Trameses

Necessiteu Vés a l’inici de sessió o Registrar per fer una tramesa.

Llista de verificació per preparar trameses

Com a part del procés de la tramesa, els autors/ores han de verificar que compleixen totes les condicions següents. En cas que no se segueixin aquestes instruccions, les trameses es podran retornar als autors/ores.
  • L'article presentat no ha estat publicada prèviament, ni està en procés de revisió en el mateix període en cap altra revista o suport editorial.
  • El text té interlineat simple i la mida de la font és Times New Roman 12 punts; s’utilitza cursiva i no el subratllat (excepte a les adreces URL); i tots les il·lustracions, figures i taules estan dins del text en el lloc que els hi correspon i no al final del tot.
  • El text utilitza un llenguatge no sexista, seguint les recomanacions de la 'Guía para un uso no sexista de la lengua' (UAM, 2019), adoptada pel CSIC.
  • En el text s'informa sobre si les dades d'origen de la recerca tenen en compte el sexe, amb l'objectiu de permetre la identificació de possibles diferències.
  • El text compleix amb els requisits bibliogràfics i d’estil indicats a les Normes per autors/es, que es poden trobar a Quant a.
  • El text no inclou cap informació (dades d'autoria, fonts de finançament, agraïments, etc.) que permeti identificar les persones autores del manuscrit.
  • Els arxius enviats estan en format Microsoft Word o RTF.
    Les imatges, en cas d’haver-hi, s’adjunten com arxius addicionals en format JPG, PNG o TIFF (300 dpi).
    Les gràfiques, en cas d’haver-hi, s’adjunten com arxius addicionals en format Excel.

Directrius per a l’autor/a

EDUCAR és una revista científica d'accés obert, publicada pel Departament de Pedagogia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona (Espanya). L’objectiu de la Revista és difondre els resultats de la investigació educativa amb la finalitat de promoure’ls i compartir-los entre la comunitat científica, els professionals i acadèmics, així com el públic especialitzat en temàtiques pedagògiques.

EDUCAR publica articles inèdits d’investigació aplicada (de metodologia quantitativa i/o qualitativa) i revisions fonamentades teòricament posant el focus en temes actuals de naturalesa educativa i des d'una perspectiva interdisciplinar en català, anglès i castellà. La publicació és semestral (gener i juliol) i s'estructura en les següents seccions: Monogràfic i Temes d'investigació.

  • La secció Monogràfic inclou treballs especialitzats sobre la temàtica escollida en cada número. Les persones interessades en proposar i coordinar un número monogràfic hauran de presentar la proposta seguint les indicacions que trobaran a continuació. La proposta serà sotmesa a la consideració del Comitè Editorial de la Revista qui prendrà la decisió de considerar o no les propostes de monogràfic sotmeses a avaluació. Igualment, cal considerar que la decisió final d'acceptar un article proposat per a la secció de monogràfic és de la direcció i secretaria de la Revista i no de la coordinació del monogràfic.
  • La secció Temes d'investigació recull treballs en el camp de l’educació, vinculats a temàtiques d’interès no necessàriament vinculades a la temàtica del monogràfic.

1. Presentació de propostes de coordinació d’un número monogràfic

Totes les persones interessades en proposar un número monogràfic a EDUCAR han d’omplir i enviar un formulari específic de sol·licitud adreçat al Comitè Editorial mitjançant el correu institucional: educar@uab.cat

Les propostes hauran de complir els següents requisits:

  • Incloure el títol proposat pel Monogràfic.
  • Consignar els noms i cognoms, categoria professional, universitat i correu electrònic del responsable o responsables del monogràfic (currículum breu màxim 300 paraules per persona).
  • Cal considerar que és necessari que el monogràfic estigui coordinat per personal amb experiència contrastable en el camp d'estudi proposat (màxim 3 persones). A més, al menys una de les persones coordinadores ha d'estar en possessió d'un contracte estable a la seva universitat.
  • En el cas que el monogràfic sigui coordinat per més d’una persona, aquestes han de pertànyer a diferents institucions. Es valorarà molt positivament que almenys una d’aquestes institucions sigui estrangera.
  • Justificar l’interès i actualitat de la proposta presentada i especificar la seva vinculació amb l’àmbit educatiu (extensió màxima: 500 paraules). Així mateix, descripció dels destinataris de la proposta.
  • Serà altament valorat el caràcter internacional de la proposta, tant pel que fa al seu enfocament com els resultats que presenta i les persones autores que hi participin.
  • Incloure una relació de 10 aportacions inicials susceptibles de formar part del monogràfic. Han de ser fruit d’investigacions de l’àmbit educatiu, i la seva inclusió ha d’anar acompanyada dels possibles tòpics o continguts a desenvolupar.
  • S’ha de garantir que al menys 2 articles estiguin redactats en anglès.
  • No pot presentar-se més d’una aportació per persona autora i no pot haver més de dues aportacions de persones autores procedents de la mateixa institució.
  • Cal incorporar una llista d’un mínim de 10 possibles persones expertes en la temàtica del monogràfic que puguin actuar de persones revisores dels articles del monogràfic. Es poden considerar algunes de les persones autores vinculades a les aportacions proposades, però almenys el 80% no han d’estar vinculats.
  • S’ha de garantir que la temàtica i les aportacions enviades no estan sent avaluades ni han estat prèviament publicades en altres revistes o suports editorials.

Totes les aportacions presentades a la secció Monogràfic seran sotmeses al procés de revisió i avaluació general dels articles. La decisió final d’acceptar o rebutjar un text proposat per a la secció monogràfic és decisió de la Direcció i la Secretaria, un cop analitzats els informes emesos pel Comitè Científic; en cap cas les persones que coordinen un Monogràfic emetran judicis vinculats al respecte.

2. Estructura i presentació d’articles

La llengua dels articles serà el català, l’anglès o el castellà. L’extensió mínima serà de 5000 paraules i la màxima de 6000 (incloent resum, referències i taules). Cada aportació haurà de tenir:

  • Un títol en castellà, català i anglès.
  • Un resum de 150-200 paraules, en castellà, català i anglès. El resum seguirà el format IMRiDC (Introducció, Mètode, Resultats i Discussió-Conclusions).
  • Un mínim de 3 i un màxim de 6 descriptors en castellà, català i anglès encapçalats, respectivament, pels termes «Palabras clave», «Paraules clau» i «Keywords». Hauran de ser termes acceptats internacionalment en les disciplines cientificosocials i/o expressions habituals de classificació bibliomètrica. Es recomana la utilització de paraules Claus procedents del Tesaurus Europeu de l’Educació: https://www.vocabularyserver.com/tee/es
  • Cos de l’article, seguint l’estructura IMRiDC (Introducció, Mètode, Resultats i Discussió-Conclusions).

Els elements no textuals (taules, quadres, mapes, il·lustracions, etc.) que contengui el treball apareixeran inserits en el lloc del text que correspongui i es lliuraran també per separat en format Word, RTF, PDF, JPEG o TIFF (300 dpi). Així mateix, els gràfics inclosos en el document s’hauran d’incloure en el lloc corresponent del text i enviar-se en un arxiu separat en format editable de Microsoft Excel (xls). Tots els elements no textuals estaran numerats i titulats, s’especificarà al peu la seva font i es farà referència explícita a tots ells en el text.

3. Com citar la bibliografia

 Hauran d’utilitzar-se les normes APA 7 (http://goo.gl/I5C5sZ; https://goo.gl/QOA5lw; http://goo.gl/UOVvSE). D’acord amb això, al final del manuscrit s’inclourà la llista de referències bibliogràfiques sota l’epígraf «Referències bibliogràfiques» presentades per ordre alfabètic. S’assegurarà que qualsevol referència citada en el text apareix en el llistat de «Referències bibliogràfiques» (i viceversa). Totes les referències que disposin de DOI (Digital Object Indetifier) l’han d’incloure al final. Pot trobar el DOI de les seves referències a CrossRef Query Services.

Alguns exemples:

Llibres amb un o més autors

Rodríguez-Gómez, D. (2015). Gestión del Conocimiento y mejora de las organizaciones educativas. La Muralla.

Mas, O. & Tejada, J. (2013). Funciones y competencias en la docencia universitaria. Síntesis.

Llibres amb editor

Gairín, J. (Ed.) (2015). Las comunidades de práctica profesional. Creación, desarrollo y evaluación. Wolters Kluwer.

Capítols de llibre

Gairín, J., & Rodriguez-Gómez, D. (2014). Leadership, educational development and social development. En I. Bogotch & C. Shields (Eds.), International handbook of educational leadership and social (in) justice (pp. 819-843). Springer.

Articles en revistes (amb DOI)

Gairín-Sallán, J., Rodríguez-Gómez, D., & Armengol-Asparó, C. (2010). Who exactly is the moderator? A consideration of online knowledge management network moderation in educational organisations. Computers & Education, 55(1), 304-312. <https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.01.016>

Meneses, J., & Mominó, J. M. (2015). Online community building in classrooms and schools: Using the internet to extend teachers’ face-to-face community practices. Educar, 51(2), 417-440. <https://doi.org/10.5565/rev/educar.727>

Rumbo, B. (2016). Problemas y retos de la educación de personas adultas. Educar, 52(1), 93-106. <https://doi.org/10.5565/rev/educar.707>

Articles en revistes (sense DOI)

de Waal, E., & Grösser, M. (2014). On safety and security in education: Pedagogical needs and fundamental rights of learners. Educar, 50(2), 339-361.

Cites

Les cites dins del text figuraran entre parèntesi (cognom de les persones autores, any). Si es tracta d’una cita textual, el text anirà entre cometes i, entre parèntesi, haurà d’aparèixer: (cognom de les persones autores, any, pàgina). Quan aquestes cites sobrepassin les quatre línies, es transcriuran separadament del text principal, sense posar cometes, amb major sagnat i menor mida de lletra. Alguns exemples:

  • […] generant així “escoles que advoquin per una educació que avanci en els drets i l’educació per a tots els nens” (Jean-Marie, Normore & Brooks, 2009, p. 2).
  • Com ens recorda Ainscow (2008), “per crear una societat més justa és imprescindible desenvolupar, en el plànol de l’educació, sistemes més equitatius, que ens permetin afrontar amb eficàcia el vincle entre desavantatges, educació i oportunitats” (p. 263).
  • Quan en dues obres del mateix autor coincideixi l’any de publicació, aquestes es distingiran amb lletres minúscules després de l’any (Boudon, 2004a, p. 73).

4. Tramesa d’articles

Els articles s’enviaran en formato Word o RTF a través del portal del Open Journal System (https://educar.uab.cat/). No s’acceptarà cap altre mitjà d’enviament ni es mantindrà correspondència sobre els originals no enviats a través del portal o en altres formats.

5. Avaluació d’articles

Els articles enviats hauran de ser inèdits i no es podran sotmetre a la consideració de altres revistes un cop estiguin en procés d’avaluació a EDUCAR

Recepció d’articles. S’acusarà el seu rebut i, posteriorment, la Direcció i Secretaria de la Revista efectuarà una primera valoració editorial consistent a comprovar: a) l’adequació a l’àmbit temàtic i l’interès de l’article en funció dels criteris editorials de la Revista, i b) el compliment dels requisits de presentació formal exigits en les normes de publicació.

Els errors de format i presentació, l’incompliment de les normes de la revista o la incorrecció ortogràfica i sintàctica podran ser motiu de rebuig del treball sense sotmetre-ho a avaluació per parells. La recepció i avaluació de l’article no suposa la seva acceptació.

Avaluació d’articles. Els articles enviats hauran de ser inèdits i no es podran sotmetre a la consideració d’altres revistes des del moment de l’enviament. L’avaluació es fonamenta en:

  • Els articles rebuts es sotmetran a una primera revisió per part de la direcció i secretaria de la Revista per comprovar que: a) la temàtica del manuscrit s'ajusta al focus i abast de la revista; i b) el manuscrit compleix amb les normes per a autors i autores establertes per la revista.
  • Les persones revisores són escollides entre el banc de revisors que conforma el Comitè Científic de la Revista EDUCAR.
  • La política de revisió de la Revista és per “doble cec”, la qual cosa comporta que ni les persones autores ni les revisores coneixen la identitat de l’altra part.
  • EDUCAR garanteix l’anonimat en tot el procés de revisió i avaluació dels textos.

EDUCAR segueix un sistema de revisió per parells (peer review) per a l’avaluació dels articles. Comprovats el compliment dels requisits formals i l’adequació a l’interès temàtic de la Revista, l’article serà enviat a avaluació per part de dues persones revisores expertes (Comitè Científic), de forma confidencial i anònima (doble cec), les quals emetran un informe sobre la conveniència o no de la seva publicació, que serà presa en consideració per la Secretaria. En el cas de judicis dispars entre les dues persones revisores, el manuscrit serà remès a una tercera persona revisora.

A la vista dels informes de les persones revisores, la Direcció i la Secretaria prendran una de les següents decisions:

  1. Publicable. En cas que un manuscrit sigui acceptat per a la seva publicació, els correctors sol·licitaran a les persones autores la revisió de les proves d'impremta, comptant amb una setmana per fer-les efectives.
  2. Publicable amb modificacions. El manuscrit revisat pot ser publicat condicionat a la inclusió de modificacions. Aquest haurà de ser corregit i retornat per les persones autores a la Revista en un termini màxim de 20 dies. De ser necessari, la nova versió serà enviada una altra vegada a les persones revisores, que podran rebutjar l’article si consideren que no assoleix els criteris de qualitat de la Revista. Les persones autores rebran els informes d’avaluació de les persones revisores, de forma anònima, per tal que puguin realitzar (si s’escau) les correccions oportunes. Quan s’envia una revisió de l’article s’han d’incloure dos arxius: un arxiu en què les persones autores han de marcar els canvis realitzats en vermell i una carta de resposta a tots els comentaris de les persones revisores.
  3. No publicable. En cas que la valoració de les persones revisores informi que l’article no reuneix els criteris de qualitat de la revista, l’article serà rebutjat. Les persones autores rebran els comentaris de les persones revisores per tal que puguin millorar la proposta i sotmetre-la a la consideració d'una nova revista.

6. Drets de publicació

  • EDUCAR es publica sota el sistema de llicències Creative Commons, segons la modalitat «Reconeixement- No Comercial (by-nc): es permet la generació d’obres derivades sempre que no es faci un ús comercial. Tampoc es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials».
  • Així, quan la persona autora envia la seva col·laboració està explícitament acceptant aquesta cessió de drets d’edició i de publicació. Igualment autoritza a EDUCAR la inclusió del seu treball en un fascicle de la revista per a la seva distribució i venda. Aquesta cessió sobre el treball es realitza perquè sigui publicat a EDUCAR en un termini màxim de dos anys.
  • Amb l’objectiu d’afavorir la difusió del coneixement, EDUCAR s’adhereix al moviment de revistes d’Open Access (DOAJ) i lliura la totalitats dels seus continguts a diversos repositoris sota aquest protocol; per tant, la remissió d’un treball per ser publicat en la revista pressuposa l’acceptació explícita per part de la persona autora d’aquest mètode de distribució.

7. Càrrecs de Publicació, enviament i pàgines

No existeixen càrrecs de publicació, ni d’enviament, ni de pàgines per EDUCAR.

Monogràfic

Inclou treballs especialitzats sobre la temàtica escollida en cada número (https://educar.uab.cat/announcement).

Temes de recerca

La secció “Temes d’investigació”, como el seu nom indica, acollirà estrictament treballs de recerca en el camp de l'educació, vinculats a temàtiques d'interès actual no necessàriament vinculades a la temàtica del monogràfic.

Declaració de privacitat

La utilització del lloc web de la UAB i de qualsevol dels serveis que s'hi incorporen pressuposa la plena acceptació de les condicions que es manifesten en la política de privadesa que s'exposa.

1. Recollida de dades i consentiment per a tractar-les

D’acord amb la Regulació General de Protecció de Dades de la Unió Europea (GDPR), s'informa que les dades personals que se sol·liciten en els nostres formularis o que ens puguin ser facilitades per mitjà de les nostres adreces de correu electrònic, basant-nos amb el consentiment inequívoc, s'inclouran als nostres fitxers de dades personals, la responsable i titular dels quals és la UAB. Així mateix, quan una persona emplena qualsevol dels formularis amb les dades personals que se sol·liciten i n'accepta l'enviament o ens envia un missatge electrònic amb dades personals, autoritza -i ho consent- expressament la UAB a tractar i incorporar als nostres fitxers les dades personals facilitades i totes les dades que es generin en relació amb la seva participació o ús dels diferents productes o serveis que s'ofereixen en aquesta pàgina web, si bé amb caràcter revocable, i sense efectes retroactius, i accepta les condicions del tractament expressades a continuació.

Així mateix, informem que totes les dades seran tractades amb la màxima confidencialitat i d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades personals i que els nostres fitxers estan inscrits legalment en el Registre General de l'Agència Catalana de Protecció de Dades.

La UAB no es responsabilitza del tractament de les dades personals de les pàgines web a què l'usuari pugui accedir per mitjà dels diferents enllaços que conté la nostra pàgina web.

Aquesta pàgina web es regeix per la normativa exclusivament aplicable a l'Estat espanyol, a la qual queden sotmeses les persones, tant nacionals com estrangeres, que utilitzin aquest web.

2. Finalitats del tractament

Les dades que sol·licitem són les adequades, pertinents i estrictament necessàries per a la finalitat amb la qual es recullen, enviament dels butlletins de novetats a través del correo electrònic que ens ha facilitat para contactar d’una forma personalitzada o reconeixe’l en la seva propera visita, mai no seran utilitzades amb una finalitat diferent d'aquesta per a la qual han estat cedides, i en cap cas l'usuari no està obligat a facilitar-nos-les; no obstant això, són absolutament necessàries per a poder portar a terme els serveis que li oferim.

Llevat que específicament s'estableixi el contrari, es considerarà necessari emplenar tots els camps de cada formulari, per a la qual cosa l'usuari haurà d'emplenar els formularis amb dades vertaderes, exactes, completes i actualitzades. L'usuari serà l'únic responsable de qualsevol dany o perjudici, directe i indirecte, que ocasioni a la UAB o a qualsevol tercer per emplenar els formularis amb dades falses, inexactes, incompletes o no actualitzades o amb dades de tercers.

La nostra pàgina web obté les dades personals de l'usuari mitjançant la recepció de diversos formularis i per mitjà del correu electrònic per gestionar la subscripció a la nostre revista, o si escau, per a la seva participació com a autor, corrector o revisor de les mateixes, basant-nos en el consentimient inequívoc.

La UAB es reserva el dret de decidir la incorporació o no incorporació de les dades d'aquestes persones als seus fitxers.

3. Dret d'accés, rectificació i cancel·lació de les dades personals de l'usuari

Els editors de la revista compleixen amb els estàndars industrials de privacitat de dades, de forma específica la disposició de la Regulació General de Protecció de Dades de la Unió Europea (GDPR) per els "drets dels subjectes de les dades" que inclouen (a) notificació d’incompliment; (b) dret d’accés; (c) dret a ser oblidat; (d) portabilitat de dades; i (e) privacitat per disseny. El GDPR també permet el reconeixement de l’"interès públic a la disponibilitat de les dades", que té una especial rellevància per aquelles persones involucrades en mantenir, amb la major integritat possible, el registre públic de publicacions acadèmiques.

L'usuari té dret demanar la baixa de la subscripció,  a accedir a la informació que el concerneix recopilada en els fitxers de la UAB, declarats al Registre de Protecció de Dades de Catalunya, rectificar-la si és errònia, cancel·lar-la o oposar-se al seu tractament, en els termes establerts per la Llei, adreçant-se a sp.revistes.digitals@uab.cat.

La sol·licitud dels drets de cancel·lació de dades per part dels autors, no es farà efectiva en relació als seus articles publicats en la nostra web, sobre la base de la cessió il·limitada de drets de reproducció atorgada pels autors a la UAB.

Considerem que, si no cancel·la les seves dades personals expressament dels nostres fitxers, continua interessat a estar-hi incorporat mentre sigui adequat per a la finalitat amb què es van obtenir i mentre la UAB ho consideri oportú.

4. Seguretat

La UAB, en resposta a la confiança dipositada en nosaltres i tenint en compte la importància en matèria de protecció i confidencialitat que requereixen les dades personals de l'usuari, l'informa que ha adoptat totes les mesures tècniques i organitzatives necessàries per a salvaguardar-ne la seguretat tal com exigeix el Reglament General de Protecció de Dades de la UE (Reglament (UE) 2016/679) (GDPR), normativa vigent que regula el reglament de mitjans de seguretat dels fitxers que continguin dades de caràcter personal.

5. Cessió de dades

L'informem que les seves dades són tractades confidencialment i són utilitzades per a les finalitats indicades, i únicament comunicades en els casos previstos legalment i a les entitats que amb la UAB siguin impulsores de la revista, indicades a la pàgina web, per a la gestió i col·laboració en l'edició de la revista.

Les metadades personals vinculades a la publicació d’un article (nom i cognoms dels autors, filiació professional, número ORCID, pais) són depositats i distribuits, associats amb els de l’article, per l’assignació del DOI a través de Crossreff.

La UAB posa a disposició de l'usuari diferents opcions de recomanació, si bé sota l'exclusiva responsabilitat de l'emissor del missatge, de manera que la UAB queda eximida de qualsevol responsabilitat amb relació a l'enviament de comunicacions comercials no sol·licitades. En cap cas no conservem l'adreça electrònica del destinatari. Així mateix, queda expressament prohibit l'enviament massiu de missatges per part dels usuaris, per mitjà d'aquestes opcions, o el seu tractament comercial.

6. Galetes

Amb aquest avís, la UAB comunica als usuaris que utilitzen galetes (cookies) quan naveguen per les diferents pantalles i pàgines del web. Les galetes utilitzades per la UAB són emmagatzemades al disc dur de l'usuari però no poden llegir les dades contingudes al disc ni els arxius galeta creats per altres proveïdors. La UAB utilitza les galetes amb l'objectiu de reconèixer els usuaris que s'hagin registrat i poder-los oferir més bon servei i més personalitzat (idioma volgut per l'usuari...). Així mateix, són utilitzades per a obtenir informació totalment anònima sobre dades d'accés (data, hora, minut, freqüència, etc.), per a mesurar alguns paràmetres de trànsit en la pròpia pàgina web i calcular el nombre de visites, de manera que la UAB pugui enfocar i ajustar els serveis oferts més efectivament. No obstant això, l'usuari podrà impedir la generació de galetes amb l'opció corresponent que tingui el seu programa navegador. En aquest cas, la pàgina web continuarà essent operativa, però sense els avantatges de la personalització.

7. Comunicacions comercials per correu electrònic

En compliment de l'article 21 de la Llei de serveis de la societat de la informació i comerç electrònic, que prohibeix l'enviament de comunicacions comercials per mitjà del correu electrònic que prèviament no hagin estat autoritzades expressament pels destinataris, l'informem que l'acceptació d'aquestes condicions d'ús i política de confidencialitat, implica la seva autorització expressa per a fer-li enviaments informatius, comercials, publicitaris i promocionals per aquest mitjà a l'adreça facilitada. No obstant això, si no vol rebre les nostres comunicacions comercials per mitjà del correu electrònic, ho pot sol·licitar en l'enviament comercial que vulgui, seguint les instruccions que hi ha a cada enviament.

8. Modificació d'aquesta política de confidencialitat

Aquesta política de confidencialitat ha estat establerta amb data 20/05/2018. La UAB es reserva el dret en el futur de modificar la seva política de protecció de dades d'acord amb el seu criteri o a causa d'un canvi legislatiu, jurisprudencial o en la pràctica empresarial. Si la UAB hi introdueix alguna modificació, el nou text serà publicat en aquesta mateixa pàgina, on l'usuari podrà tenir coneixement de la política de protecció de dades. Sigui com sigui, la relació amb l'usuari es regirà per les normes previstes en el moment precís en què s'accedeix al lloc web i, en conseqüència, és obligatori llegir-les cada vegada que ens faciliti les seves dades per mitjà del nostre web.