The final year project, a factor in securing a better job: The perception of graduates in educational degrees

Authors

Abstract

This study explores the views of graduates in Educational Sciences from the University of Barcelona regarding the importance of the final degree project in improving their ability to find a job. Using an ad hoc questionnaire, data were collected from a sample of 88 graduates with teaching degrees, selected through non-probabilistic sampling. The results show that the relevance of the subject of their final year project was less significant to their professional employment than practical internships and the overall degree. However, it is important to highlight that the graduates perceive that completing the project enabled them to develop a set of transferable skills that are highly valued in professional employment, which undoubtedly helps improve their employability. Finally, the potential of linking the final year project with practical internships is suggested.

Keywords

final degree project, higher education, educational science, competence and job placement

References

AGÈNCIA PER A LA QUALITAT DEL SISTEMA UNIVERSITARI DE CATALUNYA - AQU (2009). Guía para la evaluación de competencias en el Trabajo de Fin de Grado en el ámbito de las Ciencias Sociales y Jurídicas. Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. https://bit.ly/2IzWKLK

ARRABAL, P., BASTERRA, M., CASTRO, D., FUENTES-LOUREIRO, M. A., GIMENO, J., GIMENO, V., GUTIÉRREZ, E., MARTÍNEZ, M., RABASA, I. y RODRÍGUEZ-LÓPEZ, S. (2017). El Trabajo de Fin de Grado en los estudios de Derecho: Análisis de la situación actual y propuestas de mejora. En R. ROIG-VILA (Coord.), Investigación en docencia universitaria: Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (pp. 767-773). Octaedro. https://bit.ly/2JXYejx

BATTANER, E., GONZÁLEZ, C. y SÁNCHEZ, J. L. (2016). El trabajo de fin de grado (TFG) en las universidades españolas: Análisis y discusión desde las defensorías universitarias. RUED@: Revista Universidad, Ética y Derechos, 1, 43-79. https://doi.org/10.25267/Rueda.2016.i1.08

CAMACHO, M. T. y FÀBREGAS, M. C. (2012). El TFG como elemento de mejora de la calidad en la evaluación del módulo prácticum: Propuesta de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC). REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 329-343. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6111

CANET, O., ROCA, J. y GROS, S. (2016). Las competencias: Un desafío educativo del Trabajo Final de Grado en enfermería. Opción, 32(7), 313-332. https://bit.ly/3pvEvrZ

DI MEGLIO, G., BARGE-GIL, A., CAMIÑA, E. y MORENO, L. (2019). El impacto de las prácticas en empresas en la inserción laboral: Un análisis aplicado a los grados de economía y administración y dirección de empresas. Educación XX1, 22(2), 235-266. https://doi.org/10.5944/educXX1.22579

ESTAPÉ-DUBREUIL, G., AROZTÉGUI, J. P., TOMÁS, M. J. E., AYUSO, M. J. M. y CEBRIÁN, M. D. (2016). Impulsando TFG de orientación profesional: Del análisis de experiencias concretas [Documento de sesión]. Jornadas RED-U 2016. Madrid, 10 y 11 de noviembre.

FÉLIX, M., ROMERO, A. y GUERRERO, A. (2016). Competencias en Trabajos Fin de Grado: Desarrollo y evaluación. Revista Iberoamericana de Educación, 71(1), 29-44. https://doi.org/10.35362/rie71146

FREIRE, M. P., DÍAZ, R., MARTÍNEZ, F., MASIDE, J. M., RIO, M. L. del y VÁZQUEZ, E. (2015). Valoración del proceso de enseñanza-aprendizaje en el Trabajo Fin de Grado. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 323-344. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5451

GARROTE, M. (2015). El TFG: Sus modalidades, objetivos y competencias a validar. Reflexiones a partir de la experiencia en la Facultad de Derecho de la UCM. Docencia y Derecho: Revista para la docencia jurídica universitaria, 9, 1-14. https://bit.ly/3pwoYI6

HEALEY, M., LANNIN, L., STIBBE, A. y DEROUNIAN, J. (2013). Developing and enhancing undergraduate final – year projects and dissertation. The Higher Education Academy.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (2016). Encuesta de inserción laboral de titulados universitarios. EILU: Año 2014. Instituto Nacional de Estadística. https://bit.ly/2IrJBEZ

LÓPEZ, A., MUSEROS, L., ARAMBURU, M. J. y GARCÍA, P. (2018). Integración de las Prácticas Externas y el Trabajo Fin de Grado en Ingeniería Informática. ReVisión, 11(1), 73-83. https://bit.ly/3lycjlA

MANZANARES, A. y SÁNCHEZ-SANTAMARÍA, J. (2016). Aplicaciones de la tutoría y la evaluación para activar competencia en los trabajos fin de grado y de máster. En A. MATEO y A. MANZANARES (Coords.), Mejores maestros, mejores educadores (pp. 195-216). Aljibe.

MARTÍNEZ, R. (2003). La inserción laboral de los universitarios a través de las prácticas en empresas. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 101(3), 229-254. https://doi.org/10.2307/40184457

MARTÍNEZ, O., MIRANDA, J., SARRIONANDIA, F., SIMÓN, E., TXURRUKA, I., SARACIBAR, A., ETAIO, I., LASA, A., RADA, D. y LABAYEN, I. (2017). Guía para el desarrollo y evaluación continua de las competencias transversales en el Trabajo de Fin de Grado mediante dinámicas colaborativas. Universidad del País Vasco. https://bit.ly/32FjOQv

MICHAVILA, F., MARTÍNEZ, J. M., MARTÍN-GONZÁLEZ, M., GARCÍA-PEÑALVO, F. J. y CRUZ-BENITO, J. (2016). Barómetro de empleabilidad y empleo de los universitarios en España, 2015. Observatorio de Empleabilidad y Empleo Universitarios. https://bit.ly/36ztjlj

PATHIRAGE, C., HAIGH, R., AMARATUNGA, D. y BALDRY, D. (2007). Enhancing the quality and consistency of undergraduate dissertation assessment: A case study. Quality Assurance Education, 15(3), 271-286. https://doi.org/10.1108/09684880710773165

PÉREZ, J. T., PÉREZ-LLANTADA, M. C. y SANZ, G. (2020). Procedimiento de seguimiento de la inserción laboral de los egresados y de satisfacción con el título. Universidad de Zaragoza. https://bit.ly/3d6evgO

REBOLLO, N. y ESPIÑEIRA, E. M. (2017). La tutoría durante el proceso de desarrollo del TFG y TFM: Análisis del grado de utilidad y satisfacción del alumnado. Educatio Siglo XXI, 35(2), 161-180. https://doi.org/10.6018/j/298561

REDONDO, S., RODRÍGUEZ, M., FERNÁNDEZ, M. A., FERNÁNDEZ, P., SERRANO, P. A., GONZÁLEZ, P., BLAS, I. y SAIS, E. M. (2012). Análisis de la satisfacción del estudiante en el Grado para diplomados en Enfermería: Un caso de éxito. En R. ROIG-VILA (Coord.), Actas de IX Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria: Retos y oportunidades del desarrollo de los nuevos títulos en educación superior. Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Alicante. http://hdl.handle.net/11268/609

RODRÍGUEZ, I. (2016). Primer informe de Egresados de Máster de la Universidad Complutense de Madrid (Promoción 2013-2014): Datos de la Encuesta de Inserción Laboral (octubre 2016). Universidad Complutense de Madrid. https://bit.ly/2SCHFuM

RODRÍGUEZ, D., ARMENGOL, C. y MENESES, J. (2017). La adquisición de las competencias profesionales a través de las prácticas curriculares de la formación inicial de maestros. Revista de Educación, 376, 229-251. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-376-350

RUBIO, M. J., TORRADO, M., QUIRÓS, C. y VALLS, R. (2018). Autopercepción de las competencias investigativas en estudiantes de último curso de Pedagogía de la Universidad de Barcelona para desarrollar su Trabajo de Fin de Grado. Revista Complutense de Educación, 29(2), 335-354. https://doi.org/10.5209/RCED.52443

RULLÁN, M., FERNÁNDEZ, M., ESTAPÉ, G. y MÁRQUEZ, M. D. (2010). La evaluación de competencias transversales en la materia trabajos fin de grado: Un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 74-100. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6218

TEJEDOR, F. J. (2001). La Complejidad Universitaria del Rendimiento y la Satisfacción. En L. M. VILLAR (Dir.), La Universidad: Evaluación Educativa e Innovación Curricular (pp. 3-40). Universidad de Sevilla.

TODD, M., BANNISTER, P. y CLEGG, S. (2004). Independent inquiry and the undergraduate dissertation: Perceptions and experiences of final-year social science students. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(3), 335-355. https://doi.org/10.1080/0260293042000188285

VALDERRAMA, E. (Ed.) (2009). Guía para la evaluación de competencias en los trabajos de fin de grado y de máster en las ingenierías. Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. https://bit.ly/3eXysHE

VERA, J. y BRIONES, E. (2016). Un nuevo reto para las universidades: La evaluación de la calidad de la gestión de los Trabajos de Fin de Grado. Foro de Educación, 14(21), 281-310. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.021.014

VILARDELL, I. (2010). Experiencia sobre el trabajo de fin de Grado en Administración y Dirección de Empresas. Educade: Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, 1(1), 101-122. https://doi.org/10.12795/EDUCADE.2010.i01.07

ZAMORA, F. y SÁNCHEZ, J. (2015). Los Trabajos Fin de Grado: Una herramienta para el desarrollo de competencias transversales en la Educación Superior. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13(3), 197-211. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5426

Author Biographies

Zoia Bozu, Universitat de Barcelona

Profesora agregada del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la UB. Miembro, desde el año 2003, del grupo de investigación consolidado FODIP de la UB. Sus principales líneas de investigación son: la formación inicial y permanente del profesorado, la formación de formadores, educación superior, portafolio docente y competencias profesionales.

María José Rubio Hurtado, Universitat de Barcelona

Doctora en Pedagogía y profesora de la Facultad de Educación de la Universidad de Barcelona. Imparte clases en grados y másters en el área de Investigación Educativa, Prácticas Externas y Trabajo de Fin de Grado, siendo miembro de la comisión de coordinación de este último. Miembro del Instituto de Investigación en Educación (IRE), investigadora del grupo Enseñanza y Aprendizaje Virtual (GREAV), del Observatorio de Educación Digital y del grupo de innovación docente Millora de l'Àrea de Mètodes del Departament MIDE (MideMe), todos ellos de la Universidad de Barcelona. Su investigación y sus publicaciones incluyen los temas relacionados con: enseñanza y aprendizaje mediado por TIC, género y TIC y competencias.

Isaac Calduch, Universitat de Barcelona

PhD on Educational Science, MEd on Educational Research, Bachelor Degree in Educational Science. Associate Lecturer in Education at the University of Barcelona. Member of research group FODIP (Teacher Education and Pedagogical Innovation), academic secretary of the OBIPD (International Observatory of the Teaching Profession) and member of the Student Observatory of the University of Barcelona. His research interests are higher education, teacher education, threshold concepts, pedagogical innovation and the social dimension.

Published

2024-01-30

Downloads

Download data is not yet available.