blasco, A. (2004). Transiciones tipo yo-yo y trayectorias fallidas: Hacia las políticas integradas de transición para los jóvenes europeos. Estudios de la Juventud, 65, 11-29.

Eurofound (2014). Mapping youth transitions in Europe. Luxemburgo: Publications Office of the European Union.

European Commission (s. f.). European Union Labour Force Survey (EU LFS). Recuperado de http://ec.europa.eu/eurostat/web/microdata/european-union-labourforce-survey

European Commission/EACEA/Eurydice/Cedefop (2014). Tackling Early Leaving from Education and Training in Europe: Strategies, Policies and Measures. Eurydice and Cedefop Report. Luxemburgo: Publications Office of the European Union.

Fenton, S. y Dermott, E. (2006). Fragmented careers?: Winners and losers in young adult labour markets. Work Employment & Society, 20(2), 205-221.

Furlong, A.; Cartmel, F. y Biggart, A. (2006). Choice biographies and transitional linearity: Re-conceptualising modern youth transitions. Papers, 79, 225-239.

García, J. y Peiró, J.M. (2011). Crisis económica e inserción laboral de los jóvenes: Resultados del Observatorio de Inserción Laboral de los Jóvenes 2011. IVIE. Instituto Valenciano de Investigaciones Económicas. http://dx.doi.org/10.12842/OBSERVATORIO_2011

González, S.M. (2003). Inserción laboral, desajuste educativo y trayectorias laborales de los titulados en Formación Profesional Específica en la isla de Gran Canaria (1997-2000). Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Tesis doctoral en Economía de la Educación.

Instituto Nacional de Estadística (INE) (2002). Encuesta de Estructura Salarial. Recuperado de http://www.ine.es/daco/daco42/salarial/cues02.pdf

— (2006). Encuesta de Estructura Salarial. Recuperado de http://www.ine.es/daco/daco42/salarial/cues06.pdf

— (2007). Encuesta de transición educativo-formativa e inserción laboral 2005 (ETEFIL 2005). Recuperado de http://www.ine.es/daco/daco42/etefil/notaetefil.pdf

— (2010). Encuesta de Estructura Salarial. Recuperado de http://www.ine.es/daco/daco42/salarial/cues10.pdf

— (2011). Encuesta de población activa 2011 (EPA 2011).

Jones, G. (1995). Leaving home. Milton Keynes: Open University Press.

— (2002). The youth divide: Diverging paths to adulthood. York: Joseph Rowntree Foundation.

Jurado de los Santos, P.; Olmos, P. y Pérez, A. (2015). Los jóvenes en situación de vulnerabilidad y los programas formativos de transición al mundo del trabajo. Educar, 51(1), 211-224.

López Mayan, C. y Nicodemo, C. (2015). The transition from vocational education to work: Evidence from Spain. Revista de Economía Aplicada, 23(67), 93-130.

López, A.; Gil, G.; Moreno, A.; Comas, D.; Funes, M. y Parella, S. (2008). Informe Juventud en España 2008. Madrid: INJUVE.

MacDonald, R. (1994). Fiddly jobs, undeclared working and the something for nothing society. Work, Employment & Society, 8(4), 507-530.

Marcerano, O. y Vignoles, A. (2012). Matching the supply of and demand for Young people graduating from the vocational track in Spain. Estadística Española, 54(178), 221-261.

Montaner, A.; Molinos, M.; Alonso, M.P. y Sala, R. (2014). Rendimientos privados de la formación profesional en España a partir de ecuaciones de ingresos. Recta, 15(2), 111-123.

OECD (2013). Education at Glance 2013: OECD Indicators. París: OECD.

Quintini, G. y Martin, S. (2006). Starting well or losing their way?: The position of youth in the labour market in OECD countries. OECD Social, Employment and Migration Working Papers, 39. París: Organisation for Economic Co-operation and Development.

Serrano, L. y Soler, A. (2015). La formación y el empleo de los jóvenes españoles: Trayectorias recientes y escenarios de futuro. Bilbao: Fundación BBVA.

Settersten, R.A.; Furstenberg, F.F. y Rumbaut, R.G. (2005). On the frontier of adulthood theory, research, and public policy. Chicago: The University of Chicago Press Books.

Statistics Canada (s. f.). Youth in Transition Survey (YITS). Recuperado de http://www23.statcan.gc.ca/imdb/p2SV.pl?Function=getSurvey&SDDS=4435

United States Department of Labor (s. f.). National Longitudinal Surveys: The NLSY 97. Recuperado de http://www.bls.gov/nls/nlsy97.htm

Author Biographies

Francesca Salvà-Mut, Universitat de les Illes Balears

Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación

Profesora Titular de Universidad

María Tugores-Ques, Universitat de les Illes Balears

Departamento de Economía Aplicada

Profesora Titular de Universidad

María Teresa Adame-Obrador, Universitat de les Illes Balears

Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación

Profesora Titular de Universidad

Miquel F. Oliver-Trobat, Universitat de les Illes Balears

Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación

Profesor Titular de Universidad

Published

2017-06-29

Downloads

Download data is not yet available.