Innovation in high schools: Analysis in the Valencian Community

Authors

Abstract

The ability to innovate in an educational institution depends on the available resources and how they are used to develop new practices in the school’s functioning. In this paper, these resources are analyzed in high schools of the Valencian Community, as well as the influence that the size of the school and its age can have on innovation. The information was obtained by means of a Likert-type questionnaire, which was sent to the schools. The sample consists of 71 schools (55 public and 16 private). The results present the schools’ assessment of innovation resources, the comparison between public and private institutions, and the analysis of the possible influence of the size and age of the schools for each of the variables studied. Only the variable related to the availability of teaching and multimedia materials shows a slight difference between public and private schools in their capacity to innovate, while school size does not influence innovation. As for school age, the variable “teaching staff” marks the difference between the two types of schools.

Keywords

innovation, high school, educational institution, school size, school age

References

AREA, M. (2005). Tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar: Una revisión de las líneas de investigación. RELIEVE, 11(1), 3-25.

https://doi.org/10.7203/relieve.11.1.4194

BERENDS, M. y KING, M.B. (1994). A description of restructuring in nationally nominated schools: Legacy of the iron cage. Educational Policy, 8(1), 28-50.

https://doi.org/10.1177/0895904894008001002

CÁRDENAS, C.; FARÍAS, G.M. y MÉNDEZ, G. (2017). ¿Existe relación entre la gestión administrativa y la innovación educativa?: Un estudio de caso en educación superior. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(1), 19-35.

https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.002

COLÁS, M.P.; PABLOS, J. de y BALLESTA, J. (2018). Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: Una revisión de la investigación. Revista de Educación a Distancia (RED), 18(56). Recuperado de https://revistas.um.es/red/article/view/321471.

FERNÁNDEZ, F.J. y FERNÁNDEZ, M.J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 46(XXIV), 97-105.

http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-10

FERNÁNDEZ, F.J.; FERNÁNDEZ, M.J. y RODRÍGUEZ, J.M. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Educación XX1, 21(2), 395-416.

https://doi.org/10.5944/educxx1.17907

FERRÁNDEZ, R. y SÁNCHEZ, L. (2014). Competencias docentes en secundaria: Análisis de perfiles de profesorado. RELIEVE, 20(1), art. 1.

https://doi.org/10.7203/relieve.20.1.3786

FISHER, R.A. (1935). The Design of Experiments. Edimburgo: Oliver and Boyd.

FULLAN, M. (2016). The New Meaning of Educational Change. 5.ª ed. Nueva York y Londres: Teachers College Press.

GAIRÍN, J. (2000). Cambio de cultura y organizaciones que aprenden. Educar, 27, 31-85.

https://doi.org/10.5565/rev/educar.245

GAIRÍN, J. y RODRÍGUEZ, D. (2011). Cambio y mejora en las organizaciones educativas. Educar, 47(1), 31-50.

https://doi.org/10.5565/rev/educar.70

GARCÍA-VALCÁRCEL y TEJEDOR (2010). Evaluación de procesos de innovación escolar basados en el uso de las TIC desarrollados en la Comunidad de Castilla y León. Revista de Educación, 352, 125-147. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_06.pdf.

GIL, A.; ANTELM, A. y CACHEIRO, M. (2018). Análisis de la capacidad de innovación escolar desde la perspectiva del profesorado de educación secundaria: La escuela como organización que aprende. Educar, 54(2), 449-468.

https://doi.org/10.5565/rev/educar.864

GONZÁLEZ, A. y PABLOS, J. de (2015). Factores que dificultan la integración de las TIC en las aulas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 401-417.

https://doi.org/10.6018/rie.33.2.198161

HERNANDO, A. (2015). Viaje a la escuela del siglo XXI: Así trabajan los colegios más innovadores del mundo. Madrid: Fundación Telefónica. Recuperado de https://www.fundaciontelefonica.com/cultura-digital/publicaciones/476/.

HERNÁNDEZ, E. y MEDINA, R. (2014). Análisis de los obstáculos y barreras para el cambio y la innovación en colaboración en los centros de secundaria: Un estudio de caso. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 499-512.

https://doi.org/10.6018/rie.32.2.172041

INEE (2018). Informe TALIS 2018. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/inee/evaluaciones-internacionales/talis/talis-2018.html.

JEWITT, C.; XAMBO, A. y PRICE, S. (2017). Exploring Methodological Innovation in the Social Sciences: The body in Digital Environments and the Arts. International Journal of Social Science Research Methodology, 20(1), 105-120.

https://doi.org/10.1080/13645579.2015.1129143

MARQUÈS, P. (2005). Cambios en los centros educativos: Construyendo la escuela del futuro. Didáctica, Innovación y Multimedia, 1-39. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/56081/65503.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2013). Estudios sobre la innovación educativa en España. Madrid: Ministerio de Educación. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP14970.pdf&area=E.

MONGE, C. y GÓMEZ, P. (2019). Innovando la docencia desde la formación del profesorado: Propuestas y realidades. Madrid: Síntesis.

MUÑOZ, M. y CORDÓN, E. (2002). Tamaño, estructura e innovación organizacional. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 11(3), 103-120.

MURILLO, F.J. (2002). La «Mejora de la Escuela»: Concepto y caracterización. En J. MURILLO y M. MUÑOZ-REPISO (eds.). La mejora de la escuela: Un cambio de mirada (pp. 15-50). Barcelona: Octaedro.

MURILLO, F.J. (2003). El movimiento teórico-práctico de mejora de la escuela. REICE, 1(2). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55110206.pdf.

PASCUAL, J. (2019). Innovación educativa: Un proceso construido sobre relaciones de poder. Revista Educación, Política y Sociedad, 4(2), 9-30. Recuperado de http://hdl.handle.net/10486/687976.

PEGALAJAR, M. del C. y COLMENERO, M. de J. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 84-97.

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.765

PERICACHO, F.J. (2014). Pasado y presente de la renovación pedagógica en España (de finales del siglo XIX a nuestros días): Un recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Complutense de Educación, 25(1), 47-67.

http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.43309

PERRENOUD, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. El Marqués, Querétaro: Quebecor World, Gráficas Monte Albán. Recuperado de https://www.uv.mx/dgdaie/files/2013/09/Philippe-Perrenoud-Diez-nuevas-competencias-para-ensenar.pdf.

RAHMAT, N. (2020). Innovation in Education: Barriers and facilitating factors. European Journal of Education Studies, 0.

http://dx.doi.org/10.46827/ejes.v0i0.2784

RODRÍGUEZ, D. y GAIRÍN, J. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación, 24(46), 73-90. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/12245.

ROSALES, C. (2012). Contextos de la innovación educativa. Innovación Educativa, 22, 9-21. Recuperado de https://www.usc.gal/revistas/index.php/ie/article/view/724/706.

SÁNCHEZ, M. y MURILLO, P. (2010). Innovación educativa en España desde la perspectiva de grupos de discusión. Profesorado, 14(1), 171-189. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev141ART9.pdf.

SERDYUKOV, P. (2017). Innovation in education: What works, what doesn’t, and what to do about it? Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 10(1), 4-33.

https://doi.org/10.1108/JRIT-10-2016-0007

TORRE, E.H. de la y HERASME, R.M. (2014). Análisis de los obstáculos y barreras para el cambio y la innovación en colaboración en los centros de secundaria: Un estudio de caso. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 499-512.

https://doi.org/10.6018/rie.32.2.172041

UNESCO (2016). Texto 1: Innovación Educativa. Lima: Unesco. Herramientas de Apoyo para el Trabajo Docente. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247005?posInSet=2&queryId=057fd916-334e-4c60-87a7-21b79c1d402f.

VINCENT-LANCRIN, S.; URGEL, J.; KAR, S. y JACOTIN, G. (2019). Measuring Innovation in Education 2019: What Has Changed in the Classroom? París: OECD Publishing.

https://doi.org/10.1787/9789264311671-en

Published

2021-07-05

How to Cite

Cuñat Giménez, R. J. (2021). Innovation in high schools: Analysis in the Valencian Community. EDUCAR, 57(2), 413–429. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1221

Downloads

Download data is not yet available.