The final year project, a factor in securing a better job: The perception of graduates in educational degrees
Abstract
This study explores the views of graduates in Educational Sciences from the University of Barcelona regarding the importance of the final degree project in improving their ability to find a job. Using an ad hoc questionnaire, data were collected from a sample of 88 graduates with teaching degrees, selected through non-probabilistic sampling. The results show that the relevance of the subject of their final year project was less significant to their professional employment than practical internships and the overall degree. However, it is important to highlight that the graduates perceive that completing the project enabled them to develop a set of transferable skills that are highly valued in professional employment, which undoubtedly helps improve their employability. Finally, the potential of linking the final year project with practical internships is suggested.
Keywords
final degree project, higher education, educational science, competence and job placementReferences
AGÈNCIA PER A LA QUALITAT DEL SISTEMA UNIVERSITARI DE CATALUNYA - AQU (2009). Guía para la evaluación de competencias en el Trabajo de Fin de Grado en el ámbito de las Ciencias Sociales y Jurídicas. Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. https://bit.ly/2IzWKLK
ARRABAL, P., BASTERRA, M., CASTRO, D., FUENTES-LOUREIRO, M. A., GIMENO, J., GIMENO, V., GUTIÉRREZ, E., MARTÍNEZ, M., RABASA, I. y RODRÍGUEZ-LÓPEZ, S. (2017). El Trabajo de Fin de Grado en los estudios de Derecho: Análisis de la situación actual y propuestas de mejora. En R. ROIG-VILA (Coord.), Investigación en docencia universitaria: Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (pp. 767-773). Octaedro. https://bit.ly/2JXYejx
BATTANER, E., GONZÁLEZ, C. y SÁNCHEZ, J. L. (2016). El trabajo de fin de grado (TFG) en las universidades españolas: Análisis y discusión desde las defensorías universitarias. RUED@: Revista Universidad, Ética y Derechos, 1, 43-79. https://doi.org/10.25267/Rueda.2016.i1.08
CAMACHO, M. T. y FÀBREGAS, M. C. (2012). El TFG como elemento de mejora de la calidad en la evaluación del módulo prácticum: Propuesta de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC). REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 329-343. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6111
CANET, O., ROCA, J. y GROS, S. (2016). Las competencias: Un desafío educativo del Trabajo Final de Grado en enfermería. Opción, 32(7), 313-332. https://bit.ly/3pvEvrZ
DI MEGLIO, G., BARGE-GIL, A., CAMIÑA, E. y MORENO, L. (2019). El impacto de las prácticas en empresas en la inserción laboral: Un análisis aplicado a los grados de economía y administración y dirección de empresas. Educación XX1, 22(2), 235-266. https://doi.org/10.5944/educXX1.22579
ESTAPÉ-DUBREUIL, G., AROZTÉGUI, J. P., TOMÁS, M. J. E., AYUSO, M. J. M. y CEBRIÁN, M. D. (2016). Impulsando TFG de orientación profesional: Del análisis de experiencias concretas [Documento de sesión]. Jornadas RED-U 2016. Madrid, 10 y 11 de noviembre.
FÉLIX, M., ROMERO, A. y GUERRERO, A. (2016). Competencias en Trabajos Fin de Grado: Desarrollo y evaluación. Revista Iberoamericana de Educación, 71(1), 29-44. https://doi.org/10.35362/rie71146
FREIRE, M. P., DÍAZ, R., MARTÍNEZ, F., MASIDE, J. M., RIO, M. L. del y VÁZQUEZ, E. (2015). Valoración del proceso de enseñanza-aprendizaje en el Trabajo Fin de Grado. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 323-344. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5451
GARROTE, M. (2015). El TFG: Sus modalidades, objetivos y competencias a validar. Reflexiones a partir de la experiencia en la Facultad de Derecho de la UCM. Docencia y Derecho: Revista para la docencia jurídica universitaria, 9, 1-14. https://bit.ly/3pwoYI6
HEALEY, M., LANNIN, L., STIBBE, A. y DEROUNIAN, J. (2013). Developing and enhancing undergraduate final – year projects and dissertation. The Higher Education Academy.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (2016). Encuesta de inserción laboral de titulados universitarios. EILU: Año 2014. Instituto Nacional de Estadística. https://bit.ly/2IrJBEZ
LÓPEZ, A., MUSEROS, L., ARAMBURU, M. J. y GARCÍA, P. (2018). Integración de las Prácticas Externas y el Trabajo Fin de Grado en Ingeniería Informática. ReVisión, 11(1), 73-83. https://bit.ly/3lycjlA
MANZANARES, A. y SÁNCHEZ-SANTAMARÍA, J. (2016). Aplicaciones de la tutoría y la evaluación para activar competencia en los trabajos fin de grado y de máster. En A. MATEO y A. MANZANARES (Coords.), Mejores maestros, mejores educadores (pp. 195-216). Aljibe.
MARTÍNEZ, R. (2003). La inserción laboral de los universitarios a través de las prácticas en empresas. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 101(3), 229-254. https://doi.org/10.2307/40184457
MARTÍNEZ, O., MIRANDA, J., SARRIONANDIA, F., SIMÓN, E., TXURRUKA, I., SARACIBAR, A., ETAIO, I., LASA, A., RADA, D. y LABAYEN, I. (2017). Guía para el desarrollo y evaluación continua de las competencias transversales en el Trabajo de Fin de Grado mediante dinámicas colaborativas. Universidad del País Vasco. https://bit.ly/32FjOQv
MICHAVILA, F., MARTÍNEZ, J. M., MARTÍN-GONZÁLEZ, M., GARCÍA-PEÑALVO, F. J. y CRUZ-BENITO, J. (2016). Barómetro de empleabilidad y empleo de los universitarios en España, 2015. Observatorio de Empleabilidad y Empleo Universitarios. https://bit.ly/36ztjlj
PATHIRAGE, C., HAIGH, R., AMARATUNGA, D. y BALDRY, D. (2007). Enhancing the quality and consistency of undergraduate dissertation assessment: A case study. Quality Assurance Education, 15(3), 271-286. https://doi.org/10.1108/09684880710773165
PÉREZ, J. T., PÉREZ-LLANTADA, M. C. y SANZ, G. (2020). Procedimiento de seguimiento de la inserción laboral de los egresados y de satisfacción con el título. Universidad de Zaragoza. https://bit.ly/3d6evgO
REBOLLO, N. y ESPIÑEIRA, E. M. (2017). La tutoría durante el proceso de desarrollo del TFG y TFM: Análisis del grado de utilidad y satisfacción del alumnado. Educatio Siglo XXI, 35(2), 161-180. https://doi.org/10.6018/j/298561
REDONDO, S., RODRÍGUEZ, M., FERNÁNDEZ, M. A., FERNÁNDEZ, P., SERRANO, P. A., GONZÁLEZ, P., BLAS, I. y SAIS, E. M. (2012). Análisis de la satisfacción del estudiante en el Grado para diplomados en Enfermería: Un caso de éxito. En R. ROIG-VILA (Coord.), Actas de IX Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria: Retos y oportunidades del desarrollo de los nuevos títulos en educación superior. Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Alicante. http://hdl.handle.net/11268/609
RODRÍGUEZ, I. (2016). Primer informe de Egresados de Máster de la Universidad Complutense de Madrid (Promoción 2013-2014): Datos de la Encuesta de Inserción Laboral (octubre 2016). Universidad Complutense de Madrid. https://bit.ly/2SCHFuM
RODRÍGUEZ, D., ARMENGOL, C. y MENESES, J. (2017). La adquisición de las competencias profesionales a través de las prácticas curriculares de la formación inicial de maestros. Revista de Educación, 376, 229-251. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-376-350
RUBIO, M. J., TORRADO, M., QUIRÓS, C. y VALLS, R. (2018). Autopercepción de las competencias investigativas en estudiantes de último curso de Pedagogía de la Universidad de Barcelona para desarrollar su Trabajo de Fin de Grado. Revista Complutense de Educación, 29(2), 335-354. https://doi.org/10.5209/RCED.52443
RULLÁN, M., FERNÁNDEZ, M., ESTAPÉ, G. y MÁRQUEZ, M. D. (2010). La evaluación de competencias transversales en la materia trabajos fin de grado: Un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 74-100. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6218
TEJEDOR, F. J. (2001). La Complejidad Universitaria del Rendimiento y la Satisfacción. En L. M. VILLAR (Dir.), La Universidad: Evaluación Educativa e Innovación Curricular (pp. 3-40). Universidad de Sevilla.
TODD, M., BANNISTER, P. y CLEGG, S. (2004). Independent inquiry and the undergraduate dissertation: Perceptions and experiences of final-year social science students. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(3), 335-355. https://doi.org/10.1080/0260293042000188285
VALDERRAMA, E. (Ed.) (2009). Guía para la evaluación de competencias en los trabajos de fin de grado y de máster en las ingenierías. Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. https://bit.ly/3eXysHE
VERA, J. y BRIONES, E. (2016). Un nuevo reto para las universidades: La evaluación de la calidad de la gestión de los Trabajos de Fin de Grado. Foro de Educación, 14(21), 281-310. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.021.014
VILARDELL, I. (2010). Experiencia sobre el trabajo de fin de Grado en Administración y Dirección de Empresas. Educade: Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, 1(1), 101-122. https://doi.org/10.12795/EDUCADE.2010.i01.07
ZAMORA, F. y SÁNCHEZ, J. (2015). Los Trabajos Fin de Grado: Una herramienta para el desarrollo de competencias transversales en la Educación Superior. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13(3), 197-211. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5426
Published
Downloads
Copyright (c) 2024 Zoia Bozu, María José Rubio Hurtado, Isaac Calduch
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.