The training of digital inclusion skills on Early Childhood and Primary Education degrees at Spanish universities: A need still to be met

Authors

Abstract

As a result of the changes that the dramatic spread of digital technologies have brought about in the educational system, Faculties of Education have been forced to incorporate new content related to digital literacy skills for teachers and digital inclusion into their curricula. The aim of this study was to analyse to how far digital inclusion is addressed in the teaching guides of Early Childhood and Primary Education degrees at Spanish universities. For this purpose, a documentary analysis methodology was used, referencing the COMDID model on digital literacy skills for teachers. The results obtained show that, despite the importance that universities place on training in digital inclusion, many curricula do not include a systematic and sequential work on these skills. This means that not all university students receive the necessary knowledge that will enable them to teach in an inclusive and innovative way. As a main conclusion, the development of digital literacy skills for teachers and digital inclusion should be explicitly included on the curricula of Early Childhood and Primary Education Degrees.

Keywords

digital inclusion, digital literacy, educational research, educational technology, teacher education, educational policy

References

APOLO, D., MELO, M., SOLANO, J. y ALIAGA, F. (2020). Pending issues from digital inclusion in Ecuador: Challenges for public policies and ICT-Mediated teacher training. Digital Education Review, 37, 130-153. https://doi.org/10.1344/der.2020.37.130-153

ELSAYRAY, A. (2023). The impact of a professional upskilling training programme on developing teachers’ digital competence. Journal of Computer Assisted Learning, 39(4), 1154-1166. https://doi.org/10.1111/jcal.12788

EUROPEAN COMMISSION (2020). Digital Education Action Plan 2021-2027: Resetting education and training for the digital age. Communication from the commission to the European parliament. https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/digital-education-action-plan-2021-2027.html

GARCÍA-GRAU, F., LÁZARO-CANTABRANA, J. L. y VALLS-BAUTISTA, C. (2022). La competencia digital docente: Un estudio de caso de una escuela-instituto. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 81, 35-54. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2181

GIL, J. y CANO, A. (2020). Inclusión digital: Un reto para la organización, planificación y didáctica escolar. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(1), 51-60. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.1.6

GISBERT-CERVERA, M., USART-RODRÍGUEZ, M. y LÁZARO-CANTABRANA, J. L. (2022). Training pre-service teachers to enhanced digital education. European Journal of Teacher Education, 45(4), 532-547. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2098713

INTEF (2022). Marco de Referencia de la Competencia Digital Docente. https://bit.ly/37h7SK8

KHAKSAR, S., SLADE, B., WALLACE, J. y GURINDER, K. (2020). Critical success factors for application of social robots in special developmental schools: Development, adoption and implementation. International Journal of Educational Management, 34(4), 677-696. https://doi.org/10.1108/IJEM-08-2019-0304

LÁZARO, J. L. y GISBERT, M. (2015). Elaboración de una rúbrica para avaluar la competencia digital docente. Revista de Ciencias de la Educación, 1(1), 48-63. https://doi.org/10.17345/ute.2015.1.648

LÁZARO-CANTABRANA, J., USART-RODRÍGUEZ, M. y GISBERT-CERVERA, M. (2019). Assessing Teacher Digital Competence: The Construction of an Instrument for Measuring the Knowledge of Pre-Service Teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73-78. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2019.1.370

MARIMON-MARTÍ, M., ROMEU, T., USART, M. y OJANDO, E. S. (2023). Análisis de la autopercepción de la competencia digital docente en la formación inicial de maestros. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 51-67. https://doi.org/10.6018/rie.501151

MÉNDEZ, V. G., SUELVES, D. M., MÉNDEZ, C. G. y MAS, J. A. R. L. (2023). Future teachers facing the use of technology for inclusion: A view from the digital competence. Education and Information Technologies, 28(8), 9305-9323. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11105-5

MINISTERIO DE UNIVERSIDADES (2021). Real Decreto 822/2021, de 28 de septiembre, por el que se establece la organización de las enseñanzas universitarias y del procedimiento de aseguramiento de su calidad. Boletín Oficial del Estado, 233 (29 de septiembre de 2021), 119537 a 119578. https://www.boe.es/eli/es/rd/2021/09/28/822

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS (ONU) (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. A/RES/701.

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO) (2016). Educación 2030. Declaración de Incheon y Marco para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. UNESDOC Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO) (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. UNESDOC Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

PALAU-MARTÍN, R. F., USART-RODRÍGUEZ, M. y UCAR-CARNICERO, M. (2019). La competencia digital de los docentes de los conservatorios: Estudio de autopercepción en España. Revista Electrónica de LEEME, 44, 24-41. https://doi.org/10.7203/LEEME.44.15709

PAZ-SAAVEDRA, L. E., GISBERT-CERVERA, M. y USART-RODRÍGUEZ, M. (2022). Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de profesores universitarios. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 63, 93-130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652

PEÑA, T. (2022). Etapas del análisis de la información documental. Revista Interamericana de Bibliotecología, 45(3). https://doi.org/10.17533/udea.rib.v45n3e340545

REDECKER, C. y PUNIE, Y. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. European Commission, Publications Office. https://dx.doi.org/10.2760/159770

Resolución de 1 de julio de 2022, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación sobre la certificación, acreditación y reconocimiento de la competencia digital docente. Boletín Oficial del Estado, 166 (12 de julio de 2022), 97982-97986. https://www.boe.es/eli/es/res/2022/07/01/(6)

SANCHO-GIL, J. M., SÁNCHEZ-VALERO, J. A. y DOMINGO-COSCOLLOLA, M. (2017). Research-based insights on initial teacher education in Spain. European Journal of Teacher Education, 40(3), 310-325. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1320388

SANROMÀ-GIMÉNEZ, M. (2020). La inclusió educativa en la formació inicial del professorat en competència digital docent: Disseny i desenvolupament d’un instrument d’avaluació d’aplicacions mòbils per a la intervenció educativa amb persones autistes [Tesis doctoral]. Universitat Rovira i Virgili. https://www.tdx.cat/handle/10803/669621

SANZ-BENITO, I., LÁZARO-CANTABRANA, J. L. y GRIMALT-ÁLVARO, C. (2023a). La inclusión digital en la formación inicial del profesorado: Una revisión sistemática. Bordón: Revista de Pedagogía, 75(1), 127-146. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.94541

SANZ-BENITO, I., LÁZARO-CANTABRANA, J. L., GRIMALT-ÁLVARO, C. y USART-RODRÍGUEZ, M. (2023b). Formar y evaluar competencias en educación superior: Una experiencia sobre inclusión digital. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(2), 199-217. https://doi.org/10.5944/ried.26.2.35791

SILVA-QUIROZ, J. E., USART-RODRÍGUEZ, M. y LÁZARO-CANTABRANA, J. (2019). Teacher’s digital competence among final year Pedagogy students in Chile and Uruguay. Comunicar, 61, 33-43. https://doi.org/10.3916/C61-2019-03

SOLÍS HERNÁNDEZ, I. A. (2003). El análisis documental como eslabón para la recuperación de información y los servicios. https://www.monografias.com/trabajos14/analisisdocum/analisisdocum

USART-RODRÍGUEZ, M., LÁZARO-CANTABRANA, J. L. y GISBERT-CERVERA, M. (2021). Validation of a tool for self-evaluating teacher digital competence. Educación XX1, 24(1), 353-373. http://doi.org/10.5944/educXX1.27080

VERDÚ-PINA, M., LÁZARO-CANTABRANA, J. L., GRIMALT-ÁLVARO, C. y USART, M. (2023). El concepto de competencia digital docente: Revisión de la literatura. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 25, e11, 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e11.4586

Author Biographies

Iván Sanz-Benito, Universitat Rovira i Virgili

Docente e investigador en la Universitat Rovira i Virgili (URV). Graduado en Educación Primaria (URV). Másteres Universitarios en Psicopedagogía y en Dificultades del Aprendizaje y Trastornos del Lenguaje (UOC). Candidato a doctor en Tecnología Educativa (URV). Miembro del Grupo de Investigación Applied Research Group in Education and Technology (ARGET). Principales líneas de investigación: inclusión digital, formación del profesorado y competencia digital docente.

José Luis Lázaro-Cantabrana, Universitat Rovira i Virgili

Maestro y pedagogo. Máster y doctor en tecnología educativa. Profesor en comisión de servicios en la Universitat Rovira y Virgili (URV), responsable académico de los grados de educación infantil y primaria. Miembro del grupo de investigación Applied Research Group in Education and Technology (ARGET) de la URV. Principales líneas de investigación: competencia digital, competencia digital docente, inclusión educativa y formación de maestros.

Carme Grimalt-Álvaro, Universitat Rovira i Virgili

Doctora en Didáctica de la Matemática y las Ciencias Experimentales por la Universidad Autònoma de Barcelona, investigadora de la Universitat Rovira i Virgili y miembro del grupo de investigación Applied Research Group in Education and Technology (ARGET). Su trabajo se centra en dos grandes ejes: la enseñanza y aprendizaje de las disciplinas STEM con herramientas digitales y la promoción de la equidad educativa en STEAM.

Published

11-06-2024

Downloads

Download data is not yet available.